De minister van Justitie, de heer Hirsch Ballin, zegt de Kamer, naar aanleiding van een opmerking van het lid Duthler, toe om, als er behoefte aan bestaat bij de Kamer, een vraag over het nieuwe inningssysteem van de Belastingdienst door te geven aan de staats-secretaris van Financiën. Deze zal de Kamer daarover een brief sturen.
Nummer | T01022 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 23 juni 2009 |
Deadline | 1 januari 2010 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Financiën (Hoofdverantwoordelijke) Minister van Justitie |
Kamerleden | mr. dr. A.W. Duthler (Fractie-Duthler) |
Commissie | commissie voor Justitie (Just.) commissie voor Financiën (FIN) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | Belastingdienst |
Kamerstukken | Begrotingsstaten Justitie 2009 (31.700 VI) Aanpassingswet vierde tranche Awb (31.124) Vierde tranche Algemene wet bestuursrecht (29.702) |
Handelingen I 2008-2009, nr. 36 – blz. 1607
Mevrouw Duthler (VVD): Ik heb nog een vraag over de stuiting van verjaring. De hoofdregel in artikel 4.4.3.4 is dat alleen de schuldeiser van een bestuursorgaan kan stuiten door middel van een schriftelijke mededeling. Een bestuursorgaan heeft specifieke bevoegdheden, zoals het doen uitgaan van een aanmaning en het uitvaardigen van een dwangbevel, waardoor hij in een enigszins andere positie verkeert. Daarom is ter wille van de rechtszekerheid bepaald dat stuiting slechts mogelijk is door het gebruik van die bevoegdheden of door het instellen van een vordering bij de rechter of de erkenning van de schuld door de schuldenaar. In de Aanpassingswet wordt echter een uitzondering gemaakt voor de fiscus. Voorgesteld wordt dat ook de ontvanger kan stuiten door middel van een vormvrije schriftelijke verklaring. De minister motiveert dat onder andere met automatiseringsproblemen vanwege de complexiteit van de stuiting- en schorsingregeling. Die automatiseringsproblemen zullen toch van tijdelijke aard zijn? Die kunnen dan toch geen rechtvaardiging vormen voor een definitieve afwijking van de fiscale regeling ten opzichte van de algemene regeling in de Awb? Ik krijg hierop graag een reactie van de minister.
(…)
Handelingen I 2008-2009, nr. 36 – blz. 1627
Minister Hirsch Ballin: Mevrouw Duthler vroeg: zijn de automatiseringsproblemen die de aanleiding zijn voor een afwijkende vorm van stuiten van de verjaring door de ontvanger, van tijdelijke aard? Volgens mij is er sprake van een misverstand. Het zijn niet zozeer automatiseringsproblemen die noodzaken tot een vormvrije manier van stuiten, maar de inrichting van een nieuw inningssysteem dat is gericht op een efficiënt en massaal inningsproces. De vormvrije stuiting van de verjaring is nodig voor een sluitend bewakingssysteem.
(…)
Handelingen I 2008-2009, nr. 36 – blz. 1635
Mevrouw Duthler (VVD): Dan heb ik een vraag over een stuiting van een verjaring. De hoofdregel is dat een schuldeiser van een bestuursorgaan kan stuiten door middel van een vormvrije schriftelijke mededeling. Een bestuursorgaan heeft specifieke bevoegdheden tot het doen uitgaan van een aanmaning of het uitvaardigen van een dwangbevel. In de Aanpassingswet wordt voor de fiscus een uitzondering gemaakt. Ik had begrepen dat een van de redenen hiervoor was gelegen in de automatiseringsproblemen. Zojuist begreep ik uit de antwoorden van de minister dat het ligt aan een nieuw inningssysteem. Wat is er zo bijzonder aan dat inningssysteem dat het een definitieve afwijking van een fiscale regeling ten opzichte van de algemene regeling in de Awb rechtvaardigt? Graag een toelichting op dat punt.
(…)
Handelingen I 2008-2009, nr. 36 – blz. 1643
Minister Hirsch Ballin: Er is gevraagd naar het automatiseringssysteem van de Belastingdienst. Er is een nieuw inningssysteem in aanbouw. Dit systeem vraagt om een eenvoudige manier om de verjaring van belastingschulden te voorkomen. Dit is wat de mensen van de Belastingdienst ons hebben laten weten, dus klopt het ongetwijfeld.
Mevrouw Duthler (VVD): Mij is nog steeds niet duidelijk waarom er bij stuiting van verjaring toch een verschil is voor de fiscus en voor de gewone algemene regeling in de Awb. De minister legt uit dat er een nieuw inningssysteem is. Rechtvaardigt dit nieuwe systeem een verschil tussen de fiscale alleingang en de algemene regeling in de Awb? Ik zie het verband daartussen nog niet.
Minister Hirsch Ballin: Dit heeft ongetwijfeld te maken met de grote aantallen vorderingen waarmee de Belastingdienst zich moet bezighouden. Die hebben geleid tot de voorbereiding van een nieuw inningssysteem. Als er behoefte is aan meer duidelijkheid daarover, zal ik die vraag graag doorgeven aan de staatssecretaris van Financiën. Naar ik aanneem, zal hij de Kamer daarover graag een brief sturen waarin hij uitlegt hoe het precies zit met het inningssysteem. In een ooghoek zie ik dat die vraag op het balkon namens de staatssecretaris van Financiën wordt opgepikt.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling (zonder stemming aangenomen ) Handelingen EK 2008/2009, nr. 36, blz: 1619-1647
-
behandeling - de Nota keuze sanctiestelsel (31700 VI, letters D en J); - het wetsvoorstel Aanvulling van de Algemene wet bestuursrecht (Vierde tranche Algemene wet bestuursrecht) (29702); - het wetsvoorstel Aanpassing van bijzondere wetten aan de vierde tranche van de Algemene wet bestuursrecht (Aanpassingswet vierde tranche Awb) (31124). Handelingen EK 2008/2009, nr. 36, blz: 1597-1619
-
17 februari 2010
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
9 november 2009
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-brief van de staatssecretaris van Financiën over nieuw inningssysteem Belastingdienst
voor kennisgeving aangenomen op 17 november 2009
EK, E
-
-
29 september 2009
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Het voortouw berust bij de minister van Financiën. -
23 juni 2009
toezegging gedaan