Toezegging Evaluatie quotumheffing (33.981) (T02130)
De staatssecretaris van SZW zegt de Kamer, naar aanleiding van een opmerking van het lid Elzinga, toe het instrument 'quotumheffing' twee jaar na de inwerkingtreding te evalueren en de Kamer over de uitkomsten ervan te informeren.
Nummer | T02130 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 24 maart 2015 |
Deadline | 1 januari 2023 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen |
Kamerleden | A. Elzinga (SP) |
Commissie | commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | evaluatie |
Onderwerpen | arbeidsbeperkingen arbeidsparticipatie quotumheffingen |
Kamerstukken | Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten (33.981) |
Handelingen I 2014-2015, nr. 25-7-blz. 6
Staatssecretaris Klijnsma:
Dan is er een vraag van de SP, die ook breder leeft in de Kamer, namelijk of de regering bereid is om na een jaar of twee de gevolgen voor het gedrag van werkgevers te evalueren voor wat betreft de overige belemmeringen voor de toetreding tot het arbeidsproces. De Kamer zal op meerdere manieren worden geïnformeerd over het gedrag van werkgevers. Zo worden de ervaringen van cliënten, gemeenten en werkgevers met de in- en uitvoering van de participatiewet onderzocht, waaronder de ervaringen met de inzet en het gebruik van de nieuwe instrumenten en voorzieningen. Deze ervaringsonderzoeken komen beschikbaar in 2015, 2017 en 2019 in de monitor en in de evaluatie van de Participatiewet. Van het eventueel activeren van de quotumheffing zegt de SP: wij zouden het fijn vinden om twee jaar nadat die quotumheffing van start is gegaan, een evaluatie te hebben. Welnu, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Zal ik het zo formuleren? Oké.
Handelingen I 2014-2015, nr. 25-7-blz. 11
De heer Elzinga (SP):
Dan kom ik bij de evaluatie van dit wetsvoorstel over twee jaar en de toezegging die daarover is gedaan. Ik dank de staatssecretaris voor die toezegging. De doelgroep en de mogelijke verdringing daarvan moeten de belangrijkste parameters zijn, maar ook de hoogte van de heffing in relatie tot het gewenste gedragseffect. Om zeker te weten dat wij het over hetzelfde hebben en dat wij hetzelfde willen evalueren, dien ik de volgende motie in. [...] verzoekt de regering vanwege bovengenoemde redenen om de onderhavige wet twee jaar na de inwerkingtreding van de quotumheffing te evalueren en daarbij een aantal aspecten te betrekken, zoals het aantal extra banen voorde doelgroep, het aantal heffingen, de hoogte van de heffing in relatie tot het gedragseffect en de mogelijke verdringing in relatie tot de doelgroepdefinitie, en de beide Kamers van de resultaten van deze evaluatie op de hoogte te stellen.
Handelingen I 2014-2015, nr. 25-7-blz. 14
Staatssecretaris Klijnsma:
Dan kom ik op de motie die is ingediend door de heer Elzinga c.s. Daarin wordt gevraagd om nadat het quotum in werking is getreden, na twee jaar te evalueren hoe dat heeft uitgewerkt. Ik laat het oordeel over de motie aan de Kamer. Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om dan te bekijken hoe dit instrument uitwerkt. Dat heeft gewoon meerwaarde. Ook ik vind dat het goede niet onder het betere moet lijden.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2014/2015, nr. 25, item 7
-
20 juni 2023
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
25 april 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
25 april 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
22 november 2022
nieuwe deadline: 1 januari 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 november 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 mei 2022
nieuwe deadline: 1 september 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 april 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
27 maart 2018
nieuwe deadline: 1 april 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
21 maart 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
24 maart 2015
toezegging gedaan
Toezegging De Kamer te informeren reactie Europese Commissie over standpunt TOZO-uitkering (35.542) (T03011)
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Essers (CDA), toe de Kamer te informeren als de Europese Commissie met reactie komt op het standpunt dat de Tozo-uitkering sociale bijstand betreft.
Nummer | T03011 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 10 november 2020 |
Deadline | 1 juli 2023 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen |
Kamerleden | Prof.dr. P.H.J. Essers (CDA) |
Commissie | commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | coördinatieverordening sociale bijstand tozo zelfstandigen |
Kamerstukken | Vierde incidentele suppletoire begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2020 inzake steun- en herstelpakket (35.542) |
De heer Essers (CDA):
Tot slot, voorzitter, vraag ik nog eenmaal aandacht voor de houding van Nederland ten opzichte van het toekennen van de Tozo aan in België en Duitsland wonende zelfstandigen met een bedrijf in Nederland. Ik heb dat ook al bij de vorige behandeling naar voren gebracht. Volgens Nederland is in casu sprake van een bijstandsuitkering waardoor deze ondernemers niet in aanmerking komen voor de Tozo. Daardoor dreigen deze ondernemers de dupe te worden van een meningsverschil tussen Nederland en de Europese Commissie en het Europees Parlement. Nou kun je natuurlijk gaan procederen, maar aan langdurige procedures hebben deze ondernemers niets in deze coronacrisis. Ik roep de regering dan ook op om haar standpunt in dezen nog eens te heroverwegen. We zijn benieuwd naar de reactie van de bewindslieden.
