De minister van SZW zegt de Kamer, naar aanleiding van een opmerking van het lid Nagel, toe na te gaan hoe betrokkenen over de korting op de AOW-partnertoeslag geïnformeerd zijn en te bezien hoe de communicatie met burgers verbeterd kan worden.
Nummer | T01371 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 28 juni 2011 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
Kamerleden | J.G. Nagel (50PLUS) |
Commissie | commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | legisprudentie |
Onderwerpen | burgers communicatie informatieverstrekking ouderen |
Kamerstukken | Novelle Korting op de toeslag op grond van de Algemene Ouderdomswet voor de partner die jonger is dan 65 jaar (32.697) |
Handelingen I 2010-2011, nr. 32 - blz. 31
De heer Nagel (50PLUS):
Als 40%van de ouderen geen internet heeft, is dat een belangrijk gegeven. Daar wordt een beetje overheen gefietst door de minister. Hij bedenkt nog een uitweg, namelijk dat de mensen toch kunnen bellen. Maar het is toch niet reëel dat mensen die acht maanden niets gehoord hebben en daardoor denken dat het van de baan is, opeens bedenken dat ze maar even zullen bellen? Alsof het bellen naar het ministerie of de SVB zo gemakkelijk is. Dat is een lijdensweg. De minister had in de voorlichting veel actiever moeten zijn. Twee keer per jaar gaat een bericht uit naar alle AOW'ers over de verhoging. In mei wordt de verrekening van het vakantiegeld verstuurd. De minister had daar gemakkelijk een briefje bij kunnen doen met de stand van zaken op dat moment. Dat was een heel klein beetje service geweest, die je van een goed functionerende overheid mag verwachten. Neen, het is hooghartig: we hebben niets te melden en mensen kunnen toch bellen als zij acht maanden niets gehoord hebben. Met dergelijke redeneringen vervreemdt de overheid zich van de burger. In eerste instantie sprak ik over het onderzoek van Maurice de Hond. Daaruit blijkt dat maar 74% van de mensen ouder dan 50 jaar zegt dat ze in Den Haag maar wat doen. Zij voelen zich machteloos. Kennelijk is dit kabinet het percentage nog niet hoog genoeg. De kloof tussen wat de politici doen en wat de burgers ervaren, neemt alleen maar toe.
Handelingen I 2010-2011, nr. 32 - blz. 38-39
Minister Kamp: Ik denk dat de heer Nagel, met alle respect, de Sociale Verzekeringsbank onrecht doet. Hij zegt dat het een drama is om met die organisatie te bellen. Het is een van de meest klantvriendelijke organisaties van Nederland, een zeer goed functionerende organisatie, waar men je, ook telefonisch, op een goede manier bedient. Dat neemt niet weg dat ik mij de woorden van de heer Nagel aantrek. Ik ga kijken hoe wij dat in vergelijkbare situaties deze keer hebben gedaan en hoe wij dat de volgende keer mogelijk beter kunnen doen. Iedere keer dat wij dingen doen en er achteraf op terugkijken, moeten wij nagaan of die beter kunnen. Ook in dit geval zal ik proberen lessen te trekken.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Handelingen EK 2010/2011, nr. 32/7, blz: 27-40
-
18 september 2012
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijks rappel toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid op 25 september 2012
EK, F
-
-
29 maart 2012
nieuwe status: voldaan
Voortgang:documenten:-
-memorie van antwoord
EK, D
-
-
23 maart 2012
nieuwe deadline: 1 juli 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: Beantwoording wordt meegenomen in de memorie van antwoord inzake het wetsvoorstel verhoging pensioenleeftijd, extra verhoging AOW en flexibilisering ingangsdatum AOW (33 046). Planning: eind maart 2012documenten:-
-Verslag van eens schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 27 maart 2012
EK, D
-
-
28 juni 2011
toezegging gedaan