E070078 - Mededeling: Kader voor het Europese onderzoek over taalvaardigheden
Het Europese onderzoek is bedoeld om de lidstaten, beleidsmakers, leerkrachten en
praktijkmensen te voorzien van betrouwbare en vergelijkbare gegevens over de kennis van vreemde talen in de Europese Unie. Het onderzoek zal kennis verschaffen over de meertalige vaardigheden van jongeren, over waar goede praktijken en resultaten te vinden zijn en over de vooruitgang die is geboekt met het verbeteren van de kennis van vreemde talen.
Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.
document Europese Commissie
COM(2007)184, d.d. 13 april 2007
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
De commissie Europese Samenwerkingsorganisaties besloot op 18 maart 2008 de onderhavige mededeling onder de aandacht te brengen van de commissie voor Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.
Op 1 april 2008 besloot de commissie OCW tot het sturen van een brief aan de minister van OCW met daarin haar standpunt ten aanzien van meertaligheid. Deze brief werd na redactionele wijzigingen op 10 april 2008 verstuurd.
Het antwoord van de minister d.d. 14 mei 2008 werd tijdens de commissievergadering op 20 mei 2008 voor kennisgeving aangenomen.
-
-
brief Onderdeel van kamerstuk 22112, BL Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 22.112, IB/11859
14 mei 2008 -
brief Onderdeel van kamerstuk 22112, BL Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid - 22.112, 140952U/LS/LA
10 april 2008 -
korte aantekening Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid - 38550 /PvO/LS
8 april 2008 -
korte aantekening Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid - 38521/PvO/LS
1 april 2008 -
De subsidiariteit en de proportionaliteit worden in fiche 3 niet anders beoordeeld dan bij de oorspronkelijke mededeling Europese indicator van het taalvermogen. Het nu gepresenteerde voorstel is nog steeds niet volledig uitgewerkt en leidt bij ongewijzigde uitvoering waarschijnlijk tot een grote administratieve en financiële lastendruk. Oorzaak daarvan is het grote aantal contextgebonden gegevens dat de Commissie wenst te gaan verzamelen, zoals over onderwijsmethoden en onderwijsprogramma's. Dit zou een aanzienlijke tijdsinvestering van leerlingen, scholen en overheid vergen. Gezien onzekerheid over de kosten behoudt OCW zich het recht voor de deelneming aan dit project te heroverwegen. Ook wordt twijfel geuit over de bereidheid van scholen om mee te doen aan zo'n uitgebreid onderzoek.
De Nederlandse inzet zal gericht zijn op:
-
-gebruik van ICT omdat tot lagere uitvoeringslasten leidt;
-
-verkorting van de vragenlijsten;
-
-uitstel van het eerste onderzoek; en
-
-gebruik maken van reeds ontwikkelde instrumenten.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.