Verslag van de vergadering van 13 december 2022 (2022/2023 nr. 13)
Status: gecorrigeerd
Aanvang: 18.32 uur
De heer Koffeman i (PvdD):
Voorzitter en iedereen, hartelijk dank voor het geduld. De minister en de staatssecretaris, heel hartelijk dank voor de beantwoording. Ik heb met name tegen de staatssecretaris gezegd: het is voor mij een heel interessant college belastingrecht geweest. Ik vond het echt boeiend, terwijl ik met het onderwerp op zich niet zo heel veel heb. Het is de eerste keer dat ik een Belastingplan met heel veel belangstelling gevolgd heb. Ik ben blij met de antwoorden. Toch heb ik het idee dat er nog een paar dingetjes zijn blijven liggen. Nou, goed. We hebben het over elf wetsvoorstellen. Ik kan me eigenlijk niet heugen dat ik bij elf wetsvoorstellen zo weinig moties ingediend heb als nu. Ik heb er zes. Normaal gesproken zijn dat er bij elk wetsvoorstel veel meer.
Wat betreft de giftenaftrek vanuit de bv vond ik het in elk geval een geruststellend geluid van de staatssecretaris dat er welwillend naar gekeken wordt om die niet aan beperkingen onderhevig te laten zijn.
We hebben even over de superjachten gediscussieerd. Het lastige daarvan is dat er formeel misschien geen fiscale voordelen zijn voor mensen die een superjacht hebben, maar als je zo'n superjacht wilt voltanken, dan tank je voor €600.000 600.000 liter diesel. Op het moment dat je daar rode diesel in kan gooien, dan scheelt het 20%. Dat is op zes ton toch €120.000. Daar kan je lekker van eten als eigenaar van zo'n superjacht. In die zin is dat best een beetje discutabel. Als je in Nederland je dieselauto volgooit met rode diesel, voor zover die nog verkrijgbaar is, en gepakt wordt, dan moet je gelijk aftikken. Maar als je eigenaar bent van een superjacht en je mag legaal rode diesel tanken in het Verenigd Koninkrijk, wie in Amsterdam zegt dan: hoe komt die motor zo rood uitgeslagen? Dan zeg je: ik heb in het Verenigd Koninkrijk getankt. Of je dan in Nederland ook rode diesel tankt, die in Nederland wel voor de scheepvaart beschikbaar is maar niet voor plezierjachten, maakt het gecompliceerd. Feit is ook dat heel veel van die plezierjachten in charter zijn, zoals dat in vaktermen schijnt te heten. Dat betekent dat ze bedrijfsmatig geëxploiteerd zijn, dus dan mag je misschien weer wel rode diesel tanken. Het zit dus heel erg in het grensgebied van wat er nu wel en niet mag. Vooral in die grensgebieden is het moeilijk handhaven en ook moeilijk controleren.
We hebben het ook nog even gehad over de btw op zonnepanelen. Ik heb daar de Btw-richtlijn 2006 nog even op nagekeken. Een pvt-paneel is niet anders dan een zonnepaneel. Het enige verschil is dat een zonnepaneel ergens zijn warmte moet afvoeren. Heel veel mensen weten dat je geen indak zonnepanelen moet hebben, want dan wordt je dak te warm. Het kan zo warm worden dat je huis in de fik gaat. Je hebt dus liever een afstandje tussen het zonnepaneel en je dak. Als je dat afstandje nou benut om daar waterkoeling onder te hebben, dan zou het ineens geen zonnepaneel meer zijn. Daar past enige welwillendheid en creativiteit om te zeggen: het is gewoon een zonnepaneel, maar er zit een laagje water onder en dat zou zich echt wel kunnen lenen voor 0%.
Ik zal nu de moties indienen. De eerste motie gaat over de marginale belastingdruk. De minister heeft daar een duiding van gegeven: het gaat niet om marginale belastingdruk, maar om gemiddelde belastingdruk. Maar het is natuurlijk wel degelijk zo dat je marginale belastingdruk van groot belang is voor elke gulden die je extra verdient.
De voorzitter:
Door het lid Koffeman wordt de volgende motie voorgesteld:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de marginale druk voor een modaal inkomen nu 49,54% is en daarmee hoger is dan de marginale druk voor een topinkomen, die 49,5% bedraagt;
constaterende dat een verpleegkundige of een leerkracht dus een hoger marginaal belastingtarief betaalt dan een medisch specialist of topambtenaar;
constaterende dat deze wijze van verdeling van belastingdruk onwenselijk is;
verzoekt de regering voor het Belastingplan 2024 te bezien hoe het marginale tarief voor een modaal inkomen beduidend lager kan worden dan het marginale tarief voor een topinkomen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt letter I (36202).
