De Minister van VWS zal, naar aanleiding van opmerkingen van de leden Beuving en Kuiper, via een - voor te hangen - AMvB regels stellen voor de invloed van verzekerden op het beleid van de zorgverzekeraar, conform artikel 28 van de Zorgverzekeringswet. De Kamer zal hierover schriftelijk geïnformeerd worden.
Nummer | T02090 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 9 december 2014 |
Deadline | 1 januari 2020 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Minister voor Medische Zorg en Sport |
Kamerleden | Mr.dr. J. Beuving (PvdA) prof. dr. R. Kuiper (ChristenUnie) |
Commissie | commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | brief/nota |
Onderwerpen | verzekerden zorgverzekeraars |
Kamerstukken | Wet verbod verticale integratie (33.362) |
Handelingen I 2014-15, nr. 11-item 4-blz. 23
De heer Kuiper (ChristenUnie):
Vorige week merkte de RvZ op dat de invloed van verzekerden op het beleid van verzekeraars te wensen overlaat. Er zijn uiteraard hier en daar ledenraden, maar die hebben een wisselende invloed. De Zorgverzekeringswet spreekt in artikel 28 van een "redelijke mate van invloed" van verzekerden, waarover bij AMvB nadere regels kunnen worden gesteld. Er is in de Tweede Kamer al eens gevraagd om deze Algemene Maatregel van Bestuur en die zou er nu ook moeten komen naar de mening van mijn fractie. Daarin zou de invloed van verzekerden via een orgaan als de ledenraad geregeld moeten worden op het gebied van beleid, inkoop en bestuurssamenstelling. Zo'n ledenraad moet de mogelijkheid krijgen tot rondvraag onder verzekerden. Het bestuur moet de verplichting krijgen te rapporteren over de wijze waarop gerekend is met de wensen van verzekerden.
Handelingen I 2014-15, nr. 11-item 4-blz. 24
De heer Kuiper (ChristenUnie):
Ook in deze bijdrage kwamen een aantal stevige vragen voorbij. Wij willen heldere waarborgen. Wij denken daarbij aan wat er gebeurt met de huisartsen in de eerste lijn. We willen ook graag stappen zien om het sociale karakter van ons zorgstelsel te verankeren. Daarbij heb ik het concrete voorstel gedaan om invulling te geven aan de mogelijkheid die de Zorgverzekeringswet zelf biedt om bij AMvB regels te stellen voor ledeninvloed. Ik wacht nu met belangstelling de reactie van de minister af.
Handelingen I 2014-2015, nr. 12 - item 8 - blz. 14/15
Minister Schippers:
De statuten zijn vormvrij. Verschillende leden hebben vragen gesteld over artikel 28 van de Zorgverzekeringswet, onder wie de heer Flierman, maar ook de heer Kuiper en mevrouw Beuving. Bij de behandeling in de Tweede Kamer diende de heer Slob een motie in, waarin stond dat de verzekerde eigenlijk een grotere invloed zou moeten hebben op de verzekeraar. In reactie op die motie heb ik gezegd: laten we eerst het advies van de RVZ afwachten. De RVZ is met een ontzettend constructief advies gekomen, dat heldere aanknopingspunten biedt. Alle complimenten voor dat advies. Er is actief op dit terrein doorgedacht. De heer Kuiper vroeg of ik bereid ben om daaraan daadwerkelijk nadere invulling te geven via een AMvB en om nadere regels te stellen. Daartoe ben ik bereid. Ik denk dat het ook goed is als we dat met elkaar op een goede manier verder verankeren. Er is nu een mogelijkheid en die hebben we nog niet benut. Ik ben zeker van mening dat we die moeten benutten.
De heer Kuiper (ChristenUnie):
Ik dank de minister voor deze toezegging. [...]
