De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag van het lid Bruijn (VVD), toe een ex ante raming van de macro-economische effecten van het wetsvoorstel en de effecten van de maatregelen op arbeid mee te nemen bij de wetsevaluatie.
Nummer | T02067 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 20 januari 2015 |
Deadline | 1 juli 2022 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Kamerleden | prof. dr. J.A. Bruijn (VVD) |
Commissie | commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | evaluatie |
Onderwerpen | macro-economische effecten studievoorschot |
Kamerstukken | Wet studievoorschot hoger onderwijs (34.035) |
Handelingen I 2014-2015, nr. 17, item 3 - blz. 9
De heer Bruijn (VVD): De leden van mijn fractie vragen zich dan ook af, wat de macro-economische effecten van deze maatregelen zijn en of deze effecten naar verwachting worden gecompenseerd doordat de opbrengst van het wetsvoorstel wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het hoger onderwijs. Dat komt economische groei en structurele werkgelegenheid immers juist ten goede.
Wat is structurele werkgelegenheid? Het is in het rapport Keuzes in Kaart 2012 gedefinieerd als de werkgelegenheid na bijvoorbeeld 28 jaar. In de memorie van antwoord gaat de regering, naar aanleiding van de vraag van mijn fractie hierover, in op de effecten van het wetsvoorstel op arbeidsparticipatie van studenten zelf tijdens de studie, op studie-uitval en via deze op werkgelegenheid. Het was legitiem, maar onze vraag ziet echter met name op de effecten van de blote maatregelen die ten aanzien van de straks terugbetalende afgestudeerden worden genomen en het al of niet inkomensafhankelijk maken daarvan ten opzichte van het basispad. Met "basispad" wordt in dit geval bedoeld het wetsvoorstel zonder deze inkomensafhankelijke regelingen. Men kan het terugbetalen van de studieschuld en de vrijstelling onder bepaalde grenzen modelmatig zien als een inkomensafhankelijke heffing. Gegeven dat men die schuld heeft, is de terugbetaling geheel afhankelijk van inkomen en beïnvloedt deze direct het nettoloon en dus profijt van arbeid en aanbod. Dit is te ramen als ware het een gewone heffing. Dat zijn de effecten van onderwijsinvesteringen ook, zo weten we uit Keuzes in Kaart 2012, zoals ik zojuist met mevrouw Gerkens heb besproken.
Mijn fractie vraagt de minister om een toezegging dat zij dit zal meenemen bij de eerste wetsevaluatie. Dit betreft dan nog steeds een ex-anteraming ten opzichte van het dan voorliggende basispad en niet een ex-postdoorrekening, zoals nu gesuggereerd in de memorie van antwoord. Dat is inderdaad onmogelijk. De leden van mijn fractie zijn, ongetwijfeld met het kabinet, geïnteresseerd in de effecten van de maatregelen op arbeid. En zoals gezegd, de VVD, de partij voor de arbeid, ziet ook dat er voor inkomensherverdelende maatregelen goede argumenten kunnen zijn. Dat doet echter niet af aan de noodzaak en aan onze verantwoordelijkheid, de effecten van de maatregelen op arbeid inzichtelijk te maken.
(...)
Handelingen I 2014-2015, nr. 17, item 8 - blz. 51
Minister Bussemaker: De heer Bruijn heeft gevraagd naar de macro-economische effecten van dit wetsvoorstel. Daar horen ook de mogelijke effecten van de structurele werkgelegenheid bij. Hij vraagt naar een ex ante raming van de genoemde onderscheiden effecten ten tijde van de wetsevaluatie ten opzichte van het dan vigerende basispad. Met de heer Bruijn en zijn fractie ben ik uiteraard zeer geïnteresseerd in een ex ante raming van de macro-economische effecten en in de effecten van de maatregelen op arbeid. Ik zeg de heer Bruijn toe dit aspect, zoals gevraagd, mee te nemen bij de wetsevaluatie.
Brondocumenten
-
voortzetting behandeling Verslag EK 2014/2015, nr. 17, item 8
-
behandeling Verslag EK 2014/2015, nr. 17, item 3
-
13 september 2022
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
8 september 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
12 juli 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
28 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
24 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van OCW over (deels) openstaande toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 12 juli 2022.
EK, F
-
-
14 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
7 juni 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 februari 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
30 november 2021
nieuwe deadline: 1 juli 2022
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
22 november 2021
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van OCW over (deels) openstaande toezeggingen
Voor kennisgeving aangenomen op 30 november 2021.
EK, A
-
-
22 september 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 september 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van OCW inzake de halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen die door de minister aan de Eerste Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 22 september 2020
EK, J
-
-
14 april 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
6 maart 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over (deels) openstaande toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 14 april 2020
EK, H
-
-
29 oktober 2019
nieuwe deadline: 1 juni 2020
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
15 oktober 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van OCW inzake reactie op halfjaarlijkse toezeggingenrappels
voor kennisgeving aangenomen op 29 oktober 2019
EK, A
-
-
24 september 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
18 september 2019
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 oktober 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
5 september 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van OCW inzake toezeggingen die door de bewindspersonen aan de Eerste Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 2 oktober 2018
EK, F
-
-
27 maart 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
19 maart 2018
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van OCW inzake de halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen die aan de Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 27 maart 2018
EK, D
-
-
3 oktober 2017
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
26 september 2017
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
29 november 2016
nieuwe deadline: 1 juli 2017
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
4 november 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake de halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen die aan de Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 29 november 2016
EK, A
-
-
7 juni 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 juni 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake de halfjaarlijkse stand van zaken van toezeggingen die aan de Kamer zijn gedaan
voor kennisgeving aangenomen op 7 juni 2016
EK, D
-
-
20 januari 2015
toezegging gedaan