E070078
Laatste revisie: 21-05-2008

E070078 - Mededeling: Kader voor het Europese onderzoek over taalvaardigheden



Het Europese onderzoek is bedoeld om de lidstaten, beleidsmakers, leerkrachten en

praktijkmensen te voorzien van betrouwbare en vergelijkbare gegevens over de kennis van vreemde talen in de Europese Unie. Het onderzoek zal kennis verschaffen over de meertalige vaardigheden van jongeren, over waar goede praktijken en resultaten te vinden zijn en over de vooruitgang die is geboekt met het verbeteren van de kennis van vreemde talen.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2007)184PDF-document, d.d. 13 april 2007

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Behandeling Eerste Kamer

De commissie Europese Samenwerkingsorganisaties besloot op 18 maart 2008 de onderhavige mededeling onder de aandacht te brengen van de commissie voor Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Op 1 april 2008 besloot de commissie OCW tot het sturen van een brief aan de minister van OCW met daarin haar standpunt ten aanzien van meertaligheid. Deze brief werd na redactionele wijzigingen op 10 april 2008 verstuurd.

Het antwoord van de minister d.d. 14 mei 2008 werd tijdens de commissievergadering op 20 mei 2008 voor kennisgeving aangenomen.


Standpunt Nederlandse regering

De subsidiariteit en de proportionaliteit worden in fiche 3 niet anders beoordeeld dan bij de oorspronkelijke mededeling Europese indicator van het taalvermogen. Het nu gepresenteerde voorstel is nog steeds niet volledig uitgewerkt en leidt bij ongewijzigde uitvoering waarschijnlijk tot een grote administratieve en financiële lastendruk. Oorzaak daarvan is het grote aantal contextgebonden gegevens dat de Commissie wenst te gaan verzamelen, zoals over onderwijsmethoden en onderwijsprogramma's. Dit zou een aanzienlijke tijdsinvestering van leerlingen, scholen en overheid vergen. Gezien onzekerheid over de kosten behoudt OCW zich het recht voor de deelneming aan dit project te heroverwegen. Ook wordt twijfel geuit over de bereidheid van scholen om mee te doen aan zo'n uitgebreid onderzoek.

De Nederlandse inzet zal gericht zijn op:

  • gebruik van ICT omdat tot lagere uitvoeringslasten leidt;
  • verkorting van de vragenlijsten;
  • uitstel van het eerste onderzoek; en
  • gebruik maken van reeds ontwikkelde instrumenten.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 532[3]
    24 mei 2007

Samenvatting voorstel Europese Commissie

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2007)184
    13 april 2007

Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen