Minister De Graaf zal de suggestie van professor Essers -verwoord door professor Lemstra- inzake verbetering van het Antilliaanse fiscale stelsel onder de aandacht brengen van zijn collega’s Zalm en Wijn en zal tevens de suggesties doorgeleiden naar de werkgroep Bestuurlijke en Financiële verhoudingen.
Nummer | T00109 |
---|---|
Oorspronkelijke nummer | tr_NAAZ_2004_4 |
Status | voldaan |
Datum toezegging | 9 maart 2004 |
Deadline | 1 januari 2004 |
Verantwoordelijke(n) | Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties |
Kamerleden | Prof.dr. P.H.J. Essers (CDA) prof.dr. W. Lemstra (CDA) |
Commissie | commissie voor Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse Zaken (NAAZ) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Kamerstukken | Begrotingsstaat Koninkrijksrelaties 2004 (29.200 IV) |
Handelingen EK 2003-2004, blz. 20-1024
[…]
(blz. 996)
De heer Lemstra (CDA): […]
Wij hebben het voorrecht in onze fractie een fiscaal expert te hebben. Prof. Essers deed mij een suggestie aan de hand die ik graag aan de minister meegeef voor de bestuurlijke en financiële werkgroep. In het verleden waren de Nederlandse Antillen berucht als belastingparadijs. Onder invloed van de Europese Commissie en de OECD is dit niet meer het geval. Het probleem in het verleden was dat er allerlei faciliteiten en offshore-vennootschappen werden toegekend die niet beschikbaar waren voor de echte ingezetenen van de Antillen.
Wat echter wel mogelijk is, is dat de Antillen hun fiscaal stelsel aanwenden om echte buitenlandse investeerders in bijvoorbeeld de horecasector of de toeristenindustrie aan te trekken, mits de aangeboden fiscale faciliteiten ook beschikbaar zijn voor de ingezetenen en de Antillen tevens bereid zijn voldoende openheid te geven en informatie aan de fiscus in het buitenland. In dit verband kan worden gedacht aan het geven van investeringsfaciliteiten, zoals tax credit, vervroegde afschrijvingen en vrijstellingen. Ook zou men werk kunnen maken van een rulingbeleid op grond waarvan bedrijven bindende afspraken met de Antilliaanse fiscus kunnen maken over de fiscale gevolgen van voorgenomen handelingen. Onder zekere voorwaarden is dit toegestaan door de OECD en de Europese Commissie. Het zou een bijdrage kunnen leveren aan het aantrekken van real business en werkgelegenheid in de Antillen. Graag geef ik deze suggestie aan de minister mee.
[…]
(blz. 1024)
Minister De Graaf: […]
Ik ben het met de heer Lemstra eens dat wij de rijksministerraad op sommige terreinen beter kunnen gebruiken als gremium, niet alleen voor besluitvorming maar ook voor de uitwisseling van informatie en meningsvorming. Mijn excuses dat ik in eerste instantie niet heb gereageerd op de suggestie van professor Essers over de fiscale mogelijkheden. Ik geef eerlijk toe dat ik daarin volstrekt geen deskundigheid heb. De heer Lemstra ook niet, maar zijn collega Essers wel. Dat geldt ongetwijfeld ook voor mijn collega's Zalm en Wijn die ik dit graag onder de aandacht zal brengen. Overigens zal ik de suggestie ook doorgeleiden naar de werkgroep Bestuurlijke en financiële verhoudingen.
[…]
Brondocumenten
-
behandeling en stemming (zonder stemming aangenomen) Handelingen EK 2003/2004, nr. 20, blz: 993-1025
-
26 april 2007
Voortgang: -
9 maart 2004
toezegging gedaan