Toezegging Stroomlijning bepalingen consumentenbescherming Gaswet en Energiewet (31.320/31.374) (T01036)
De minister van Economische Zaken zegt toe, naar aanleiding van een opmerking van het lid Doek, de Kamer schriftelijk te informeren over de stroomlijning van bepalingen over consumentenbescherming Gaswet en Energiewet.
Nummer | T01036 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 24 mei 2009 |
Deadline | 1 juli 2023 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken (2012-2017) (Hoofdverantwoordelijke) Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken en Klimaat |
Kamerleden | drs. H.A. Doek (CDA) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Kamerstukken | Verbetering werking elektriciteits- en gasmarkt (31.374) Wet implementatie EG-richtlijnen energie-efficiëntie (31.320) |
Handelingen I 2008-2009, nr. 26 – blz. 1321
(...)
De heer Doek (CDA):
In het debat over de Warmtewet heb ik er namens mijn fractie voor gepleit dat de minister van Economische Zaken in samenwerking met de minister van Justitie komt tot een stroomlijning van diverse bepalingen rond consumentenbescherming. Op dit punt heeft de minister in het debat over de Warmtewet toegezegd, dit te bespreken met de minister van Justitie en deze Kamer daarover schriftelijk te informeren. Is hierover reeds contact geweest met de minister van Justitie?
Blz.1358
Minister van der Hoeven:
De heer Doek herinnerde mij aan mijn toezegging bij de Warmtewet om in overleg met de minister van Justitie te komen tot een stroomlijning van de bepalingen rond consumentenbescherming. Dat heb ik gedaan. Ik zal ook kijken naar de Energiewet en naar de Gaswet. Ik zal u daarover schriftelijk informeren.
Brondocumenten
-
behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 26, blz: 1316-1331
-
12 december 2023
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
8 december 2023
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
23 mei 2023
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
16 mei 2023
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de bewindspersonen van EZK over (deels) openstaande toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 23 mei 2023
EK, F
-
-
6 december 2022
nieuwe deadline: 1 juli 2023
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
18 november 2022
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
23 november 2021
nieuwe deadline: 1 juli 2022
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
2 november 2021
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
24 september 2019
nieuwe deadline: 1 januari 2021
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
11 september 2019
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
11 september 2018
nieuwe deadline: 1 juli 2019
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
28 augustus 2018
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
26 oktober 2017
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Economische Zaken en Klimaat -
26 oktober 2017
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Economische Zaken (2012-2017) -
13 september 2016
nieuwe deadline: 1 juli 2018
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
30 augustus 2016
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
13 januari 2015
nieuwe deadline: 1 juli 2016
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
6 januari 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief van de minister van Economische Zaken inzake toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 13 februari 2015
EK, I
-
-
7 oktober 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 september 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
25 maart 2013
nieuwe deadline: 1 juli 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Toezegging als openstaand beschouwen in afwachting van de in
genoemde brief aangekondigde wetsvoorstellen. Nieuwe rappeldatum 1 juli 2014, teneinde dan een beeld te krijgen van de stand van zaken met betrekking tot deze wetsvoorstellen. -
3 april 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Op 29 november hebben de commissies ELI en V&J besloten om deze toezegging als openstaand te beschouwen in afwachting van verschillende door de minister aangekondigde wetsvoorstellen. Deze toezegging kan hierbij worden betrokken. -
5 februari 2012
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Economische Zaken (2012-2017) -
5 februari 2012
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie -
22 november 2011
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake stroomlijning Burgerlijk Wetboek en consumentenbescherming
voor kennisgeving aangenomen op 29 november 2011
EK 31.374 / 31.320, T
-
-
17 november 2011
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijks rappel toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 29 november 2011
EK, B
-
-
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Economische Zaken (EZ) -
22 maart 2011
nieuwe deadline: 1 juli 2011
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang:documenten:-
-brief van de minister van Veiligheid en Justite over de stroomlijning Burgerlijk Wetboek en consumentenbescherming
voor kennisgeving aangenomen op 5 april 2011
EK, S
-
-
27 september 2010
nieuwe deadline: 1 januari 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Uw Kamer zal dit najaar geïnformeerd worden over de stroomlijning rondom de consumentenbepalingen in het algemeen en in de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet en de Warmtewet. -
12 maart 2010
nieuwe deadline: 1 juli 2010
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: in samenwerking met het ministerie van Justitie wordt aan deze toezeggingen gewerkt. Uw Kamer zal voor het zomerreces geïnformeerd worden.documenten:-
-brief minister van Economische Zaken over rappel van toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 23 maart 2010.
