De Eerste Kamer heeft dinsdag 29 januari ingestemd met het wetsvoorstel Implementatie Vierde spoorwegpakket. De fracties van VVD, CDA, D66, ChristenUnie, 50PLUS, SGP en OSF stemden voor, de fracties van PVV, SP, PvdA, GroenLinks en Partij voor de Dieren stemden tegen.
De Eerste Kamer debatteerde dinsdag 22 januari over het wetsvoorstel. Het beoogt een bijdrage te leveren aan de verbetering van de kwaliteit, de concurrentiekracht en de efficiëntie van de Europese spoorwegsector.
Tijdens het debat met staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat op dinsdag 22 januari jl. uitten veel senatoren hun zorgen over de rol die Nederland in de toekomst nog speelt op het eigen spoorwegennet. Senatoren van ChristenUnie, GroenLinks, SP en PvdA vroegen de staatssecretaris welke ontwikkeling de regering wenselijk acht voor het spoor. Van Veldhoven stelde dat marktwerking geen doel op zich is, en dat ze steeds door de lens van de reiziger zal kijken of die gebaat is bij meer of juist bij minder marktwerking.
Over het wetsvoorstel
Het spoorwegpakket bestaat uit Europese richtlijnen en verordeningen die de barrières voor de eenwording van de Europese spoorwegruimte wegnemen. Ook verbetert het pakket de veiligheid, interoperabiliteit en betrouwbaarheid van die spoorwegruimte. Het pakket bestaat uit een marktpijler en een technische pijler. De marktpijler heeft betrekking op de steeds verdergaande openstelling van de spoormarkt waarbij de mogelijkheden voor het onderhands gunnen van openbaredienstcontracten voor spoorvervoer worden beperkt en waarbij spoorwegondernemingen recht op toegang tot de infrastructuur krijgen ten behoeve van het verrichten van personen-vervoerdiensten per spoor in de lidstaten. De technische pijler heeft betrekking op de veiligheid en interoperabiliteit van het Europese spoorwegsysteem.
Deel dit item: