Dit wetsvoorstel stelt de verantwoordelijkheden van financiële dienstverleners tegenover hun klanten vast. De belangrijkste kwaliteitskenmerken van financiële dienstverlening - deskundigheid, betrouwbaarheid, adequate informatieverstrekking en zorgvuldige advisering van de consument - worden wettelijk vastgelegd. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zal toezien op naleving van de Wet financiële dienstverlening (WFD).
Doel van het voorstel is de consument beter te beschermen tegen de risico's die aan de aanschaf van een financieel product (met name verzekeringen, hypothecair krediet en consumentenkrediet) verbonden zijn. Ook de kennisachterstand van de consument ten opzichte van de financiële dienstverlener en het risico dat de consument het verkeerde product krijgt aanbevolen omdat de financiële dienstverlener niet voldoende deskundig, of onbetrouwbaar is, zijn daarbij van belang. Behalve bemiddelaars vallen ook aanbieders (banken en verzekeraars) en adviseurs onder de reikwijdte van de wet. Dit zorgt niet alleen voor een betere bescherming van de consument, maar zorgt ook voor eerlijker concurrentie tussen de financiële dienstverleners onderling.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 5 oktober 2004 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 10 mei 2005 als hamerstuk afgedaan.
ingediend
3 april 2004titel
Regels voor de financiële dienstverlening (Wet financiële dienstverlening)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
-
-Het is en blijft de eigen verantwoordelijkheid van consumenten om een financieel product wel of niet aan te schaffen. Die eigen verantwoordelijkheid vereist echter wel dat consumenten in staat zijn zich een oordeel te vormen over financiële producten en verschillende producten te vergelijken. De dienstverlener moet de consument dus goede informatie verschaffen.
-
-Behalve over het product moet de consument zich ook een oordeel kunnen vormen over de dienstverlener. Zeker als een dienstverlener niet alleen informeert, maar ook adviseert, moet de consument ervan op aan kunnen dat de dienstverlener de juiste informatie verschaft.
-
-Met de WFD wordt de bestaande regelgeving aangescherpt en wordt bovendien publiek toezicht door de Autoriteit Financiële Markten versterkt. De WFD creëert een kader dat verder zal worden uitgewerkt via lagere regelgeving. Het Platform financiële dienstverlening, waarin onder leiding van de AFM brancheorganisaties zijn verenigd, zal het ministerie ten behoeve van deze lagere regelgeving adviseren. Belangrijk aspect daarbij is een goed evenwicht tussen de aan regelgeving verbonden administratieve lasten en een adequate consumentenbescherming.
82
-
19 juni 2024
brief regering; Reactie op verzoek commissie over een burgerbrief m.b.t. afhandeling van dossiers door Kifid TK, 164 Bevat bijlage -
22 mei 2024
brief regering; Appreciatie evaluatierapport College Deskundigheid Financiële Dienstverlening TK, 163 Bevat bijlagen -
16 mei 2024
brief regering; Opvolging evaluatierapport "Collectief schadeherstel: kan het sneller en slimmer" TK 29.507 / 32.013, 162 Bevat bijlage -
16 april 2024
brief regering; Stand van zaken Solvency II en IRRD en nadere verkenning werkbare condities en wenselijkheid verzekeringsgarantiestelsel TK, 161 Bevat bijlage -
-
5 april 2022
brief regering; Reactie op het rapport van de Evaluatiecommissie Conservatrix TK, 158 Bevat bijlagen -
-
-
-
-
-
-
27 oktober 2020
brief regering; Evaluatie Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) TK, 151 Bevat bijlagen -
-
28 september 2018
brief regering; Rapportage voortgang Kifid op verbeterpunten uit de 2016 evaluatie TK, 149 -
-
-
-
-
-
-
20 december 2016
brief regering; Rapport Evaluatie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) TK, 142 Bevat bijlage -
-
31 mei 2016
brief regering; Nadere duiding van de wijze waarop de Nederlandsche Bank (DNB) de publiek bepleitte stresstest voor huizenbezitters voor zich ziet TK 32.847 / 29.507, 244 Bevat bijlage -
31 mei 2016
brief regering; Beantwoording aanvullende vragen commissie over rentemiddeling TK 32.013 / 29.507, 130 Bevat bijlage -
-
-
28 oktober 2015
brief regering; Aanbieding van de rapportage van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) over de nazorg bij beleggingsverzekeringen TK, 138 Bevat bijlage -
20 augustus 2015
brief regering; Aanbieding van de Algemene Maatregel van Bestuur beleggingsverzekeringen TK, 137 -
-
26 mei 2015
stemming moties, ingediend bij het VAO Beleggingsverzekeringen Handelingen TK 2014/2015, nr. 87, item 11 -
20 mei 2015
behandeling VAO Beleggingsverzekeringen (AO d.d. 15/04) Handelingen TK 2014/2015, nr. 85, item 4 -
-
-
-
-
-
-
13 april 2015
brief regering; Aanbieding van het verslag van de Consultatiereacties AMvB beleggingsverzekeringen TK, 129 Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
9 oktober 2014
brief regering; Aanbieding rapport van AFM inzake nazorg beleggingsverzekeringen TK, 123 Bevat bijlage -
-
-
11 oktober 2013
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 11 september 2013, over Beleggingsverzekeringen TK, 120 -
19 september 2013
stemming moties, ingediend bij de behandeling van het wetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2014 Handelingen TK 2013/2014, nr. 3, item 14, blz. 1 -
9 september 2013
Motie van het lid Tony Van Dijck c.s. over het heroverwegen van het verplichte PE-examen TK, 119