Toezegging Voorhangen lagere BKE-regelgeving (35.626) (T03206)
De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Pijlman (D66), toe dat te zijner tijd de keuze rondom de BKE ook wordt voorgehangen bij de beide Kamers.
Nummer | T03206 |
---|---|
Status | openstaand |
Datum toezegging | 29 juni 2021 |
Deadline | 1 januari 2024 |
Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat |
Kamerleden | Drs. H.J. Pijlman (D66) |
Commissie | Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | lagere regelgeving |
Onderwerpen | hernieuwbare energie klimaat voorhangen regelgeving |
Kamerstukken | Implementatie Richtlijn ter bevordering gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en ter uitvoering van het Klimaatakkoord (35.626) |
Handelingen I 2020/21, nr. 43, item 3, P. 6
De heer Pijlman (D66):
Dat brengt mij op de handhaving en de uitvoering van dit voorstel. Uitvoering van dit voorstel is bureaucratisch en handhaving problematisch, omdat je internationaal gezien moeilijk de hele keten kunt overzien. Om het goed te doen is er feitelijk een nieuw instrument nodig, de BKE, dat de uitstoot van broeikasgassen meet. Maar de NEa is er erg kritisch over en heeft grote twijfels over de handhaving. Daarom is bepaald dat de BKE voorlopig niet van start gaat. Maar dat roept dan wel de vraag op hoe de handhaving eruit gaat zien. Graag een reactie.
Handelingen I 2020/21, nr. 43, item 3, P. 15-17
De heer Pijlman (D66):
U hebt mij wel overtuigd dat de publieke controle door de NEa in dit wetsvoorstel aanmerkelijk verbeterd is in relatie tot wat er tot dusverre ligt. U bent niet ingegaan op het nog niet in laten gaan van de BKE. De NEa zei: ja, dat is toch heel erg lastig. Daarvan hebt u gezegd dat het fraudegevoelig en moeilijk is, en dat u het dan nog even niet doet. Dat bracht mij erop: hebben we nu dan wel voldoende instrumenten om ervoor te zorgen dat het publieke toezicht echt verbeterd is? Dat is zo, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Maar ik zou graag nog eens willen dat u even reflecteert op die BKE.
(..)
Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer:
Dat was misschien voor een deel ook een antwoord op de vraag van de heer Pijlman over de BKE. Mijn excuses dat ik die in de eerste ronde niet had meegenomen. Waarom introduceren we de BKE niet per 1-1-2022? Juist omdat we ervoor gewaarschuwd zijn dat de systematiek, zoals die nu in elkaar zit, niet voldoende waarborgen zou bieden tegen fraude. De BKE zou als aanvullend voordeel hebben dat je nog nadrukkelijker kunt sturen op CO2-emissies in de keten. Om die reden zou je het graag willen, maar je wilt dat alleen maar doen als je het systeem daarmee niet fraudegevoeliger maakt. Daar hebben we nauw overleg over met de NEa, de toezichthouder. Die heeft ons gewaarschuwd en gezegd dat het nu nog niet robuust genoeg is, waardoor je misschien extra mogelijkheden zou creëren voor fraude. Dat willen we niet. Maar tegelijkertijd willen we dit instrument wel verder doorontwikkelen. Daarom zit het wel in de wet, maar wordt het nu nog niet toegepast, zodat we het nader kunnen uitwerken. Als we het gevoel hebben dat het robuust genoeg is om het te kunnen toevoegen, kunnen we het toevoegen en daarmee de hele verduurzaming van biobrandstoffen versterken. Te zijner tijd zal de keuze rondom de BKE ook worden voorgehangen bij beide Kamers. U wordt daar dus bij betrokken.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 43, item 3
-
25 september 2024
nieuwe commissie: Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) -
25 september 2024
commissie vervallen: commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) -
21 maart 2023
nieuwe deadline: 1 januari 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 maart 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de staatssecretaris van I&W over concurrentievoordeel lucht- en scheepvaart in de markt voor hernieuwbare energie voor vervoer en over een grondslag voor het bepalen van een eerlijk aandeel van biogrondstoffen
Voor kennisgeving aangenomen op 21 maart 2023.
EK, G
-
-
17 januari 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 december 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 juni 2021
toezegging gedaan
Toezegging Uitvoerbaarheidstoetsen beleidsprioriteiten Beleidsprogramma Ministerie I&W (35.925 XII, F) (T03477)
De minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat zeggen de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Kluit (GroenLinks), toe dat er bij de verdere uitwerking van beleidsprioriteiten uit het Beleidsprogramma van het Ministerie van I&W uitvoerbaarheidstoetsen worden gedaan.
Nummer | T03477 |
---|---|
Status | openstaand |
Datum toezegging | 18 oktober 2022 |
Deadline | 1 januari 2024 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Infrastructuur en Waterstaat Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat |
Kamerleden | drs. S.M. Kluit (GroenLinks-PvdA) |
Commissie | Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) |
Soort activiteit | Brief |
Categorie | overig |
Onderwerpen | beleidsprioriteiten Beleidsprogramma Ministerie I&W uitvoerbaarheidstoets |
Kamerstukken | Begrotingsstaten Infrastructuur en Waterstaat 2022 (35.925 XII) |
Kamerstukken I 2022/23, 35 925 XII, F, p. 4
(…) Vraag 1
Graag ontvangt de Eerste Kamer per onderwerp uit het beleidsprogramma IenW duiding wanneer en op welke onderdelen er nadere informatie door de regering wordt verschaft. Daarbij wordt verzocht om ook in te gaan op de vraag of de regering voornemens is om de beleidsvoornemens nader uit te werken in de vorm van de standaardtoets op handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid (HUF-toets).
Antwoord 1
In het beleidsprogramma van IenW staat wat IenW aan het einde van deze kabinetsperiode wil hebben bereikt en welke stappen IenW zet om deze doelen te behalen. Zoals in de vorige antwoorden op Kamervragen is vermeld, zal de nadere uitwerking van het beleidsprogramma de komende tijd per onderwerp gebeuren. In het beleidsprogramma is
per thema beschreven wanneer de Tweede Kamer meer informatie ontvangt. Aan het einde van 2022 komt IenW, net als ieder jaar, met een planningsbrief voor 2023. In deze planningsbrief stellen wij de Tweede Kamer op de hoogte van de planning omtrent de aangekondigde voornemens en prioriteiten van IenW in 2023 en wanneer de Tweede Kamer meer informatie kan verwachten.
In het beleidsprogramma zoals dat in mei 2022 naar de EK verzonden is staat: “We versterken de verbinding tussen beleid en uitvoering door de uitvoerbaarheid van beleid een centraal thema bij de beleidsontwikkeling te maken. Dat laten we ook zien bij de voornemens in dit beleidsprogramma en bij de nadere concretisering daarvan. We doen uitvoerbaarheidstoetsen op beleidswensen en deze sturen we naar de Kamer.”
Wij zeggen uw Kamer toe dat er bij de verdere uitwerking van de beleidsprioriteiten uit het
beleidsprogramma uitvoerbaarheidstoetsen zullen worden gedaan. Iedere keer als een van de toegezegde Kamerbrieven uit het beleidsprogramma naar de Tweede Kamer wordt gestuurd zal er een uitvoerbaarheidstoets als bijlage worden meegestuurd of wordt er aangegeven wanneer deze uitvoerbaarheidstoets kan worden verwacht. (…)
Brondocumenten
-
25 september 2024
nieuwe commissie: Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) -
25 september 2024
commissie vervallen: commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) -
18 oktober 2022
toezegging gedaan