De Minister voor Rechtsbescherming zegt de Kamer, naar aanleiding van een opmerking van het lid Janssen (SP), toe om de voorzitter van de Taskforce Veiligheid en Kwaliteit in de forensische zorg te vragen om specifiek bij De Rooyse Wissel te inventariseren welke maatregelen als onevenredige last ervaren worden.
Nummer | T03036 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 10 maart 2020 |
Deadline | 1 januari 2021 |
Verantwoordelijke(n) | Minister voor Rechtsbescherming |
Kamerleden | mr. R.A. Janssen (SP) |
Commissie | commissie voor Justitie en Veiligheid (J&V) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | administratieve lasten forensische zorg Staat van de rechtsstaat TaskforceVeiligheid en Kwaliteit in de forensische zorg |
Kamerstukken | Begrotingsstaten Justitie en Veiligheid 2020 (35.300 VI) |
Handelingen I 2019-2020, nr. 23, item 8, p. 59.
De heer Janssen (SP):
Heel kort, uit de praktijk. Wij waren met collega's bij De Rooyse Wissel. Daar worden gewoon voorbeelden gegeven van hoe er in de risico-regelreflex ooit naar aanleiding van een incident maatregelen zijn opgelegd die in de loop der jaren gewoon tegen blijken te werken en waar mensen echt last van hebben in de uitvoering. Ze kosten heel veel geld, voegen niks toe et cetera. Ik vraag me af of dat mee genomen wordt in het onderzoek of in die gesprekken waar u nu mee bezig bent, want dit is iets anders dan administratieve lasten en alleen de vraag of we ergens een formuliertje kunnen weghalen. Dit is echt: kunnen regels die ooit in de risico-regelreflex zijn opgelegd en tegenwerken, waar we last van hebben, eruit? Want het werkt niet en het kost onnodig veel geld.
Minister Dekker:
Dat is precies waar die taskforce naar kijkt. Ik vind wel dat we steeds een toets moeten doen. We hebben het over registratie en bijhouden. Het moet een nut dienen. Maar we zien bij recente incidenten toch ook dat de inspectie, alle betrokkenen en ook de Kamer kritisch zijn. Ze zeggen: soms zijn bepaalde beslissingen onnavolgbaar geweest. Dus je moet altijd vastleggen waarom je bijvoorbeeld een behandeling verlicht of waarom je vindt dat iemand op verlof kan. De afwegingen die daaraan ten grondslag liggen, moet je vastleggen. Het vraagt om een goede onderbouwing en ook wel om een bepaalde vorm van registratie. Papierwerk zal nooit helemaal verdwijnen.
De heer Janssen (SP):
Ik hoop tot slot. Dit gaat niet over registratie. Dit gaat gewoon over maatregelen die opgelegd zijn over hoe er bijvoorbeeld begeleid moet worden met verlof. Er is een reflex op een incident. Er werden al jaren geleden allerlei maatregelen opgelegd waar de mensen nu last van hebben. Ze zeggen: zo werkt het niet, want het voegt niks toe, maar we zijn wel de schaarse mensen die we hebben op een onnatuurlijke manier aan het belasten, zonder dat er meerwaarde is.
Minister Dekker:
Ik vind dat een heel goed punt. Ik zou zeggen tegen iedereen die tegen zoiets aanloopt: klop aan bij die taskforce. Ik zal aan Bas Eenhoorn en zijn mensen vragen om specifiek bij De Rooyse Wissel eens te kijken wat daar dan precies speelt waar u ook op gestuit bent.
Brondocumenten
-
voortzetting beleidsdebat over de Staat van de rechtsstaat Verslag EK 2019/2020, nr. 23, item 8
-
29 juni 2021
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
23 juni 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een nader schriftelijk overleg met de minister voor Rechtsbescherming over weigerende observandi en de Taskforce Veiligheid en Kwaliteit
Op 29 juni 2021 voor kennisgeving aangenomen.
EK, W
-
-
23 maart 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
16 maart 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
9 maart 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 maart 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
19 februari 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 maart 2020
toezegging gedaan