Staatssecretaris Van 't Wout:
Dan had ik als laatste een CDA-klassieker, zo mag ik wel zeggen, die in ieder debat naar voren komt. Zij maken zich lang druk over de grensondernemers en de Tozo. Daarover is meerdere malen met zowel de Tweede Kamer als uw Kamer gesproken. Het kabinet blijft het standpunt houden dat het uitgangspunt is dat de regels gelden van het land waarin je woont. Landen zijn zelf verantwoordelijk om voor hun inwoners te zorgen voor bijstand in levensonderhoud. We hebben hier al vaker over gewisseld. Ik heb wel in reactie op een aangenomen motie van collega Palland in de Tweede Kamer gezegd dat we blijven monitoren hoe het daarmee gaat. De motie is aangenomen en ik zal de Kamers hierover binnenkort informeren.
De voorzitter:
Dank u wel, staatssecretaris. De heer Essers.
De heer Essers (CDA):
Het mag dan om een CDA-klassieker gaan, maar het gaat ook om 3.500 ondernemers, 2.500 in België en 1.000 in Duitsland, die in Nederland hun bedrijf uitoefenen. Het gaat dus wel ergens over. Dit is exact de discussie die u net gevoerd heeft met de heer Kox. Is de Tozo nou een bijstandsuitkering of is het een werkloosheidsvoorziening? Bij een bijstandsuitkering mag Nederland zeggen dat het daar nu niet aan tegemoet hoeft te komen, maar bij een werkloosheidsvoorziening hoeft het dit wel. Daar komt bij dat de TVL, de uitstelregeling voor de belastingen, en de NOW van toepassing zijn. In dit geval zegt u dat het om een bijstandsuitkering gaat. Ik kom tot een vraag, voorzitter.
De voorzitter:
Heel graag.
De heer Essers (CDA):
Dan is het exact dit punt waarop de wegen uit elkaar gaan lopen. Wij worden erin gesteund door het Europees Parlement. Ik geloof ook dat de Europese Commissie zich in onze richting heeft uitgelaten en dat men het in Europa ziet als een werkloosheidsuitkering. Dan kom je bij het punt van de partnertoeslag en ik noem ook graag de vermogenstoeslag, sorry, partnertoets en vermogenstoets. Die waren er eerst niet in opgenomen, omdat men het inderdaad eerder toch zag als een werkloosheidsvoorziening. Mijn vraag is of we toch op z'n minst mogen constateren dat er sprake is van twijfel. Je kunt er verschillende opvattingen over hebben en beide opvattingen zijn legitiem. In dit geval van crisis zou ik zeggen: in geval van twijfel moet je het voordeel geven aan de ondernemer.
Staatssecretaris Van 't Wout:
Sowieso zijn verschillende opvattingen goed. Daarom zitten wij in de politiek. Het kabinet houdt vol — dit is gebaseerd op de Participatiewet — dat het een bijstandsuitkering is. Ik zal even heel precies schetsen waar wij met Europa staan, want het klopt dat het Europees Parlement vragen heeft gesteld waarop de Commissie heeft gereageerd. De Commissie heeft vervolgens aan ons gevraagd om onze argumentatie toe te lichten. Dat hebben wij inmiddels gedaan. Dat ligt daar. Wij wachten nog op een reactie daarop. In sommige media is weleens gesuggereerd — ik hoor u dat zeker niet zeggen — dat de Commissie heeft gezegd dat wat wij doen, niet klopt. De Commissie heeft ons gevraagd om die toelichting te geven. Zo gaat dat in zo'n proces.
De heer Essers (CDA):
Stel dat de Commissie toch van mening is dat het een werkloosheidsvoorziening is, dan staat de weg naar de rechter nog open, maar daar hebben deze ondernemers heel weinig aan. Die zitten nu in een problematische situatie. Bent u dan van plan om de Europese Commissie te volgen?
Staatssecretaris Van 't Wout:
Les een in de politiek is om nooit op als-danvragen in te gaan. Laten we dit proces nou even rustig en ordentelijk aflopen. Als er wat terugkomt van de Commissie, dan zal ik dat tot me nemen en dan komt het ook tot u. Dan kunnen we daar altijd nog weer over verder praten.
-
11 juli 2023
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
3 juli 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief van de minister voor APP over uitspraken van de Centrale Raad van Beroep inzake de Tozo uitkering
Op 11 juli 2023 voor kennisgeving aangenomen door de Commissie SZW.