EK, E
-
-
8 september 2009
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: T00925 en T01036: over de twee toezeggingen omtrent stroomlijning
van consumentenbepalingen wordt de Kamer nog nader geïnformeerd. -
24 mei 2009
toezegging gedaan
Toezegging Werkingsduur in formele wet (31.354) (T01292)
De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie zegt de Kamer, naar aanleiding van vragen en opmerking van het lid Reuten (SP), toe voor wijziging van de werkingsduur een wetsvoorstel in procedure te zullen brengen en wanneer in de toekomst wetgeving aan de orde is die vergelijkbaar is met het onderhavige wetsvoorstel te kiezen voor het regelen van de wijziging van de werkingsduur bij formele wet.
Nummer | T01292 |
---|---|
Status | openstaand |
Datum toezegging | 22 maart 2011 |
Deadline | 1 januari 2024 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken (2012-2017) |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat |
Kamerleden | dr. G.A.T.M. Reuten (SP) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | lagere regelgeving |
Onderwerpen | Algemene Maatregel van Bestuur Mededingingswet werkingsduur |
Kamerstukken | Aanpassing Mededingingswet ter invoering van gedragsregels voor de overheid (31.354) |
Handelingen I 2010/11, nr. 21 - blz. 37
De heer Reuten (SP)
Mijn fractie doet de minister daarom een pragmatisch tweeledig voorstel. Ten eerste: gaat heen en zondigt niet meer; ik verwacht dan een expliciete toezegging van zondeonthouding, maar het mag ook minder Bijbels getint. Ten tweede: om toch niet in het vagevuur te belanden moet er wel nog een aflaat volgen. Mijn fractie vraagt de minister de toezegging om – mocht dit voorstel hier worden aangenomen – op kortst mogelijke termijn via een wetsvoorstel aan artikel IV een vierde lid toe te voegen dat ongeveer luidt: de in lid 2 en 3 bedoelde AMvB wordt binnen een jaar bij wet bekrachtigd dan wel ingetrokken. Deze toezeggingen zouden de afwegingen bij het voorstel voor mijn fractie aanzienlijk vergemakkelijken.
Handelingen I 2010/11, nr. 21 - blz. 73
Minister Verhagen
De heer Reuten stelde dat de horizonbepaling van het wetsvoorstel in relatie tot de motie-Jurgens enige verduidelijking behoefde. Concreet vroeg hij om twee toezeggingen. Ten eerste om niet opnieuw te zondigen.
Ten tweede om bij wijze van aflaat een wetswijziging te entameren die ervoor zorgt dat de bewuste Algemene Maatregel van Bestuur bij wet wordt bekrachtigd of ingetrokken. Uiteraard ben ik blij dat senator Reuten ook hier een metafoor gebruikt, zodat het wat minder zwaar wordt, althans de discussie. Ik begrijp waar hij heen wil. Ik constateer dat hij zich niet heeft laten overtuigen door het uitvoerige antwoord in de voorlaatste schriftelijke ronde. Dat is jammer, maar daar moeten wij geen breekpunt van maken. Ik zie zijn uitgestoken hand en wil bekijken of ik er een handreiking van mijn kant tegenover kan stellen om elkaar in het midden te treffen. Zonder het risico op een wettelijk hiaat te vergroten wordt de wijziging van de werkingsduur ook bij formele wet geregeld. Onder omstandigheden zal de wijziging direct bij formele wet kunnen gebeuren, dus zonder voorafgaande AMvB. Ik zeg toe dat ik voor wijziging van die werkingsduur een wetsvoorstel in procedure zal brengen. Als in de toekomst wetgeving aan de orde is die vergelijkbaar is met het onderhavige wetsvoorstel, dan zal ik zeker kiezen voor de aanpak die senator Reuten naar voren heeft gebracht. In de mij resterende periode in deze functie, maak ik die aanpak graag tot de mijne. Op beide punten kom ik hem graag tegemoet.