De heer Koffeman (PvdD):
Dan een motie over de capaciteitsproblemen op het energienet. We hebben eventjes met elkaar van gedachten gewisseld. Het kabinet is eigenlijk niet van zins om via fiscale maatregelen de benutting van het stroomnet te optimaliseren. Ik heb even gekeken bij de omringende landen. De meeste omringende landen hebben een btw-tarief op energie van 5% tot 8%. Wij hebben tijdelijk 9% gehad, maar we willen weer terug naar 21%. Dat is voor ons onbegrijpelijk, en daarom de volgende motie.
De voorzitter:
Door het lid Koffeman wordt de volgende motie voorgesteld:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de capaciteitsproblemen op het energienet nopen tot een meer evenwichtige spreiding van het gebruik van elektriciteit;
overwegende dat de verschillen tussen het dag- en nachttarief voor elektriciteit klein zijn, te klein om gebruikers te bewegen meer gebruik te maken van nachtstroom;
overwegende dat daardoor een deel van de geproduceerde energie bij gebrek aan opslagcapaciteit onbenut zou kunnen raken;
verzoekt het kabinet te onderzoeken of en op welke wijze via fiscale prikkels, zoals het verlagen of afschaffen van de btw op nachtstroom, het gebruik van nachtstroom kan worden bevorderd, en de Kamer daarover binnen drie maanden te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt letter J (36202).
De heer Koffeman (PvdD):
De volgende motie gaat over chronisch zieken.
De voorzitter:
Door het lid Koffeman wordt de volgende motie voorgesteld:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de regering beloofd heeft om met informatie en oplossingen te komen voor chronisch zieken die veel energie moeten gebruiken vanwege hun ziekte;
constaterende dat oplossingen bijvoorbeeld via de gemeentes, via de zorgverzekering en via het fiscale stelsel kunnen lopen;
verzoekt de regering voor 15 januari 2023 met de beloofde brief met oplossingsrichtingen te komen en aan te geven of en op welke wijze chronisch zieken aanspraak kunnen maken op het noodfonds energie,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt letter K (36202).
De heer Koffeman (PvdD):
De volgende motie gaat over het lage-inkomensvoordeel.
De voorzitter:
Door het lid Koffeman wordt de volgende motie voorgesteld:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de regeling lage-inkomensvoordeel vooral voordeel oplevert voor grote ondernemingen en in veel mindere mate voor mensen met lage inkomens;
overwegende dat de LIV-regeling zelfs uitnodigt de lonen laag te houden en daarmee contraproductief kan werken in het compenseren van werknemers met de laagste inkomens;
verzoekt de regering te onderzoeken hoe de fondsen die beschikbaar zijn voor het LIV direct of zo spoedig mogelijk ten goede kunnen komen aan werknemers, en de Kamer daarover voor 15 januari 2023 te berichten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt letter L (36202).
De heer Koffeman (PvdD):
Dan een motie over het btw-nultarief op pvt-panelen.
De voorzitter:
Door het lid Koffeman wordt de volgende motie voorgesteld:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat vanaf 2023 het btw-nultarief wordt toegepast op de levering en installatie van zonnepanelen, maar dat pvt-panelen, die zowel elektriciteit als warmte opwekken, niet vrijgesteld worden van btw;
overwegende dat het wenselijk is dat deze zonnepanelen ook vrijgesteld worden van btw omdat deze goed passen in het energiesysteem door de gecombineerde opwekking van elektriciteit en warmte;
verzoekt de regering te onderzoeken of ook pvt-panelen vrijgesteld kunnen worden van btw en dit voorstel op te nemen in het Belastingplan 2024, indien dit volgens de btw-richtlijn mogelijk is;
verzoekt de regering tevens te pleiten voor aanpassing van de btw-richtlijn of de interpretatie ervan om een vrijstelling voor pvt-panelen mogelijk te maken, indien dit volgens de btw-richtlijn nu nog niet mogelijk is,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt letter M (36202).
De heer Koffeman (PvdD):
Voorzitter. Ik kom op de laatste motie. Ik ben heel blij dat de staatssecretaris heeft aangegeven positief te staan ten opzichte van het Ex'tax Project. Ik zou toch willen dat er, laten we zeggen een iets verdergaande toezegging komt op dat gebied. Daarom dien ik de volgende motie in.
De voorzitter:
Door het lid Koffeman wordt de volgende motie voorgesteld:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat een verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op vervuiling en gebruik van grondstoffen kan bijdragen om arbeid goedkoper te maken en grondstofgebruik te verminderen;
overwegende dat daarmee de maakindustrie bevorderd kan worden en klimaatdoelen haalbaarder worden;
verzoekt de regering een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden van een implementatie van (een deel) van de aanbevelingen uit het Ex'tax Project, en de Kamer binnen zes maanden over de uitkomsten daarvan te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt letter N (36202).
De heer Koffeman (PvdD):
Dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel, meneer Koffeman. Dan is het woord aan de heer Van Rooijen, namens de fractie van 50PLUS.