De minister van Verkeer en Waterstaat zegt de Kamer, naar aanleiding van opmerkingen van de leden Hillen en Vliegenthart, toe dat hij de Luchthavennota ter bespreking aan de Eerste Kamer zal voorleggen. Totdat de nota is besproken zal de door het amendement-Haverkamp ingevoegde wetsbepaling inzake een mogelijk luchthavensysteem niet in werking treden.
Nummer | T00902 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 8 december 2008 |
Deadline | 1 januari 2012 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Verkeer en Waterstaat |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister van Infrastructuur en Milieu |
Kamerleden | drs. J.S.J. Hillen (CDA) dr. A. Vliegenthart (SP) |
Commissie | commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | luchthavens Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens |
Kamerstukken | Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (30.452) |
Handelingen I 2008-2009, nr. [12] - blz. 590
Minister Eurlings: Om deze twee lijnen van betere regels en nationaal systeem te ontkoppelen, wil ik met de Kamer afspreken dat ik de Luchtvaartnota naar de Kamer stuur en dat wij die hier te uit en te na bespreken. Ik zal het amendement-Haverkamp over de uitsluiting van rechtsbescherming voor die paar luchthavens die misschien in het clubje-Schiphol komen, buiten werking stellen tot na het moment dat wij met elkaar over die Luchtvaartnota hebben gesproken. Als ik dat met de Kamer kan afspreken, ontkoppelen wij die twee momenten.
(...)
De heer Vliegenthart (SP): Voorzitter. Ik krijg graag even goed in kaart wat de minister nu aanbiedt. Als wij de Luchthavennota met elkaar bespreken maar er niet van overtuigd zijn dat het amendement werkelijk zinvol is en de minister dat amendement tot die tijd aanhoudt, kunnen wij dan ook met elkaar afspreken dat wij het ook niet zo gaan doen als een meerderheid daartoe besluit? Of is het over op het moment dat wij het besproken
hebben en zijn de omwonenden van zo'n luchthavensysteem vogelvrij?
(...)
De heer Hillen (CDA): Voorzitter. Volgens mij wordt met het amendement-Haverkamp alleen maar gesproken over indien luchthavens onderdeel uitmaken van een luchthavensysteem. Daar is nog niet toe besloten, maar zoals het zou kunnen gaan gelden voor Schiphol en een aantal andere luchthavens van nationale betekenis, zouden deze luchthavens onder hetzelfde wetgevingsregime vallen. Als de minister dan toezegt dat hij dat luchthavensysteem nog niet opzet, is het amendement op dat moment toch nog niet in actie in die zin dat het amendement op dat moment nog in werking is?
Minister Eurlings: Het is precies zoals de heer Hillen zegt. Ik zeg toe dat ik de Luchtvaartnota aan de Kamer zal voorleggen en dat wij daarover uit en te na zullen komen te spreken. Tot na die bespreking, en rekening houdend met de conclusies die in het debat zullen worden getrokken, ga ik dus niet over tot het instellen van een nationaal systeem. Dientengevolge laat ik het artikel dat is geamendeerd door de heer Haverkamp niet in werking treden. Dat zeg ik de Kamer hier toe ″for the record″.
Brondocumenten
-
behandeling Handelingen EK 2008/2009, nr. 12, blz: 569-594
-
17 januari 2012
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
12 januari 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu inzake de status van een aantal toezeggingen gedaan tijdens het debat over het wetsvoorstel Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (EK 30.452)
Voor kennisgeving aangenomen op 17 januari 2012.
EK, B
-
-
6 september 2011
nieuwe deadline: 1 januari 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening (IMRO) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Verkeer en Waterstaat (V&W) -
16 maart 2011
nieuwe deadline: 1 juli 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De luchtvaartnota is d.d. 7 februari 2011 in de Tweede Kamer besproken. Het debat met de Eerste Kamer moet nog worden gehouden.
Conform de toezegging is het amendement-Haverkamp nog niet in werking getreden.
documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met minister van Infrastructuur en Milieu inzake halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen die door de minister aan de Eerste Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 22 maart 2011
EK 32.500 XI / 32.500 XII, F
-
-
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister van Infrastructuur en Milieu -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Verkeer en Waterstaat -
20 augustus 2010
nieuwe deadline: 1 januari 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De luchtvaartnota zal eerst in de Tweede Kamer worden behandeld. De Tweede Kamer heeft de luchtvaartnota in maart 2010 controversieel verklaard. Zodra de luchtvaartnota is de Tweede Kamer is behandeld, wordt deze ter bespreking aan de Eerste Kamer voorgelegd.documenten:-
-brief aan de commissie van Verkeer en Waterstaat van de minister van Verkeer en Waterstaat inzake de verificatie van een aantal toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 14 september 2010
EK, E
-
-
9 maart 2010
nieuwe deadline: 1 januari 2011
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De Luchtvaartnota is op 29 april 2009 aan de Eerste Kamer aangeboden (31 936, nr. 1). Een eventuele vervolgactie is afhankelijk van het debat over de Luchtvaartnota in de Eerste- en Tweede Kamer.documenten:-
-brief van de minister van Verkeer en Waterstaat over de stand van zaken betreffende toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 9 maart 2010
EK, D
-
-
18 september 2009
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De desbetreffende wetbepaling is nog niet in werking getreden. -
8 december 2008
toezegging gedaan