Toezegging Informeren over uitkomsten pilot eiwitarm veevoer (35.600) (T03119)
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Koffeman (Partij voor de Dieren), toe informatie te sturen over de monitoring van veevoerpilots met praktijkbedrijven voor de verdere verlaging van het ruweiwitgehalte, zodra dit beschikbaar is.
Nummer | T03119 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 2 maart 2021 |
Deadline | 1 januari 2026 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (Hoofdverantwoordelijke) Minister voor Natuur en Stikstof |
Kamerleden | drs. N.K. Koffeman (PvdD) |
Commissie | commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | stikstofproblematiek veevoer |
Kamerstukken | Stikstofreductie en natuurverbetering (35.600) |
Handelingen I , 2020-2021, nr. 27, item 10, blz. 34-35.
Minister Schouten:
(…)
Dan zou ik nog terugkomen op de vraag van de heer Koffeman over de diergezondheid bij de veevoermaatregelen. Ik ben met de landbouwpartijen in gesprek over de veevoermaatregel. Een onderdeel daarvan is dat we veevoerpilots met praktijkbedrijven uitvoeren voor de verdere verlaging van het ruweiwitgehalte. Die pilots staan onder strikte wetenschappelijke begeleiding. Ook de KNMvD zal daarbij worden betrokken. De dierenartsen zijn daar dus ook bij. Die zullen dat ook monitoren om te kijken wat het met de diergezondheid doet.
De heer Koffeman (PvdD):
Ik was specifiek benieuwd naar de aanpassing van het voer van de dieren en wat daar de gezondheidseffecten van zouden zijn. Is daar onderzoek naar gedaan? Wilt u dat onderzoek delen met de Kamer?
Minister Schouten:
Ik dacht dat het echt om de stalsystemen ging. Excuses dat ik dat niet goed heb begrepen. Er is onderzoek gedaan naar hoe dat bij het voer zou kunnen. Mag ik daar in de tweede termijn even op terugkomen? Dan weet ik wat daar specifiek verantwoord is. Dank u wel.
Handelingen I , 2020-2021, nr. 27, item 10, blz. 45.
Minister Schouten:
(…) Dan zou ik nog terugkomen op de vraag van de heer Koffeman over de diergezondheid bij de veevoermaatregelen. Ik ben met de landbouwpartijen in gesprek over de veevoermaatregel. Een onderdeel daarvan is dat we veevoerpilots met praktijkbedrijven uitvoeren voor de verdere verlaging van het ruweiwitgehalte. Die pilots staan onder strikte wetenschappelijke begeleiding. Ook de KNMvD zal daarbij worden betrokken. De dierenartsen zijn daar dus ook bij. Die zullen dat ook monitoren om te kijken wat het met de diergezondheid doe
De heer Koffeman (PvdD):
Begrijp ik daaruit dat er een nauwkeurige begeleiding van het project komt, maar dat er voorafgaand aan het project dus geen wetenschappelijk onderzoek gedaan is? Dus we gaan de koeien minder eiwitrijk voer geven en weten niet wat de gezondheidseffecten zijn?
Minister Schouten:
Nee, dat is niet zo. Deze veevoermaatregel ziet er alleen net wat anders uit dan bijvoorbeeld die van vorig jaar. Die was scherper. We hebben nu wat meer vrijheidsgraden die we in kunnen zetten. Vorig jaar was dat beperkt, omdat het in dat jaar per se handhaafbaar en uitvoerbaar moest zijn. Dat beperkte ons nogal. We hebben ook gekeken wat dat doet met de diergezondheid. Daarin waren ook verschillende inzichten. Uiteindelijk bracht dat onvoldoende op om de maatregel door te voeren. Daarom hebben we gezegd: we kijken nu juist heel goed wat de maatregel die we nu aan het opstellen zijn in de praktijk doet. Het maakt namelijk nogal uit hoe je die maatregel vormgeeft. Dat bepaalt uiteindelijk ook het effect op de diergezondheid. Laat ik een ding vooropstellen: de diergezondheid mag hier gewoon niet onder lijden.
De heer Koffeman (PvdD):
Dat is toch het verleggen van de vraag? Want als er een jaar geleden ook al onderzoek gedaan is en er proeven gedaan zijn met eiwitarm voer op een nog scherpere wijze dan nu het geval is, dan is daar dus kennelijk geen voorafgaand wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Kan de minister het wetenschappelijk onderzoek wat wel gedaan is, en de resultaten daarvan, met de Kamer delen?
