De gevolgen die een schuldsanering heeft voor de fiscale positie van zowel de schuldenaar als de schuldeiser, zijn onderwerp van een wetsvoorstel dat nog voor het einde van dit jaar zal worden ingediend bij de Tweede Kamer. In dat wetsvoorstel zal de staatssecretaris ook ingaan op het door Van Soelen gesignaleerde knelpunt (Van Soelen heeft gewezen op de mogelijkheid dat een schuldsanering van bedrijven wordt bemoeilijkt door het verdampen van verliescompensatie).
Nummer | T00077 |
---|---|
Oorspronkelijke nummer | tr_FIN_2004_28 |
Status | voldaan |
Datum toezegging | 9 december 2003 |
Deadline | 31 december 2003 |
Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Financiën |
Commissie | commissie voor Financiën (FIN) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Kamerstukken | Belastingplan 2004 (29.210) |
Handelingen EK 2003-2004, 11-508
[…]
Vraag 47 (Schuyer, D66) en vraag 80 (Biermans, VVD)
De heer Schuyer vraagt in te gaan op enkele knelpunten die door Van Soelen (Financieel Dagblad 4 november jl.) en Flipsen (Financieel Dagblad 6 november jl.) zijn gesignaleerd. Van Soelen heeft gewezen op de mogelijkheid dat een schuldsanering van bedrijven wordt bemoeilijkt door het verdampen van verliescompensatie, Flipsen stelt dat de nieuwe thincap-maatregelen averechts werken als na een overname een fiscale eenheid wordt aangegaan. De heer Biermans dankt de staatssecretaris voor de toezegging dat de voorstellen inzake afgewaardeerde vorderingen en aankoopkosten deelnemingen hen nog dit jaar zullen bereiken.
[...]
(blz.508)
Staatssecretaris Wijn:
De gevolgen die een schuldsanering heeft voor de fiscale positie van zowel de schuldenaar als de schuldeiser, zijn onderwerp van een wetsvoorstel dat nog voor het einde van dit jaar zal worden ingediend bij de Tweede Kamer, zo merk ik op ook richting in de heer Biermans. Eén van de doelstellingen van dat wetsvoorstel is het wegnemen van het thans bestaande knelpunt dat een heffing op grond van artikel 12 Wet Vpb bedrijfseconomisch noodzakelijke schuldsaneringsoperaties kan bemoeilijken. In dat wetsvoorstel zal ik ook ingaan op het door Van Soelen gesignaleerde knelpunt. Op deze wijze wil ik dan ook graag tegemoetkomen aan het verzoek van de heer Schuyer. Het punt dat Flipsen in zijn artikel aan de orde stelt, ziet op het effect dat het aangaan van een fiscale eenheid heeft op de toepassing van de thincap-regeling. De vorming van een fiscale eenheid tussen een overnameholding en een overgenomen werkmaatschappij kan tot een daling van het fiscaal eigen vermogen van de overnameholding leiden. Dit doet zich voor in gevallen waarin voor de werkmaatschappij meer is betaald dan de fiscale boekwaarde van haar vermogen, bijvoorbeeld bij de aanwezigheid van goodwill in de werkmaatschappij. Door die daling van het eigen vermogen zou de thincap-regeling volgens Flipsen van toepassing kunnen worden. In de Nota naar aanleiding van het nader verslag aan de Tweede Kamer is ten aanzien van dit punt aangegeven, dat het zich voordoet bij een specifieke constructie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een overnameholding in combinatie met een fiscale eenheid. Ten aanzien van het gebruik van de concerntoets is aangegeven dat deze een commerciële maatstaf heeft, waarbij de vermogenssprong door fiscale voeging zich niet kan voordoen en er dus geen averechtse werking is.
[…]
-
16 juli 2004
Voortgang:documenten:-
-29686, nr. 2
-
-
9 december 2003
toezegging gedaan