Handelingen I 2010/11, nr. 5 - blz. 74
De heer Reuten (SP)
Ik dank de minister voor zijn toezegging met betrekking tot de delegatiebepaling, artikel IV, waarbij de betreffende Algemene Maatregel van Bestuur, als die er mocht komen, wordt omgezet in een formele wet. Die aflaat is dan geheel verdiend. De minister heeft gezegd dat hij het in het vervolg altijd zo zal oplossen. Dus hij zondigt niet meer en dan zijn wij helemaal klaar.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling en stemming (zonder stemming aangenomen) Handelingen EK 2010/2011, nr. 21/7, blz: 67-79
-
behandeling Handelingen EK 2010/2011, nr. 21/5, blz: 35-40
-
-
12 december 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
8 december 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
23 mei 2023
nieuwe deadline: 1 januari 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
16 mei 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de bewindspersonen van EZK over (deels) openstaande toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 23 mei 2023
EK, F
-
-
23 november 2021
nieuwe deadline: 1 juli 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 november 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
21 april 2020
nieuwe deadline: 1 juli 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
6 maart 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
9 april 2019
nieuwe deadline: 1 januari 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
4 april 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
3 april 2018
nieuwe deadline: 1 januari 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
27 maart 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
26 oktober 2017
nieuwe verantwoordelijkheid: Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat -
26 oktober 2017
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Economische Zaken (2012-2017) -
14 juni 2016
nieuwe deadline: 1 januari 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
3 juni 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
17 mei 2016
nieuwe deadline: 1 juli 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 april 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 september 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
21 september 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
19 mei 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
24 april 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
14 september 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijks rappel toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 25 september 2012
EK, K
-
-
5 februari 2012
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Economische Zaken (2012-2017) -
17 november 2011
nieuwe deadline: 1 juli 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijks rappel toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 29 november 2011
EK, B
-
-
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Economische Zaken (EZ) -
22 maart 2011
nieuwe status: openstaand -
22 maart 2011
toezegging gedaan
Toezegging Aanpassing wet bezien in het licht van bij Aanbestedingswet 2012 aangenomen motie (32440, M) (T01691)
De Minister van Economische Zaken zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Reuten, toe om ten aanzien van artikel 2.71 lid 2 in onderhavig wetsvoorstel (32768) welwillend te kijken naar uitvoering van het gevraagde in de motie (32440, M) die is aangenomen bij de behandeling van de Aanbestedingswet 2012, en om zijn afweging op dit punt schriftelijk aan de Kamer kenbaar te maken.
Nummer | T01691 |
---|---|
Status | deels voldaan |
Datum toezegging | 15 januari 2013 |
Deadline | 1 juli 2024 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken (2012-2017) |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken en Klimaat |
Kamerleden | dr. G.A.T.M. Reuten (SP) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | aanbesteden defensie |
Kamerstukken | Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied (32.768) |
Handelingen I 2012-2013, 13, item 2, p. 5.
De heer Reuten (SP):
Voorzitter. Ik beperk mij bij dit wetsvoorstel tot één kwestie. Artikel 2.71, lid 2 van het voorliggende wetsvoorstel gebiedt dat de aanbesteder aan de inschrijvers of de gegadigden vraagt dat zij bij het opstellen van hun inschrijving rekening hebben gehouden met de verplichtingen aangaande arbeidsbescherming en arbeidsvoorwaarden die gelden op de plaats waar de opdracht wordt uitgevoerd. In de hier op 30 oktober aangenomen algemene Aanbestedingswet (nr. 32440) staat een overeenkomstige tekst in artikel 2.81, lid 2. Mijn fractie onderschrijft het oogmerk van deze artikelen, maar deze garanderen niet de naleving ervan. De aannemer kan zich al dan niet via onderaanneming en malafide uitzendbureaus onttrekken aan de verplichting. De bonafide aannemer legt het dan af in de gunning. Er zijn aanwijzingen dat dit in de praktijk inderdaad gebeurt. Nu is het in beginsel zo dat de aanbestedende dienst de ondernemer zou kunnen verzoeken om alsnog na te leven. Als de ondernemer dit weigert, kan de aanbestedende dienst de overeenkomst ontbinden. Het probleem is echter dat de opdrachtgever dan –met navenante kosten – de hele aanbestedingsprocedure opnieuw moet doorlopen. Bovendien zal de bonafide aan-bestedingsprijs hoger uitpakken. Dit draagt niet bij aan de stimulans om de overeenkomst inderdaad te ontbinden.
Naar aanleiding van het debat over deze kwestie bij dealgemene aanbestedingswet nam deze Kamer op 30 oktober 2012 een motie aan (32440, letter M) waarin de regering onder andere werd gevraagd om "bij de eerstvolgende relevante herziening van de wet" aan het betreffendeartikel "toe te voegen dat opdrachtgevers gehouden zijn om de genoemde niet-naleving van de overeenkomst te melden bij de Inspectie SZW". Het gaat dan uiteraard om in Nederland uitgevoerde opdrachten.
In het verlengde hiervan vroeg mijn fractie in het verslag van het onderhavige wetsvoorstel onder verwijzing naar genoemde motie om een overeenkomstige toezegging. Tot onze verbazing schrijft de minister in de nota naar aanleiding van het verslag slechts: "het kabinet is bereid dit verzoek bij de evaluatie van het wetsvoorstel te betrekken". Moet ik dat zo lezen dat de regering overweegt dat er weliswaar een duidelijke uitspraak van de Kamer ligt, maar dat de regering te zijner tijd, namelijk bij de evaluatie, nog eens gaat bezien of en hoe zij daar gehoor aan gaat geven? Ik hoop dat ik het verkeerd heb en dat de minister straks ten eerste aangeeft dat hij de motie32440 letter M gaat uitvoeren en dat hij, ten tweede, toezegt overeenkomstig te zullen handelen aangaande artikel2.71 van de voorliggende wet.
Ik wacht het antwoord van de minister met belangstelling af.
Handelingen I 2012-2013, 13, item 2, p.7.
Minister Kamp:
(...)
De heer Reuten brengt één punt naar voren. Ik begrijp dat dit betekent dat hij kan instemmen met het overige dat we doen en dat we wensen te bereiken met deze aparte aanbestedingswet. Daar ben ik blij mee. Hij wil weten of ik bereid ben om, gezien het gevraagde in de motie bij artikel 2.71 lid 2 (32440, letter M), die is aangenomen bij
de algemene Aanbestedingswet 2012, het wetsvoorstel aan te passen bij de eerstvolgende herziening van de wet en niet eerst de uitkomsten van de evaluatie af te wachten. Het is mijn voorkeur om de evaluatie wel af te wachten. Mijn voorganger heeft ook gezegd dat bij de evaluatie van de wet over twee jaar bezien wordt of we die motie kunnen overnemen en het artikel een bredere toepassing kunnen geven dan nu het geval is. Ik zeg de heer Reuten toe dat ik dit opnieuw zal bekijken, naar aanleiding van hetgeen hij naar voren heeft gebracht. Ik zal bekijken of het mogelijk is om op verantwoorde wijze te doen wat hij
bepleit. Ik hoop dat hij mij het vertrouwen wil geven om dat te doen. Ik zal de Kamer in haar geheel, en daarmee ook de heer Reuten, over mijn bevindingen op dit punt informeren.
De heer Reuten (SP):
Het staat wat open geformuleerd in de motie: bij de eerstvolgende relevante wetswijziging. Dat zou na de evaluatie kunnen zijn. Dat is echter iets anders. In de tekst van de nota naar aanleiding van het verslag staat dat het wordt herbezien bij de evaluatie. Dat is een beetje licht. Het is niet: de eerstvolgende relevante wijziging is over twee jaar; dan voeren we de motie uit. Daar zou ik tevreden mee zijn. Het gaat om een klein dingetje, het aanscherpen
van het artikel, het melden bij SZW als er niet wordt nageleefd. C'est tout.
Minister Kamp:
Ik ben heel dicht bij het standpunt van de heer Reuten. Ik stel het op prijs dat hij zegt dat wat hem betreft, als het iets eerder zou zijn dan bij de evaluatie, het eventueel op dat moment zou kunnen. Hij geeft mij wat ruimte; ik geef hem wat ruimte. Als ik het toch wil gaan doen, kan het misschien al wat eerder dan bij die gelegenheid, misschien heb ik daar de mogelijkheid voor. Ik zal het serieus bekijken. Ik zal mijn afweging op dit punt schriftelijk aan de Kamer kenbaar maken. Dan kan de heer Reuten die bekijken. Het kan dus zijn dat die bij de herziening komt, eventueel gekoppeld aan de evaluatie. Als ik denk dat het zinvol, goed en verantwoord is om het te doen en het misschien ook nog eerder kan, zou het ook zo kunnen zijn dat ik die eerdere gelegenheid gebruik. Ik geloof dus niet
dat ik op dit punt grote problemen zal krijgen met de heer Reuten. Ik hoop dat mijn antwoord naar genoegen van de Kamer was, voorzitter.
