De WebWijzerAward 2006 is gewonnen door de gemeente Amsterdam. Gemeentesecretaris Erik Gerritsen heeft op 26 april 2006 de prijs in ontvangst genomen tijdens de beurs Overheid en ICT in Utrecht. Hij deed dat namens burgemeester Job Cohen, die wegens Collegeverplichtingen verhinderd was. In een persoonlijke videoboodschap zei burgemeester Cohen blij én verrast te zijn met de prijs. 'We staan nog maar aan het begin van een ontwikkeling, waarbij we met de burger een goede digitale relatie opbouwen. We krijgen nu een Award, maar in Amsterdam werken we er hard aan om ook in de toekomst in de digitale voorhoede te blijven opereren', aldus de burgemeester.
De WebWijzerAward is de stimuleringsprijs voor de elektronische overheid die voor de achtste keer is toegekend. Dit jaar is nadrukkelijk gekeken welke organisatie de BurgerServiceCode het beste toepast. Dat is de door Burger@Overheid.nl ontwikkelde gedragscode met de tien kwaliteitsnormen voor de digitale relatie tussen burger en overheid. Zo weet de burger wat hij van de overheid mag verwachten, en de overheid wat haar te doen staat. Bij het bepalen van de winnaar heeft de jury zich laten adviseren door burgers, die daarvoor onder andere via advertenties zijn opgeroepen. Verder is gebruik gemaakt van onderzoeksresultaten van het BurgerOverheidPanel van Burger@Overheid.nl.
De tien genomineerden lopen alle voorop met digitale dienstverlening. De genomineerde gemeenten Den Haag, Enschede en Amsterdam, provincie Limburg en ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport staan in de top van de Overheid.nl Monitor. Ook de Eerste Kamer, het Kadaster en de Sociale Verzekeringsbank scoren hoog bij de e-overheid. De website Eerste Hulp Bij Werk helpt ouderen en gehandicapten bij het vinden van werk. EuropaDirect ontsluit op diverse manieren informatie over de EU.
Volgens de jury - het Forum van Burger@Overheid.nl - geeft de doorslag dat Amsterdam er als grote, complexe organisatie in slaagt met één gezicht naar burgers en bedrijven op te treden. Bezoekers van de website waarderen daarbij de strakke stijl, overzichtelijke opzet en gedurfde uitstraling. Amsterdam zit al jaren aan de top, het is de eerste overheidsorganisatie die werk maakt van informatie op maat, en verder neemt het initiatieven voor één antwoordloket. De gemeente scoort goed in informatievoorziening en dienstverlening.
Deel dit item: