De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Pijlman (D66), toe de zeven onderzoeken ter ondersteuning van de besluitvorming in 2020 over de ordening en sturing op het spoor na 2024 aan de Eerste Kamer aan te bieden. Dit betreft de onderzoeken inzake het Vierde Spoorwegpakket, de quickscan van de ACM, het onderzoek naar de posities van stations en het onderzoek naar scenario's voor binnenlands en buitenlands vervoer door de HSL-Zuid.
Nummer | T02716 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 22 januari 2019 |
Deadline | 1 november 2019 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Minister voor Milieu en Wonen |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat |
Kamerleden | Drs. H.J. Pijlman (D66) |
Commissie | commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | Europese spoorwegruimte spoorordening Spoorwegwet Wet lokaal spoor Wet personenvervoer 2000 |
Kamerstukken | Implementatie Vierde spoorwegpakket (34.914) |
Handelingen I 2018-2019, nr. 15 item 7 - blz. 10
Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer:
De introductie van de open toegang is het tweede belangrijke punt, maar misschien zijn er daaraan voorafgaand nog detailvragen. Het lijkt mij in het kader van de marktordening in het algemeen van belang om daar iets meer over te zeggen. De open toegang is namelijk een apart hoofdstuk in het debat. Eerst iets over het besluit over de ordening op het spoor. Ik heb al gezegd dat wij dat besluit in 2020 gaan nemen. In dat kader heb ik al een aantal onderzoeken in gang gezet, vooral om dan een goed besluit te kunnen nemen, op basis van alle informatie. Een aantal van die onderzoeken heeft ook een relatie met het Vierde Spoorwegpakket. Ik laat onderzoek doen naar het onderhands gunnen of aanbesteden van de nieuwe concessie, onderzoek naar de kansen en bedreigingen van de open toegang en er komt dit jaar ook een onderzoek naar de ervaringen met het openbaar aanbesteden op het spoor en het ov. We hebben op een aantal plaatsen aanbesteed. Het is goed om te kijken welke lessen wij daaruit trekken en hoe we daarvan gebruik kunnen maken bij het besluit dat wij in 2020 nemen. De onderzoeksopzet heb ik al in een debat met de Tweede Kamer besproken. Op een aantal punten is die ook nog aangevuld, maar het doel is om te leren van de ervaringen met de marktwerking tot nu toe, inzicht te krijgen in de effecten daarvan, in de kritische succes- of faalfactoren en de wijze waarop overheidssturing heeft gewerkt, effecten heeft gemitigeerd of juist heeft versterkt. Ik vind dat wij met elkaar een helder beeld moeten krijgen wat de marktwerking die er tot nu toe is geweest, ons heeft opgeleverd.
Daarnaast laat ik een heel aantal andere onderzoeken doen. Ik laat de ACM een quickscan doen naar de mate waarin er op dit moment een gelijk speelveld is, kijkend naar de verschillende partijen op het spoor; dit naar aanleiding van de motie-Ziengs. Het onderzoek naar de gevolgen van de aanbesteding heb ik al genoemd. Ik doe ook nog onderzoek naar de verschillende opties voor de positie van stations. We doen onderzoek naar scenario's voor binnenlands en buitenlands vervoer door de HSL-Zuid. Recent is een quickscan uitgevoerd naar de mogelijkheden van decentralisatie van de vier spoorlijnen. De onderzoeksopzet over de ervaringen met de openbare aanbestedingen heb ik ook al genoemd. Die zeven onderzoeken zullen mede de basis vormen voor de besluitvorming in 2020.
Handelingen I 2018-2019, nr. 15 item 7 - blz. 14
De heer Pijlman (D66):
Ik wil de staatssecretaris wel vragen om die zeven rapporten ook aan deze Kamer toe te zenden, zodat wij dat debat ook zelf kunnen volgen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we de belangen van de Nederlandse reizigers in de volle breedte bewaken en tot een heldere keuze komen. We zijn niet afhankelijk van Brussel, we maken hierin zelf onze keuzes, we leggen wel verantwoording af. En dat is wezenlijk.
Handelingen I 2018-2019, nr. 15 item 7 - blz. 16
Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer:
De heer Pijlman vroeg naar de rapporten. Ik zorg er zeker voor dat die ook voor u beschikbaar zullen zijn.
Brondocumenten
-
behandeling Verslag EK 2018/2019, nr. 15, item 7
-
16 juni 2020
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
11 juni 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief van de staatssecretaris van I&W over de marktordening op het spoor na 2024
Voor kennisgeving aangenomen op 16 juni 2020.
EK, G
-
-
14 april 2020
nieuwe verantwoordelijkheid: Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
14 april 2020
verantwoordelijkheid verlopen: Minister voor Milieu en Wonen -
3 maart 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
19 februari 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
1 november 2019
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Milieu en Wonen -
1 november 2019
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
22 januari 2019
toezegging gedaan