Met dit wetsvoorstel wordt een hoger niveau van vakbekwaamheid van wegvervoerondernemers, rationalisering van de markt, betere kwaliteit van geleverde diensten en toename van de verkeersveiligheid beoogd.
De belangrijkste wijzigingen die eruit voortvloeien, zijn de invoering van een extra eis voor toegang tot het beroep van wegvervoerondernemer (1), wijzigingen in de toetsing van de betrouwbaarheid (2), de functie van vervoersmanager (3), een elektronisch sanctieregister (4) en voorwaarden voor de frequentie van cabotagevervoer (5).
De termijn voor de nationale uitvoeringsmaatregelen voor verordening 1071/2009/EG, verordening 1072/2009/EG en verordening 1073/2009/EG is op 4 december 2011 verstreken.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK 33.184, A) is op 20 november 2012 aangenomen door de Tweede Kamer. CDA, SGP, ChristenUnie, VVD, 50PLUS, D66, GroenLinks, PvdA, PvdD en SP stemden voor.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 11 december 2012 als hamerstuk afgedaan.
ingediend
25 februari 2012titel
Wijziging van de Wet personenvervoer 2000 en enige andere wetten ter uitvoering van verordeningen 1071/2009/EG, 1072/2009/EG en 1073/2009/EG inzake toegang tot het beroep en de toegang tot de markt van het personenvervoer en het goederenvervoer over de wegschriftelijke voorbereiding
ondertekening
- minister van Infrastructuur en Milieu
inwerkingtreding
Met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin de wet wordt geplaatst
27