Handelingen I 2012-2013, 13, item 2, p. 8.
De heer Reuten (SP):
Voorzitter. Ik dank de minister voor zijn antwoord. Als ik het goed begrijp, zegt hij de motie bij de algemene Aan-bestedingswet uit te voeren overeenkomstig artikel 2.71lid 2 van de voorliggende wet, uiterlijk na de evaluatie en mogelijk eerder. Ik heb toch goed begrepen dat de minister de motie uitvoert zowel betreffende de algemene Aan-bestedingswet als toegepast op het voorliggende wetsvoorstel?
Minister Kamp:
Voorzitter. Met respect voor mevrouw Faber begin ik met hetgeen de heer Reuten naar voren heeft gebracht. Ik wil er niet omheen draaien, maar mijn voorganger heeft de evaluatie gekozen als het moment om te bekijken of en hoe de motie kan worden uitgevoerd. Dan kun je het namelijk inhoudelijk bekijken. Ik wil dus nog inhoudelijk naar dit punt kijken. Dat moet, wat mij betreft, in ieder geval gebeuren. Ik ben echter niet van plan om een en ander onnodig op de lange baan te schuiven. Ik zal er dus zo spoedig mogelijk inhoudelijk naar kijken. Als ik denk dat het op een verantwoorde manier kan, zal ik het doen, uiterlijk bij de evaluatie. Misschien is er echter al eerder een mogelijkheid om dit door te voeren. Als dat de heer Reuten tot tevredenheid stemt, kunnen we het erover eens worden.
De heer Reuten (SP):
Ik begrijp het zo: de minister kijkt welwillend naar het uitvoeren van de motie.
Minister Kamp:
Daarmee zijn de heer Reuten en ik het eens geworden.
Brondocumenten
-
behandeling Handelingen EK 2012/2013, nr. 13, item 2, blz. 3-8
-
-
13 juni 2023
nieuwe commissie: commissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) -
13 juni 2023
commissie vervallen: commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) -
23 mei 2023
nieuwe deadline: 1 juli 2024
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
16 mei 2023
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de bewindspersonen van EZK over (deels) openstaande toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 23 mei 2023
EK, F
-
-
6 december 2022
nieuwe deadline: 1 juli 2023
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
18 november 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
23 november 2021
nieuwe deadline: 1 juli 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 november 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
9 april 2019
nieuwe deadline: 1 juli 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
4 april 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 november 2017
nieuwe commissie: commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) -
7 november 2017
commissie vervallen: commissie voor Economische Zaken (EZ) -
26 oktober 2017
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Economische Zaken en Klimaat -
26 oktober 2017
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Economische Zaken (2012-2017) -
17 mei 2016
nieuwe deadline: 1 januari 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 april 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 september 2015
nieuwe deadline: 1 januari 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
21 september 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 oktober 2014
nieuwe deadline: 1 juli 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 september 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 oktober 2013
nieuwe deadline: 1 juli 2014
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
15 januari 2013
toezegging gedaan
Toezegging Regelmatig evalueren van wetsvoorstel minimalisering gaswinning Groningen (34.957) (T02663)
De Minister van Economische Zaken en Klimaat zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Ester (ChristenUnie), toe het wetsvoorstel Minimalisering gaswinning Groningen regelmatig omvattend en integraal te zullen evalueren, te beginnen over drie jaar.
Nummer | T02663 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 9 oktober 2018 |
Deadline | 1 januari 2024 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken en Klimaat |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris Mijnbouw |
Kamerleden | Dr. P. Ester (ChristenUnie) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | evaluaties gaswinning |
Kamerstukken | Minimalisering gaswinning Groningen (34.957) |
Handelingen I, 2018/2019, nr. 3, item 7, blz. 6
De heer Ester (ChristenUnie):
(...)
