De minister zal een lijst maken van de zaken die voor decentralisatie in aanmerking komen en proberen om dit kader, dat nog niet helemaal tot stand is gekomen, toe te passen op alle te decentraliseren taken.
Nummer | T00298 |
---|---|
Oorspronkelijke nummer | tz_BZHC/AZHK_2008_8 |
Status | voldaan |
Datum toezegging | 18 maart 2008 |
Deadline | 1 januari 2010 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Kamerleden | dr. G.H.M.M. ten Horn (SP) |
Commissie | commissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koningin (BZK/AZ) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | decentralisatie |
Kamerstukken | Begrotingsstaat Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2008 (31.200 VII) |
Handelingen 2007-2008 , 24 [990-1037]
Blz. 1031
Mevrouw Ten Horn: Wat decentralisatie betreft heb ik nog de vraag of ten aanzien van de type voorzieningen die gedecentraliseerd worden – dit geldt niet zozeer voor het ministerie van BZK maar wel voor allerlei andere ministeries – of de minister een bepaalde logica en kaderstelling wil meegeven. Welke taken zouden op welke schaal gedecentraliseerd kunnen worden? Ik kan de vraag ook anders stellen. Bestaat hierover kabinetsbreed een idee? De minister geeft vanavond helder weer hoe op de drie lagen, als een soort ’’drie-eenheid’’, decentraal gewerkt zou moeten worden door gemeente, provincie en rijk. Ik krijg echter niet de indruk dat vanuit meerdere departementen op eenzelfde wijze naar deze zaak gekeken wordt. Wat dat betreft loopt BZK het risico dat zij de rekening gepresenteerd krijgt als een ander ministerie geen rekening houdt met schaalgroottes bij logica van voorzieningen. Hoe ziet de minister haar rol hierin?
Blz. 1035
Minister Ter Horst: Mevrouw Ten Horn heeft gevraagd naar het kader. Wanneer moet nu wel of niet gedecentraliseerd worden en wordt het kader gevolgd door de andere departementen? Dat is inderdaad niet zo simpel. Wij gaan in ieder geval een lijst maken van de zaken die voor decentralisatie in aanmerking komen. Dat doen wij samen met de andere departementen omdat wij wel eens wat suggereren, maar zij dat moeten aangeven. Ik moet eerlijk zeggen dat dit kader niet zo expliciet is. Mevrouw Ten Horn stimuleert dus dat wij ons afvragen of wij niet zeer expliciet moeten maken wanneer wij wel en wanneer wij niet decentraliseren. BZK zal proberen om dit kader, dat nog niet helemaal tot stand is gekomen, toe te passen op alle te decentraliseren taken. Daarmee wordt voorkomen dat bijvoorbeeld op Ruimtelijke Ordening een decentralisatie plaatsvindt op grond van criteria die bij een ander departement helemaal niet worden toegepast. Het stimuleert ons denken, waarvoor dank.
Brondocumenten
-
beleidsdebat over inrichting en functioneren binnenlands bestuur Handelingen EK 2007/2008, nr. 24, blz: 990-1037
-
18 september 2009
nieuwe status: voldaan
Voortgang:
Opmerking: Wordt spoedig afgehandeld en in de eerste
week van september naar het Parlement
gestuurd.
Inmiddels voldaan met afschrift brief 2009-0000392606 dd 31 aug. 2009. -
10 maart 2009
nieuwe status: openstaand
Opmerking: Nog niet voldaan, Kamer is in afwachting van toegezegde informatie. Een kabinetsbreed decentralisatiekader wordt opgesteld, waardoor voorstellen tot decentralisatie vanuit dezelfde logica kunnen worden beoordeeld. Het huidige kader is daarvoor niet expliciet genoeg.
Eerste contouren van zo’n kader zullen voorjaar 2009 gepresenteerd kunnen worden, het streven is om eind 2009 een kabinetsbreed gedragen kader aan het parlement voor te kunnen leggen.
-
18 maart 2008
toezegging gedaan