De minister van Defensie zegt toe de Kamer een aparte brief te sturen over de Nederlandse inzet bij de NAVO Warschautop van 8-9 juli 2016 van de minister-president, de minister van Buitenlandse Zaken en haarzelf. In die brief zal zij nader specificeren wat de 2% NAVO-norm, die in september 2014 tijdens de NAVO-top in Wales is afgesproken, precies behelst en wat de NAVO-lidstaten of de bondgenoten daaronder begrijpen.
Nummer | T02302 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 31 mei 2016 |
Deadline | 8 juli 2016 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Defensie |
Kamerleden | generaal-majoor der Mariniers (b.d.) F.E. van Kappen (VVD) drs. M.J. van Rooijen (50PLUS) Prof.drs. H.A. Schaper (D66) |
Commissie | commissie voor Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking (BDO) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | 2% norm NAVO Warschautop |
Kamerstukken | Internationale Veiligheidsstrategie (33.694) |
Handelingen I 2015-2016, nr. 32 item 4, blz. 41-42
De heer Van Kappen (VVD):
Ik heb een korte vraag aan de minister van Defensie. Tijdens de vergadering van de Parlementaire Assemblee van de NAVO kwam meerdere malen die beroemde 2% op, waarover we het net hebben gehad. Die 2% zegt mij ook niet zoveel, eerlijk gezegd. Die 20% investeringsquote zegt mij veel meer. Maar gevraagd werd wat er nu eigenlijk onder die 2% valt. Dat schudde mij eerlijk gezegd een beetje wakker. In sommige landen zitten daar de pensioenen en wachtgelden in, in andere weer niet. Defensie voert heel veel taken voor de civiele overheid uit: de marechaussee, de DSI, de kustwacht etc. Daarvoor wordt Defensie in geld gecompenseerd, maar zit dat compensatiebedrag nu in die2% of niet? Hanteren we binnen de NAVO wel een norm die door iedereen gelijkelijk wordt geïnterpreteerd? Dat is mijn vraag aan de minister.
De heer Schaper (D66):
Verder merk ik op ook een groot voorstander te zijn van meer duidelijkheid over wat er eigenlijk onder de 2%valt. Kunnen we geen voorbeeld nemen aan het OESO/DAC-systeem dat bepaalt wat er onder die 0,7% valt? Aan de gezamenlijk afgesproken punten kun je elkaar vervolgens dan houden. Op dit moment is er nogal een verschil. De een telt ziekenhuizen mee, de ander misschien niet, terwijl de ander pensioenen meetelt en de een weer niet. Is het een idee dat er consensus wordt gevonden over die 2%?
De heer Van Rooijen (50PLUS):
Mijn derde vraag, misschien aansluitend, is of de minister in een brief kan uitleggen wat die 2%-norm inderdaad precies inhoudt en wat daar bij de NAVO-partners wel en niet onder valt? Kan zij daarvan gewoon per land een overzicht geven?
Minister Hennis-Plasschaert:
Wat betreft de kritiek op de NAVO-norm en de vraag wat daar nu precies onder valt, ben ik het van harte met de Kamer eens. Dat is een van de redenen waarom ik er zelf steeds op hamer dat we de outputmatrix die per land wordt uitgegeven openbaar moeten maken. Helaas doen alleen Nederland en Noorwegen, en misschien een ander Scandinavisch land, dat op dit moment. Dit willen we ook meenemen in onze inbreng tijdens de Warschautop. De Kamer krijgt nog een aparte brief over de Nederlandse inzet, onder meer van de minister-president, de minister van Buitenlandse Zaken en mij. Ik zal dan ook nader inzoomen op wat die 2% precies behelst en wat de lidstaten of de allies daaronder schuiven. Dat is dan bij dezen toegezegd. De verschillen zijn inderdaad groot. Of ik een exact overzicht kan geven, zoals zojuist werd gevraagd, weet ik niet, omdat niet alle landen daar even over transparant zijn.
Brondocumenten
-
behandeling Internationale veiligheidsstrategie Verslag EK 2015/2016, nr. 32, item 4
-
12 juli 2016
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
1 juli 2016
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief inzake verslag van de Navo-ministers van Defensie op 14 en 15 juni 2016 te Brussel
voor kennisgeving aangenomen op 12 juli 2016
EK, O
-
-Nederlandse input output metrics voor 2014 en 2015
-
-
31 mei 2016
toezegging gedaan