Voorzitter, ik sluit af. De ChristenUnie-fractie steunt de insteek van de minister om de regie in dit netelige Groningse gasdossier naar zich toe te trekken en de gaswinning versneld af te bouwen. Het gaat om grote publieke belangen en dat behoeft stevige publieke sturing. De veiligheid van de Groningers moet hierbij leidend zijn. Nederland staat in het krijt bij Groningen, die schuld moeten we nu inlossen, zelfs letterlijk. Het vorige week verschenen Nationaal Programma Groningen, dat moet leiden tot een leefbaar, toekomstbestendig en veilig Groningen, vormt daarvoor, denken wij, een goede aftrap. Gezien dit brede belang wil ik de minister tot slot vragen, de werking van dit en de beide andere wetsvoorstellen grondig te evalueren. Zou hij dat kunnen toezeggen? Mijn fractie kijkt uit naar de beantwoording van onze vragen.
Handelingen I, 2018/2019, nr. 3, item 7, blz. 27
Minister Wiebes:
(...)
De heer Ester vraagt of ik het belang zie om dit wetsvoorstel te evalueren. Eigenlijk lijkt mij dat heel zinvol om te doen. Dat staat niet in de wet. Dus hierbij zullen we het van een toezegging van mijn kant moeten hebben, maar ik ben graag bereid die te doen. Een voor de hand liggende termijn is drie jaar. Er is overigens maar één operationele strategie helemaal vastgesteld en doorleefd en een tweede is in voorbereiding, maar misschien moeten we dat moment toch aangrijpen om er een eerste evaluatie aan te wagen. Dat lijkt mij een voor de hand liggende en in dit geval passende toezegging.
Handelingen I, 2018/2019, nr. 3, item 7, blz. 47
De heer Ester (ChristenUnie):
(...)
Ook dank voor zijn toezegging het wetsvoorstel regelmatig te zullen evalueren, te beginnen over drie jaar. Ik neem aan dat die evaluatie echt omvattend en integraal zal zijn en dat daarbij de verschillende wegingscriteria worden bezien, met een nadruk op het veiligheidsperspectief. Ik zou de minister willen vragen dat in zijn tweede termijn te bevestigen.
(...)
Handelingen I, 2018/2019, nr. 3, item 7, blz. 54
Minister Wiebes:
(...)
Ik wil in de richting van de heer Ester graag bevestigen dat een evaluatie alleen zinvol is als die "omvattend en integraal" is, als ik die woorden van hem mag stelen.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2018/2019, nr. 3, item 7
-
12 december 2023
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
8 december 2023
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
13 juni 2023
nieuwe commissie: commissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) -
13 juni 2023
commissie vervallen: commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) -
23 mei 2023
nieuwe deadline: 1 januari 2024
nieuwe status: deels voldaan
Voortgang: -
16 mei 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de bewindspersonen van EZK over (deels) openstaande toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 23 mei 2023
EK, F
-
-
6 december 2022
nieuwe deadline: 1 juli 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
18 november 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Staatssecretaris Mijnbouw -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Economische Zaken en Klimaat -
9 oktober 2018
toezegging gedaan
Toezegging De optie van het worden van meerderheidsaandeelhouder bij één energiebedrijf wordt meegenomen in de uitwerking van de (Tweede Kamer) motie-Segers/Marijnissen (36.200) (T03507)
De minister-president zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Mei Li Vos (PvdA), toe de optie van het worden van meerderheidsaandeelhouder bij één energiebedrijf wordt meegenomen in de uitwerking van de (Tweede Kamer)motie Segers-Marijnissen.
Nummer | T03507 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 18 oktober 2022 |
Deadline | 1 juli 2023 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Economische Zaken en Klimaat |
Kamerleden | dr. M.L. Vos (GroenLinks-PvdA) |
Commissie | commissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | meerderheidsaandeelhouder Motie-Segers/Marijnissen optie één energiebedrijf |
Kamerstukken | Miljoenennota 2023 (36.200) |
Handelingen I 2022-2023, nr. 4 item 12 - blz. 2.
