Aan de vooravond van het Kerstreces heeft de Eerste Kamer ingestemd met een voorstel van de regering om de koopkracht voor chronisch zieken en gehandicapten iets te verbeteren. Dit geschiedde door aanneming van een novelle op het vorige week behandelde Belastingplan 2004. Vooral de CDA-fractie was tevreden over deze reparatie. Al in oktober bij de algemene beschouwingen had fractievoorzitter Werner aangedrongen op beperking van de koopkrachtverliezen voor chronisch zieken en gehandicapten.
De novelle introduceert een reeks specifieke uitgaven als aftrekpost bij de inkomstenbelasting die voornamelijk voor gehandicapten en chronisch zieken worden gedaan.
Het gaat om eigen bijdragen in het kader van extramurale AWBZ-zorg, zoals huishoudelijke hulp, persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding en persoonsgebonden budget. Ook de eigen bijdrage voor psychotherapie gaat onder de nieuwe aftrekregeling vallen.
Het chronisch ziekenforfait in de inkomstenbelasting wordt tevens aangepast ten gunste van chronisch zieken en gehandicapten.
De regering raamt de kosten op 24 miljoen euro. Dit bedrag moeten andere belastingplichtigen opbrengen door een verlaging van de algemene heffingskorting met twee euro.
De tegemoetkoming aan chronisch zieken en gehandicapten geldt al voor het belastingjaar 2003.
De grootste oppositiepartij, de PvdA, stemde er 'noodgedwongen' mee in onder het motto: "Beter een half ei, al is het nog zo'n verrekt klein eitje, dan een lege dop", zoals woordvoerder Van Driel opmerkte.
De Eerste Kamer heeft dinsdag ook het pakket aan veranderingen in een reeks sociale wetten aanvaard. Als gevolg daarvan gaat o.a. de kinderbijslag per 1 januari 2004 iets omlaag. Ook de vervolguitkering in de Werkloosheidswet verdwijnt met instemming van de Eerste Kamer. Onder aandrang van vrijwel de gehele Kamer zegde minister De Geus toe dat hij al per 1 februari laat weten of de sollicitatieplicht voor werklozen tussen 57,5 en 60 jaar gehandhaafd blijft. Tot dusverre hield de regering 1 april aan als datum waarover op dit punt duidelijkheid zou worden gegeven.
Tot het sociale pakket behoort ook de wet loonbetalingsverplichting bij ziekte. Dit betekent dat werkgevers vanaf 1 januari 2004 verplicht zijn zieke werknemers twee jaar 70% van het laatst verdiende loon door te betalen. Thans geldt deze verplichting voor een jaar.
Protesten van linkse fracties en ook van de fracties van VVD en SGP/CU tegen de terugwerkende kracht van bij het schrappen van de vervolguitkering in de WW vonden geen gehoor bij minister De Geus van sociale zaken en werkgelegenheid.
Volgens deze wet krijgen mensen die na 11 augustus 2003 werkloos zijn geworden na 11 februari 2004 geen verlengde WW-uitkering. De VVD liet minister De Geus weten dat de handelwijze van de regering rond de intrekking van de vervolguitkering wat haar betreft 'eens maar nooit weer' is geweest.
De VVD gaat ervan uit dat de regering het hiermee eens is. Daarom steunde de VVD een motie van de PvdA niet.
In de motie wordt gevraagd om de afschaffing van de vervolguitkering pas te laten ingaan na instemming van Tweede en Eerste Kamer met deze maatregel. Volgens de motie is niet aannemelijk gemaakt dat er ten aanzien van het afschaffen van de WW-vervolg-uitkering sprake is van zodanig zwaarwegende omstandigheden dat deze een afwijking rechtvaardigen van het uitgangspunt dat belastende maatregelen of het afschaffen van een begunstigende regeling geen terugwerkende kracht hebben.
De PvdA-motie kreeg ook geen steun van de andere regeringsfracties CDA en D66, maar wel van de meeste andere fracties in de Eerste Kamer. Alleen de Onafhankelijke Senaatsfractie stemde met de regeringspartijen mee.
De afschaffing van de vervolguitkering kreeg geen steun van de linkse oppositiefracties PvdA, GroenLinks en SP.
Bij de korting op de kinderbijslag lieten de fracties van PvdA, GroenLinks, Socialistische Partij, ChristenUnie en SGP aantekenen dat zij tegen zijn. Zij maakten o.a. bezwaar tegen het schrappen van de extra uitkering voor het eerste kind. Deze is enkele jaren geleden per wet ingevoerd en zou tot 2012 van kracht blijven. Met een beroep op de slechte economische situatie heeft het kabinet Balkenende II voorgesteld deze extra uitkering te schrappen.
Overigens komt er in het voorjaar een debat met het parlement waarin de kinderbijslag fundamenteel aan de orde komt. Ook de vraag of de kinderbijslag inkomensafhankelijk moet worden komt dan aan snee.
Deel dit item: