De staatssecretaris zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Crone (PvdA), toe dat hij, op het moment dat de notificatie, de onderhandeling met de Europese Commissie, is geschied, in een brief aan de Eerste Kamer aangeeft wat de uitkomsten van de onderhandeling zijn en wat de gevolgen zijn voor de tarieven van de BIK.
Nummer | T03176 |
---|---|
Status | afgevoerd |
Datum toezegging | 8 december 2020 |
Deadline | 1 februari 2021 |
Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst |
Kamerleden | drs. F.J.M. Crone (GroenLinks-PvdA) |
Commissie | commissie voor Financiën (FIN) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | Baangerelateerde Investeringskorting Pakket Belastingplan 2021 |
Kamerstukken | Novelle Belastingplan 2021 (35.659) Belastingplan 2021 (35.572) |
Handelingen I 2020-2021 nr. 13, item 4, blz. 31-32
De heer Crone (PvdA):
(…)
Voorzitter. Als klap op de vuurpijl, het is al genoemd, en we hebben het hier nog niet eens officieel in behandeling: het is een haastklus wat betreft het internationale lek. Om het buitenlandlek te voorkomen gaan we nu het misbruik dichtschroeien door het schrappen van de fiscale eenheid.
Die logica snap ik nog, al ben ik het met de Raad van State eens en vraag ik me ook af of u nog eens kunt uitleggen welke procedure we nu hebben. Maar ik snap het: de fiscale eenheid wordt geschrapt. Dan vraag ik u in de eerste plaats hoe groot de kans is dat de Europese Unie daarmee instemt. In Europa staat één ding voorop: geen discriminatie tussen ondernemers uit verschillende landen. Dat is toch de basis van de markt. Verwachten we dus niet dat ze er gewoon een streep door zetten? Als ze het wel goedkeuren, valt de fiscale eenheid eruit en zegt u: een derde van de aanvragen vervalt, maar dat geeft niet; het geld moet toch worden uitgegeven, dus dan wordt de toeslag hoger voor de twee derde die wel in de prijzen valt. Dan kom ik weer met: hoe stabiel is het systeem en wanneer weet een ondernemer nou waar hij aan toe is? Zo kan een ondernemer toch geen investeringsplanning maken? Dit is voor mij een extra reden om te vragen om een koninklijk besluit voor de invoering van deze tarieven en het hele systeem, want we hebben tegenwoordig te vaak wetgeving waarvan wordt gezegd dat het wel goed komt; zie de Omgevingswet en allerlei andere dingen. Neem ons erin mee, en uiteraard ook de Tweede Kamer, want dan kan het in plaats van een rommelig proces toch nog zorgvuldige wetgeving worden.
(…)
Handelingen I 2020-2021 nr. 14, item 9, blz. 15
Vijlbrief:
(…)
Dan de heer Crone. Die had eigenlijk de grootste vraag. Crone houdt twijfel over het aanpassen van die tarieven. Hij verwees ook naar de behandeling van de novelle morgenavond in de Tweede Kamer in een WGO, waarover donderdag wordt gestemd als alles goed gaat. Laat ik nou aan de heer Crone het volgende toezeggen. Ik ga er niet een besluit over nemen, maar ik denk dat het logisch is dat ik een brief schrijf aan de Tweede en Eerste Kamer op het moment dat de notificatie, de onderhandeling met de Commissie, is geschied. Dat kan twee uitkomsten hebben, zoals u weet. Ik zal in de brief even doorgeven wat de gevolgen daarvan zijn. Dat is dan geen formeel besluit. Dat ligt in feite vast in de novelle, maar ik schrijf gewoon even op: mijn onderhandeling heeft in essentie geleid tot dit en dit, goedendag, en dat betekent dit voor de tarieven. Dan hoop ik dat dat meer helderheid geeft.
(…)
Handelingen I 2020-2021 nr. 15, item 5, blz. 8-9
Vijlbrief:
Nee, het werken met terugwerkende kracht betekent dat aanvragen die in januari zijn gedaan en geen gebruikmaken van de fiscale eenheid, een hoger percentage krijgen. Daarin hebben de heer Vendrik en de heer Crone gelijk. Daar ont[1]staat een kleine deadweight loss, in die zin dat daar een extra percentage bij komt, waar ondernemers niet op hadden gerekend. Als dat de vraag is, dan klopt dat. We moeten ons overigens allemaal realiseren dat het loket van RVO pas opengaat per 1 september. De bonnetjes worden op een gegeven moment per 1 september ingediend en dan komt er pas betaling van de BIK. Het is goed om dat in het achterhoofd te houden.
Voorzitter. De brief speelt hierbij nog een rol. Het speelt ook een rol bij de vraag die de heer Vendrik en anderen hadden. Aan het eind van het proces met Brussel zal ik die brief sturen. Ik heb vorige week in de Tweede Kamer gezegd: als dat veel langer gaat duren dan januari, is het sowieso verstandig dat ik even ergens eind januari aan beide Kamers laat weten hoe het ermee staat. Dan gaan al deze discussies spelen.
(…)
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 15, item 5
-
voortzetting gezamenlijke behandeling (wetsvoorstel 35.573 zonder stemming aangenomen) Verslag EK 2020/2021, nr. 14, item 9
-
gezamenlijke behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 13, item 4
-
8 maart 2022
nieuwe status: afgevoerd
Voortgang: -
20 april 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Op 20 april 2021 in de commissie Financiën gaven de leden aan dat zij geïnformeerd wensen te worden over ontwikkelingen op het gebied van het mondiale minimumtarief voor de winst- of vennootschapsbelasting en de Baangerelateerde investeringskorting (BIK) met het oog op een voor het zomerreces te organiseren overleg dan wel briefing. -
12 februari 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief van de staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst over de stand van zaken van de besprekingen met de Europese Commissie over de BIK en over de leidraad met betrekking tot desinvesteringen
Op 23 februari 2021 voor kennisgeving aangenomen door de Commissie Financiën.
EK, D
-
-
8 december 2020
toezegging gedaan