Mevrouw Mei Li Vos (PvdA):
(…)
“Voorzitter. Het is al door een paar voorgangers van mij gezegd: bij de Miljoenennota is er een discussie gestart over de rol van de overheid en de rol van de markt en de energiemarkt. Wij hebben 60 energiebedrijven. Die waren lastig aan te sturen. Ik wil de regering iets voorhouden. Stel dat we net als bij banken bij één energiebedrijf meerderheidsaandeelhouder zouden worden en dat we één energie- bedrijf als een soort benchmark in de markt kunnen neerzetten, een bedrijf dat bijvoorbeeld heel simpele contracten geeft en de tarieven bepaalt. Dan ben je de energiemarkt niet aan het nationaliseren, maar dan heb je een heel makkelijke sturing voor de energiemarkt. Als deze partij de tarieven verlaagt, kun je daar als consument heen of niet. Als dit energiebedrijf simpele contracten geeft, kun je daar ook heen. Dat is misschien een mooie tussenweg bij alle discussies over volledige nationalisatie, want dat is misschien niet mogelijk, maar dit is wel een manier. Dat doen we ook in de bankensector, want we hebben twee Staatsbanken. Ik weet niet of u dat weet. Dat zijn de Volksbank en de ABN AMRO en die kunnen ook geen gekke dingen doen. Laten we dus gaan voor één energiebedrijf en dat noemen we dan "Staatsenergiebedrijf het Vadertje". Wat vindt de regering van dit idee?”
Handelingen I 2022-2023, nr. 4 item 12 - blz. 56.
Minister Rutte:
(…)
“Verder geven we invulling aan de motie-Segers/Marijnissen uit de Algemene Politieke Beschouwingen van de Tweede Kamer, waardoor we meer fundamenteel gaan kijken hoe de publieke belangen in de Nederlandse energievoorziening beter geborgd kunnen worden. Opnieuw, voorzitter, zonder ideologie.”
Handelingen I 2022-2023, nr. 4 item 12 - blz. 57.
Mevrouw Mei Li Vos (PvdA):
“Over dat energiebedrijf het Vadertje: het ging me er niet om om onze energievoorziening te nationaliseren of om überhaupt een energiebedrijf helemaal te nationaliseren. Het was in de context van de machteloosheid. Als je één energiebedrijf voor een gedeelte als een staatsdeelneming hebt, zoals je Schiphol hebt, een aantal banken en de BNG, heb je een makkelijke manier om te sturen. Dat maakt het voor de ACM ook makkelijker om te sturen. Je hoeft in feite niets meer te doen, omdat je met het energiebedrijf waar je een meerderheidsaandeel of in ieder geval een significant aandeel in hebt, veel makkelijker de norm kunt zetten. Het gaat om een sturingsmechanisme als benchmark. Dat was de vraag, niet om de hele energievoorziening te nationaliseren.”
Minister Rutte:
“Nee, dat snap ik. Maar nogmaals, het kost geld. We hebben naar aanleiding van de motie-Segers/Marijnissen in de Tweede Kamer toegezegd dat we zonder taboes nog eens meer ten principale naar de hele energiemarkt zullen kijken. Daarbij zullen dit soort dingen zeker aan de orde komen. Er zit geen ideologie achter dat het privaat moet zijn of publiek. Ook hier geldt dat het moet werken. Net zoals er geen liberale of socialistische lantaarnpalen zijn, zijn er ook geen liberale of socialistische energiebedrijven. Je moet de oplossing kiezen die het beste functioneert. Daar gaat we die verdere studie naar doen, maar nu energiebedrijven kopen, betekent grote uitgaven, met zeer beperkte effecten.”
Mevrouw Mei Li Vos (PvdA):
“Zegt u nu toe dat dit middel — het is gewoon een sturingsmiddel — wordt meegenomen bij de uitwerking van de motie-Segers/Marijnissen?”
Minister Rutte:
“Dat zeg ik toe. We zullen de voor- en nadelen in kaart brengen. Ik weet niet of dat ambtelijk al onderdeel was, maar dat is bij dezen toegezegd.”
Brondocumenten
-
voortzetting Algemene politieke beschouwingen Verslag EK 2022/2023, nr. 4, item 12
-
-
18 juni 2024
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
14 juni 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
12 december 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
8 december 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
13 juni 2023
nieuwe commissie: commissie voor Economische Zaken en Klimaat (EZK) -
13 juni 2023
commissie vervallen: commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) -
23 mei 2023
nieuwe deadline: 1 juli 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
16 mei 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de bewindspersonen van EZK over (deels) openstaande toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 23 mei 2023
EK, F
-
-
18 oktober 2022
toezegging gedaan