EK, M
-
-
20 juni 2023
nieuwe deadline: 1 juli 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
25 april 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
22 november 2022
nieuwe deadline: 1 januari 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 november 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 mei 2022
nieuwe deadline: 1 september 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 april 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 januari 2022
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen -
10 januari 2022
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
16 november 2021
nieuwe deadline: 1 januari 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
8 november 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
22 juni 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
18 juni 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 maart 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
23 februari 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
16 februari 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 februari 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 januari 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
24 november 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
18 november 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
10 november 2020
toezegging gedaan
Toezegging Een extra analyse van het garantiebedrag uit te voeren in de monitorrapportage n.a.v. de Wet vereenvoudiging Wajong (35.213) (T03385)
De minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen zegt de Kamer, naar aanleiding van een commissiebrede brief op initiatief van het lid Van Pareren (Fractie-Nanninga), toe in de monitorrapportage een extra analyse te doen van het garantiebedrag.
Nummer | T03385 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 4 mei 2022 |
Deadline | 1 januari 2023 |
Verantwoordelijke(n) | Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen |
Kamerleden | J. van Pareren (Fractie-Nanninga) |
Commissie | commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) |
Soort activiteit | Brief |
Categorie | evaluatie |
Onderwerpen | garantiebedrag monitoringsrapportage Wajong |
Kamerstukken | Verdere activering participatie jonggehandicapten en harmonisatie Wajongregimes (35.213) |
Kamerstukken I 2021/2022, 35213, Y p.4
In de brief van 15 maart 2022 stelt de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid nadere vragen bij de implementatie van de Wet vereenvoudiging Wajong en geeft zij aan zich nog zorgen te maken over mogelijke achteruitgang bij Wajongers door inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging Wajong. Met deze brief probeer ik die zorgen weg te nemen door o.a. een extra analyse van het garantiebedrag aan te kondigen in de monitorrapportage. Daarnaast ga ik in op de overige vragen.
Met de Wet vereenvoudiging Wajong geldt er voor Wajongers vanaf 1 januari 2021 een nieuwe inkomensregeling die de oude inkomensregelingen vervangt. De oude regelingen konden zorgen voor een val in het inkomen als de Wajonger meer ging werken omdat hij zich op een zogenaamde ‘top’ van desbetreffende inkomensregeling bevond. Met de nieuwe inkomensregeling is (meer) gaan werken altijd bruto (inkomen uit werk en uitkering) lonend. Inherent hieraan is dat de nieuwe inkomensregeling niet zulke ‘toppen’ kent waarbij het inkomen daalt bij meer werken. Om te voorkomen dat werkende Wajongers er tijdens inwerkingtreding door de nieuwe inkomensregel op achteruit zouden gaan, is het garantiebedrag ingesteld. Dat bedrag is zo hoog als de inkomensondersteuning of arbeidsongeschiktheidsuitkering volgens de oude regels.
Begin 2021 heeft mijn ministerie samen met UWV een analyse gedaan naar achteruitgang door inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging Wajong ondanks het garantiebedrag. Hieruit bleek dat de berekening van het garantiebedrag door een onvoorziene samenloop van omstandigheden niet voor iedereen achteruitgang voorkwam. Daarop heeft de toenmalige minister aangekondigd voor elke Wajonger te controleren of de uitkering in januari 2021 lager was dan die in december 2020. Als dat veroorzaakt was door de nieuwe inkomensregeling én het garantiebedrag een achteruitgang niet voorkwam, paste UWV het garantiebedrag alsnog aan op basis van het inkomen en de uitkering in december 2020. Deze herstelactie is per 1 april 2022 afgerond. Door de manier waarop in de analyse individuele gevallen gecontroleerd en hersteld zijn, gaat er niemand direct op achteruit door inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging Wajong. Hiermee is tevens voldaan
aan de motie van Pareren. Met de monitorrapportage van na de zomer van 2022 stuur ik een procesomschrijving mee van de herstelactie om inzicht te geven in de zorgvuldigheid waarmee dat gebeurd is.
Daarnaast is SZW samen met UWV in gesprek over wat er mogelijk is aan analyse om eenmalig de uitwerking van het garantiebedrag en de herstelactie cijfermatig in beeld te brengen. Het voornemen is om in de monitorrapportage van 2022 inzicht te geven in de situatie na de herstelactie in relatie tot de Wajong-uitkering van voor inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging Wajong. In de opzet van de analyse wordt rekening gehouden met de wens om gedetailleerd te laten zien dat er geen sprake is van individuele achteruitgang door inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging Wajong. In 2023 geven we daarnaast inzicht in de garantiebedragen van zelfstandigen omdat die garantiebedragen in de loop van 2022 en 2023 nog vastgesteld worden. Ik rapporteer hierover in de monitorrapportage van 2023.
Brondocumenten
-
30 mei 2023
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
16 mei 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
8 mei 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
25 april 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
22 november 2022
nieuwe deadline: 1 januari 2023
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 november 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
4 mei 2022
toezegging gedaan