Verslag van de vergadering van 13 december 2022 (2022/2023 nr. 13)
Status: gecorrigeerd
Aanvang: 17.15 uur
De heer Van der Linden i (Fractie-Nanninga):
Dank aan collega Van Rooijen voor die wisseling. In de eerste termijn heb ik twee hoofdzaken betoogd: de noodzaak tot een kleinere overheid en tot een simpeler en rechtvaardiger belastingstelsel. Ten aanzien van die kleinere overheid heb ik gisteren nog eens even zitten nadenken over de interruptie die ik kreeg van de heer Van der Voort van D66. Hij let niet op. De heer Van der Voort van D66 zei gisteren tegen mij dat de overheid in zijn ogen de afgelopen decennia juist kleiner was geworden. Ik heb daar nog eens over nagedacht, maar ik kan echt niet vinden waar die bewering op gestoeld is. Volgens mij is die overheid toegenomen. Ik heb het Blauwe Boekje, dat we altijd keurig bij de Miljoenennota krijgen, er nog even bij gepakt. Op pagina 74 staat een grafiek van de collectieve lastendruk. Dat is het aandeel van de overheidsuitgaven als percentage van het bbp. U kunt zien dat al twee decennia een helaas stijgend lijntje zichtbaar is. We zaten in 2000 tot 2002 rond de 35% en inmiddels is dit opgelopen tot bijna 40%. Ik zie die daling niet. Wij zien een stijging. Die moeten we keren. Dat is het eerste punt.
De heer Van der Voort i (D66):
Toch even kort, voorzitter. Is het dan ook zo dat er meer mensen bij de overheid zijn gaan werken? Ja? Oké, dank u wel. Helder.
De voorzitter:
U krijgt overal het antwoord, behalve van vanachter het spreekgestoelte. Toch nog even vanachter het spreekgestoelte, voor de Handelingen.
De heer Van der Linden (Fractie-Nanninga):
Dat is juist: meer mensen, maar ook gewoon meer uitgaven op programmaniveau.
Het tweede hoofdpunt is een simpeler en rechtvaardiger belastingstelsel. Die noodzaak wordt breed gedeeld. De afgelopen kabinetten hebben helaas verzaakt om hier grote stappen in te nemen. Jazeker, er zijn wat bouwstenen aangeleverd in de vorige periode, maar niet echt een visie of echte vorderingen. Die kwamen er pas in de demissionaire periode. Het regeerakkoord, zo heb ik betoogd, oogde aanvankelijk wat weinig ambitieus op dit vlak. Wij dachten: o jee, die grote stappen gaan we weer niet meemaken. Wel waren er miljarden voor het oplossen van klimaatproblemen. Dat is natuurlijk wat abstract en onrealistisch voor een klein landje. Maar geen fractie van die miljarden was er voor een grote fiscale transitie, een transitie die tijd kost. Zoals de staatssecretaris ook in zijn brief aangeeft, vergt die een rechte rug van kabinet en Kamers.
Onzes inziens moet de transitie wel in twee stappen. Anders is het risico groot dat ze mislukt. Daar zijn mevrouw De Boer en ik het over oneens. De eerste stap is de vereenvoudiging met grosso modo gelijkblijvende inkomenseffecten. Dus ons huidige stelsel versimpelen, waarbij iedereen grosso modo hetzelfde overhoudt. Dat is mogelijk; dat is een paar keer doorgerekend. De stap daarna is dan een verdere discussie over de verdeling over vermogen, arbeid, hoge inkomens, lage inkomens en dat soort zaken. Als je dat door elkaar gaat doen, als je dat samen gaat doen, dan is onze voorspelling dat het echt een heel ingewikkelde discussie wordt. Dan wordt het heel lastig om daar breed politiek overeenstemming over te bereiken.
Ik wil de staatssecretaris danken en complimenteren met de antwoorden. We hadden nog een motie in reserve staan waarin wordt uitgesproken dat voor iedere nieuwe fiscale regeling twee oude geschrapt moeten worden, en dat er eventueel wetgeving moet komen om dat maar vast te leggen in doelen. Maar de staatssecretaris heeft duidelijk betoogd dat 2023 een veelbelovend jaar wordt, waarin we al een groot aantal van dit soort ontwikkelingen zullen zien. Die motie zal dus eigenlijk niet nodig zijn, met name omdat er eigenlijk een omkering in het beleid heeft plaatsgevonden: "niet doelmatig, niet doeltreffend is afschaffen, tenzij", in plaats van andersom. Dat geeft de burger moed.
We verwachten dus, zoals we hebben gehoord, in het komend jaar een grote aanzet voor een nieuw stelsel, een uitspraak over verruiming van het lokaal belastinggebied en een forse sanering in ondoelmatige en ondoeltreffende regelingen. Wij zullen dit constructief-kritisch volgen. We zullen hierover meedenken en meerekenen, en oplossingen aandragen. Voor nu heel veel fiscaal succes gewenst daarbij.
De voorzitter:
Dank u wel, meneer Van der Linden. Meneer Van der Voort, lukt het in de vijf minuten waarvoor u hebt ingeschreven?