Mevrouw Beuving (PvdA):
Ik ben heel blij dat de minister de bereidheid uitsprak om zo'n AMvB te gaan opstellen. Ik zou in aanvulling op de heer Kuiper aan de minister willen vragen om die AMvB op korte termijn op te stellen, gezien het belang ervan. Ik vraag haar ook om de AMvB in deze Kamer voor te hangen. Ik zou het heel prettig vinden als deze Kamer, bijvoorbeeld binnen een termijn van drie maanden, per brief wordt geïnformeerd over hoe het ervoor staat met de AMvB en welke rechten daar concreet in geregeld zullen worden. Wij denken daarbij aan zaken die zowel de collectieve positie van verzekerden als de individuele rechten van verzekerden versterken. Ik geef dus eigenlijk meteen wat concretere wensen in dit kader aan de minister mee.
Minister Schippers:
Ik zal de AMvB voorhangen; dat kan ik toezeggen. Er zijn nog wel wat hobbels te nemen wat betreft legitimiteit. [...] De RVZ gaf sowieso verschillende manieren aan waarop je het kunt organiseren en waaraan het moet voldoen. Ik zeg dat toe. Ik kijk even naar mijn ambtenaren of de termijn van drie maanden realistisch is. Het kan voor1 april, hoor ik. Dat is drie maanden.
Handelingen I 2014-2015, nr. 12 - item 8 - blz.30/31
De heer Kuiper (ChristenUnie):
We spreken over de ontwikkeling van het stelsel en over het verder in balans brengen daarvan. Bij die balans hoort de invloed van leden en wel zo dat ze effectief kunnen sturen en medezeggenschap hebben als het gaat om inkoopbeleid en het algemene beleid van de zorgverzekeraar. Daartoe moeten ze geëquipeerd worden. Ik ben blij dat de minister dat ook vindt en dat zij vindt dat het tijd is om daar regels voor op te gaan stellen via een Algemene Maatregel van Bestuur. Daar hebben we net over gesproken. Ik ben daar niet zo pessimistisch over, maar juist optimistisch. Er is op verzoek van collega Beuving toegezegd dat hierover voor 1 april een en ander schriftelijk naar de Kamer zal komen. Dat geeft het parlement de mogelijkheid om daarover mee te spreken; dat spreekt vanzelf. Om dat allemaal even goed vast te stellen, wil ik de volgende motie indienen.
Handelingen I 2014-2015, nr. 12 - item 8 - blz.38
Minister Schippers:
Dan de motie van het lid Kuiper, letter N, waarin de regering wordt verzocht om vorm te geven aan een AMvB conform artikel 28, lid 2 Zvw, waarin regels worden gesteld voor bedoelde verzekerdeninvloed, zowel individueel als collectief, die recht doen aan bovenstaande overwegingen. Het zal de Kamer, ook gehoord het debat, niet verbazen dat ik het oordeel over deze motie aan de Kamer overlaat.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2014/2015, nr. 12, item 8
-
behandeling Verslag EK 2014/2015, nr. 11, item 4
-
-
-
18 februari 2020
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
11 februari 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-nadere memorie van antwoord
EK, E
-
-
12 november 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
8 oktober 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-gewijzigd voorstel van wet
EK, A
-
-
16 april 2019
nieuwe deadline: 1 januari 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
9 april 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
27 maart 2018
nieuwe deadline: 1 juli 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
12 maart 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
26 oktober 2017
nieuwe verantwoordelijkheid: Minister voor Medische Zorg en Sport -
26 oktober 2017
verantwoordelijkheid verlopen: Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
11 april 2017
nieuwe deadline: 1 januari 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
31 maart 2017
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
27 september 2016
nieuwe deadline: 1 januari 2017
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
31 augustus 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
26 januari 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
19 januari 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 januari 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake motie-Kuiper c.s.
voor kennisgeving aangenomen op 26 januari 2016
EK, E
-
-
1 december 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
24 november 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
16 november 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
6 oktober 2015
nieuwe deadline: 1 juli 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
18 september 2015
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
9 december 2014
toezegging gedaan