De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, zegt de Kamer, naar aanleiding van opmerkingen van diverse leden, toe de Kamer een contourennota inzake de ordening op het spoor aan te bieden.
Nummer | T02715 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 22 januari 2019 |
Deadline | 1 juni 2019 |
Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat |
Kamerleden | Dr. H.A. Binnema (GroenLinks) drs. M.C.T. Fiers (GroenLinks-PvdA) prof. dr. R. Kuiper (ChristenUnie) |
Commissie | commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | Europese spoorwegruimte spoorordening Spoorwegwet Wet lokaal spoor Wet personenvervoer 2000 |
Kamerstukken | Implementatie Vierde spoorwegpakket (34.914) |
Handelingen I 2018-2019, nr. 15 item 7 - blz. 1
De heer Kuiper (ChristenUnie):
In de afgelopen jaren hebben wij in Nederland, in het parlement en in de media, discussies over deze agenda gehad en over de onwenselijkheid van de door Europa beoogde marktwerking op het spoor. Het spoorwegvervoer is altijd gezien als iets van hoogstaand publiek belang waarover nationale overheden zeggenschap willen houden. In al die discussies was concurrentie op het spoor zelden de gewenste uitkomst met een breed draagvlak. Toch bewegen we mee in die richting, stap voor stap, zonder zelf een duidelijke streep te trekken. Zo dreigen we als nationale wetgever de greep te verliezen op de toekomstige ordening en inrichting van het spoorvervoer.
Handelingen I 2018-2019, nr. 15 item 7 - blz. 3
De heer Binnema (GroenLinks):
In de toelichting op de Nederlandse invulling van het Vierde Spoorwegpakket verwijst de regering naar een aantal voornemens, met name uit het regeerakkoord, waarvoor dit pakket de kaders biedt. Het gaat om de omvorming van ProRail tot een zbo, het mogelijk toevoegen van sprinter diensten aan regionale concessies en de ordening en sturing op het spoor na 2024. De leidraad daarbij is dat het belang van de reiziger centraal staat, dat bij de te maken keuzes telkens wordt gewogen hoe dat belang het beste kan worden gediend. En de regering stelt ook dat marktwerking geen doel op zich is — gelukkig niet, want soms klinkt het bijna als een soort geloofsartikel — maar, zo gaat de redenering verder, dat de reiziger wel kan profiteren van meer marktwerking op het spoor als daardoor zijn aanbod verbetert en hij betere dienstverlening krijgt.
Handelingen I 2018-2019, nr. 15 item 7 - blz. 8
Mevrouw Fiers (PvdA):
Een tweede belangrijke bouwsteen is het onderzoek Kiezen voor een goed spoor. Hierin worden vier hoofdscenario's uitgewerkt voor de ordening op het spoor na 2024. De voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden worden hierin helder en samenhangend in beeld gebracht, en op basis van deze scenario's wil de staatssecretaris in 2020 een besluit nemen. De onderzoekers van Kiezen voor een goed spoor stellen: "De huidige behoorlijk goede prestaties gaan gepaard met kwetsbaarheden in de ordening en in de beperkte regie ter borging van integrale besluitvorming." Als nadeel van het concurrentiemodel wordt door de onderzoekers gesteld "dat het steeds uitdagender wordt om de vereiste afstemming te bereiken, naarmate er meer partijen actief zijn op en rond het spoor". De ordening en de mate van regie vragen dus nadrukkelijk om aandacht bij de toekomstige besluitvorming.
Handelingen I 2018-2019, nr. 15 item 7 - blz. 9
Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer:
Daarnaast staat in het regeerakkoord dat wij ons zullen beraden op de positie van de stations. Wat mij betreft kun je die dingen allemaal niet los van elkaar zien. We zouden dus een integraal debat moeten voeren over de vraag hoe we de ordening op het spoor zien, waarin we dan ook de positie van de stations meenemen, evenals een besluit over het al dan niet decentraliseren van een aantal van de lijnen die genoemd zijn in het regeerakkoord als potentiële kandidaten voor verdere decentralisatie. Ik vind dat we dat in samenhang moeten bezien en dan dat besluit moeten nemen, zelfs nadat wij het Toekomstbeeld OV hebben vastgesteld. Ik hoop u daarvan dit voorjaar nog de contourennota te sturen. Afhankelijk van wat je beeld van de toekomst van het ov is, kun je besluiten welke ordening daarbij hoort en welke ordening past bij een aantal van de voornemens die je hebt.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2018/2019, nr. 15, item 7
-
24 september 2019
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
19 augustus 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat ter aanbieding van de Contouren Toekomstbeeld OV
Voor kennisgeving aangenomen op 24 september 2019.
EK 23.645 / 34.914, A
-
-
22 januari 2019
toezegging gedaan