Minister Schouten:
Het onderzoek gaat plaatsvinden op het moment dat we die pilots uitzetten, omdat het heel erg afhankelijk is van hoe je die maatregel vormgeeft. Die verschilt dus van de maatregel van vorig jaar. Daarmee zijn die maatregelen dus ook niet helemaal vergelijkbaar. Je moet wel de wetenschappelijke inzichten geven in wat je wil gaan doen. Dat lijkt me wel het meest zinvol.
De voorzitter:
Meneer Koffeman, derde.
De heer Koffeman (PvdD):
Maar dan ben ik toch heel benieuwd naar de resultaten van de proef van vorig jaar. Wil de minister die met de Kamer delen, want dan kunnen we op basis daarvan kijken naar de pilot van nu?
Minister Schouten:
Vorig jaar is er geen proef geweest, omdat ik de maatregelen uiteindelijk niet ingevoerd heb. Dat weet de heer Koffeman misschien nog. Toen op enig moment bleek dat het stikstofgehalte in het ruwvoer zo hoog was vanwege de droge zomer, heb ik aangegeven dat de winst daarmee echt gewoon helemaal niet te behalen was. Of sorry, het was zo laag door de droge zomer. De boeren moesten wel bijvoeren, omdat ze anders dus wel problemen zouden krijgen met de diergezondheid. Daarbij verdampte de winst. Uiteindelijk is dat dus nooit ingevoerd. Wat we nu doen, is een andere maatregel. Ik ga nu met de pilot monitoren hoe dat gaat en waar je dat moet doen. Als ik daar meer informatie over heb, zal ik u daarover informeren. Maar het heeft geen zin om het te vergelijken met vorig jaar, want dat was een heel andere regeling.
De heer Koffeman (PvdD):
Ja, heel graag.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2020/2021, nr. 27, item 10
-
4 juni 2024
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
27 mei 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van LNV over toezegging tussenrapportage Koe en Eiwit 2023 (T03119)
Voor kennisgeving aangenomen op 4 juni 2024
EK, AJ
-
-
23 april 2024
nieuwe deadline: 1 januari 2026
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
5 april 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
16 januari 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
27 december 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een nader schriftelijk overleg met de minister van LNV over de uitkomsten van de praktijkpilot eiwitarm veevoer (pilot Koe en Eiwit)
Op 16 januari 2024 voor kennisgeving aangenomen.
EK, AH
-
-
21 november 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
14 november 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de ministers van LNV en voor N&S over het halfjaarlijks rappel toezeggingen LNV en N&S
Door de commissie voor IWO op 28 november 2023 voor kennisgeving aangenomen.
EK, A
-
-
7 november 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
31 oktober 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
27 juni 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
13 juni 2023
nieuwe commissie: commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) -
23 mei 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
17 mei 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Natuur en Stikstof -
23 november 2021
nieuwe deadline: 1 januari 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
3 november 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 maart 2021
toezegging gedaan
Toezegging Voorleggen van ontwerp-AmvB inzake renovatielease aan de Kamer (35.949) (T03393)
De minister van LNV zegt de Kamer, naar aanleiding van vragen van de leden Kluit (GroenLinks) en Pijlman (D66), toe het ontwerp van de algemene maatregel van bestuur inzake renovatielease aan de Eerste Kamer voor te leggen.
Nummer | T03393 |
---|---|
Status | openstaand |
Datum toezegging | 22 februari 2022 |
Deadline | 1 januari 2025 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit |
Kamerleden | drs. S.M. Kluit (GroenLinks-PvdA) Drs. H.J. Pijlman (D66) |
Commissie | commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | fosfaatrechten renovatielease |
Kamerstukken | Wijzigingen fosfaatrechtenstelsel (35.949) |
Handelingen I, 2021-2022, nr. 19, item 3, blz. 3.
Mevrouw Kluit (GroenLinks):
(…)
Tot slot onze vraag waarom er gekozen is voor de vorm van een AMvB. Waarom is deze optie niet goed en gedetailleerd uitgewerkt in het wetsvoorstel? Waarom is er niet voor gekozen om met een aanvullend wetsvoorstel te komen en iets meer tijd te nemen voor de uitwerking? Graag een antwoord.
Handelingen I, 2021-2022, nr. 19, item 3, blz. 10.
De heer Pijlman (D66):
(…)
Het derde voorstel, de renovatielease, kan het nieuwe kabinet helpen zijn ambities zoals geformuleerd in het regeerakkoord, te verwezenlijken. Immers, verplaatsen van boerderijen zal de komende jaren een instrument zijn om natuurbehoud te realiseren, naast een forse vermindering van de veestapel. Om te bepalen of de uitwerking uitvoerbaar is, is een AMvB nodig. Daarin moet ook de handhaafbaarheid worden geregeld. Kan de minister toezeggen dat de AMvB ook aan deze Kamer wordt voorgelegd?
Handelingen I, 2021-2022, nr. 19, item 20, blz. 8-9.
Minister Staghouwer:
Er was een vraag van GroenLinks en de Partij van de Arbeid. Waarom is er nog geen algemene maatregel van bestuur en wanneer komt die? De inhoud van de maatregel waarmee de renovatielease mogelijk kan worden gemaakt, is nog niet bekend, omdat het proces nog niet is gestart. Ik beoog wel op korte termijn daarmee te starten.
Waarom is gekozen voor de vorm van een AMvB en niet voor een aanvullend wetsvoorstel? Dat is om op korte termijn tegemoet te kunnen komen aan de wens voor renovatielease en omdat er voorzien is in een geclausuleerde delegatiegrondslag in het wetsvoorstel die de mogelijkheid biedt de optie bij de AMvB uit te werken. Het instrument van de AMvB sluit daarnaast beter aan bij het naar verwachting gedetailleerde karakter van de uitwerking van deze maatregel.
(…)
Uitstellen van de inwerkingstreding. Met het onderdeel van de renovatielease wordt een wettelijke basis gelegd voor het kunnen opstellen van een algemene maatregel van bestuur. Met de inwerkingtreding van dit onderdeel zou alleen de grondslag voor die AMvB in werking treden en niet de maatregel zelf. De inwerkingtreding van deze grondslag kan worden uitgesteld totdat de AMvB gereed is. En ik zei u: de inhoud is nog niet bekend, omdat het proces nog moet worden opgestart. Kan de minister toezeggen dat het aan de Eerste Kamer wordt voorgelegd? Ja, dat kan ik uw Kamer toezeggen. Een opmerking hierbij is wel dat er niet in een voorhangprocedure is voorzien. Ik zal de reguliere procedure volgen en kijken wat het geschikte moment is om u het ontwerpbesluit voor te leggen.
Handelingen I, 2021-2022, nr. 19, item 20, - blz. 12.
Mevrouw Kluit (GroenLinks):
(…)
Dan de renovatielease. Ik begreep niet helemaal hoe dat nu met de AMvB gaat lopen. Het wordt geen formele voorhang, maar we worden wel geïnformeerd. Welke zeggenschap hebben wij dan als Eerste Kamer? Het is belangrijk dat wij, wanneer wij stemmen over een wet, weten waarover wij nou precies stemmen en wat de gevolgen daarvan zijn. In dit geval is dat niet zo. Dit is juist een onderdeel waar we relatief enthousiast over kunnen zijn, dus we zouden ons daar graag over willen buigen.
Handelingen I, 2021-2022, nr. 19, item 20, - blz. 14.
De heer Pijlman (D66):
(…)
Dank voor de toezegging dat de AMvB op enige wijze zal worden voorgelegd aan deze Kamer.
Handelingen I, 2021-2022, nr. 19, item 20, - blz. 16.
Minister Staghouwer:
(…)
Dan naar GroenLinks: de vraag over de zeggenschap van de Eerste Kamer over de AMvB over de renovatielease. Het wetsvoorstel kent voor deze AMvB geen voorhangprocedure. Wat ik heb toegezegd, is dat het ontwerp van de AMvB aan deze Kamer wordt toegezonden. Dat kan ik doen op het moment dat het ontwerp in internetconsultatie gaat. In het kader van de internetconsultatie kan eenieder op het ontwerp reageren. De reacties worden bij de verdere voorbereiding van de AMvB betrokken. Het staat uw Kamer vrij om deze brief te agenderen. Er is dus alle ruimte voor schriftelijke of mondelinge inbreng. Daar gaat u zelf over.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2021/2022, nr. 19, item 20
-
behandeling Verslag EK 2021/2022, nr. 19, item 3
-
23 april 2024
nieuwe deadline: 1 januari 2025
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
5 april 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
21 november 2023
nieuwe deadline: 1 januari 2024
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
14 november 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de ministers van LNV en voor N&S over het halfjaarlijks rappel toezeggingen LNV en N&S
Door de commissie voor IWO op 28 november 2023 voor kennisgeving aangenomen.
EK, A
-
-
13 juni 2023
nieuwe commissie: commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) -
13 juni 2023
commissie vervallen: commissie voor Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (EZK/LNV) -
9 mei 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
14 april 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
5 juli 2022
nieuwe deadline: 1 januari 2023
Voortgang: -
28 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van LNV over verlaging afromingspercentage bij overgang fosfaatrechten
voor kennisgeving aangenomen op 12 juli 2022
EK, F
-
-
22 februari 2022
toezegging gedaan