De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid zegt de Kamer, naar aanleiding van een vraag en opmerkingen van het lid Dölle toe een vraag op te nemen in de arbeidsmarktbarometer 2009 over het aannemen van onbevoegde leraren in plaats van bevoegde.
Nummer | T01263 |
---|---|
Status | voldaan |
Datum toezegging | 17 februari 2009 |
Deadline | 1 juli 2013 |
Voormalige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris I van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Huidige Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Kamerleden | prof.mr.drs. A.H.M. Dölle (CDA) |
Commissie | commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Onderwerpen | onbevoegde leerkrachten |
Kamerstukken | Begrotingsstaten Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2009 (31.700 VIII) |
Handelingen I 2009/10, nr. 22 - p. 1127-1128
De heer Dölle (CDA)
Wij horen wel eens de klacht van bevoegde leraren dat zij bij een sollicitatieprocedure voorbij worden gestreefd door niet of minder bevoegden. Zoiets zal overigens in de Randstad niet gauw gebeuren, maar wij vragen de staatssecretaris of haar gegevens ter beschikking staan die hierop wat meer licht kunnen werpen. Van welke orde kan dit probleem zijn? In hoeverre wordt een niet bevoegde of minder bevoegde aangenomen, terwijl bij die sollicitatie bevoegde applicanten reageerden? De achtergrond van de klacht wordt gevormd door het vermoeden dat de scholen om financiële redenen de voorkeur geven aan goedkopere leerkrachten. Hopelijk is dit vermoeden niet terecht. Is dit een broodje aap-verhaal? Of verdient dit volgens de staatssecretaris nader onderzoek? Als dit vermoeden ontkend noch bevestigd kan worden doordat gegevens ontbreken, vragen wij wel om een onderzoek ter zake. Zijn de gegevens er wel, dan vragen wij de regering om een analyse en een opvatting over de gang van zaken. Gelet op de wenselijkheid om het aantal bevoegde leerkrachten in het onderwijs te vergroten, zouden wij deze gang van zaken namelijk afkeurenswaardig vinden en het laatste voorbeeld van botsende doelstellingen.
Handelingen I 2009/10, nr. 22 - p. 1155-1156
Staatssecretaris van Bijsterveldt-Vliegenthart
Dan kom ik te spreken over het inzetten van onbevoegden onder begeleiding van de leraar. Ik meen dat de heer Dölle zijn zorg uitte over het aannemen van onbevoegde leraren, omdat onbevoegden goedkoper zouden zijn dan bevoegden. Ik denk in dit verband ook aan de opmerkingen van de heer Hermans. Op een school vraagt men zich natuurlijk af: wat hebben wij precies nodig? Dat doen zeker BVE-instellingen. Soms heeft men een instructeur nodig die onder leiding van een bevoegde docent werkt en soms heeft men de bevoegde docent zelf nodig. Het is natuurlijk aan de school om te bepalen wat men nodig heeft en welke differentiatie men wil. Dat zult u met mij eens zijn. Mij hebben geen berichten bereikt waaruit blijkt dat hetgeen waarop de heer Dölle doelt enorm vaak voorkomt. Wel blijkt uit de inspectierapporten dat onbevoegde docenten in ons onderwijs werken. Echter, die werken altijd onder de verantwoordelijkheid van het bestuur van de instelling en vaak onder leiding van een bevoegde docent.
Handelingen I 2009/20, nr. 22 - p. 1158
De heer Dölle (CDA)
Ik ben nog een vraag vergeten te stellen over de bevoegde leerkrachten. Daar bestaat misschien enig misverstand over. De staatssecretaris betoogde met gloed en overtuiging, zoals zij dat kan, dat het juist goed is om mensen die nog niet bevoegd zijn, binnen te halen. Het gaat mij er juist om dat bevoegde jongens en meisjes voorbijgestoken worden, vooral voor de havo en het vwo. Ik zal dat niet direct aan een persoonlijk defect willen toeschrijven, maar zij worden toch voorbijgestoken. Als wij het ambt van leraar maatschappelijk willen ondersteunen, moet het niet zo gemakkelijk zijn om bevoegde mensen voorbij te laten steken door niet bevoegde of nog niet bevoegde mensen. Dat willen wij niet bij advocaten, niet bij artsen en niet bij allerlei andere beroepen. Dat ligt ook in het onderwijs niet voor de hand. Daarom stel ik de vraag nog eens, maar dan duidelijker. Het gaat mij vooral om leraren Frans en Engels en dergelijke.
Handelingen I 2009/10, nr. 22 - p. 1164
Staatssecretaris Van Bijsterveldt-Vliegenthart:
Voorzitter. Mijn laatste punt betreft de bevoegdheid van docenten en de vraag of zij worden ingehaald door onbevoegde docenten. Over de motieven voor het aannemen van onbevoegde docenten zijn geen gegevens bekend. Duidelijk is wel dat er meer onbevoegde docenten voor de klas staan dan een aantal jaren geleden. Dat komt ook door het tekort aan leraren. Uit het SBO-onderzoek inzake werving van leraren van oktober 2008 blijkt dat 70% van de vo-scholen moeite heeft met het vervullen van vacatures wegens de krapte op de markt. Het gaat dan eerder om een noodgreep dan dat men een bevoegde docent laat staan. Wij hebben de gegevens dus niet, maar wij kunnen eventueel een vraag toevoegen aan de arbeidsmarktbarometer van 2009, zodat de Kamer daarin inzicht krijgt. Als de heer Dölle dat graag wil, ben ik gaarne bereid, dat te doen.
De heer Dölle (CDA):
Hartelijk dank daarvoor, dat lijkt mij prima.
Brondocumenten
-
beleidsdebat 'Sturing en botsende beleidsdoelstellingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs' in het kader van de behandeling van het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en stemming (zonder stemming aangenomen) Handelingen EK 2008/2009, nr. 22, blz: 1120-1165
-
10 september 2013
nieuwe status: voldaan
Voortgang: -
9 juli 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang: -
2 juli 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 10 september 2013
EK, I
-
-
28 juni 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 10 september 2013
EK, I
-
-
16 april 2013
nieuwe deadline: 1 juli 2013
nieuwe status: openstaand
Opmerking: De commissie heeft op 5 oktober 2012 een reactie gestuurd op genoemde brief (33.000 VIII, H). Tot op heden is die reactie onbeantwoord gebleven. De commissie wacht het eindrapport met de vacaturecijfers over het derde kwartaal 2011derhalve met belangstelling af. Wordt bericht aan het ministerie. -
5 oktober 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten: -
27 september 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: De in de stand van zaken genoemde brief (33.000 VIII, H) betreft de mededeling dat de vraag is opgenomen in de barometer en bevat tevens de aankondiging van het eindrapport met vacaturecijfers. De commissie besluit de toezegging openstaand te laten in afwachting van het eindrapport en hierover een brief te sturen.documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijks rappel toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen door de commissie voor Koninkrijksrelaties op 9 oktober 2012
EK, A
-
-
3 juli 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-brief inzake toezegging lerarenbeleid
voor kennisgeving aangenomen op 3 juli 2012
EK, H
-
-korte aantekening commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
-
-
23 maart 2012
nieuwe deadline: 1 januari 2013
nieuwe status: openstaand
Voortgang:
Opmerking: In de eerstvolgende arbeidsmarktbarometer (over het derde kwartaal) wordt een vraag opgenomen over het aannemen van onbevoegde leraren in plaats van bevoegde leraren. Deze arbeidsmarktbarometer wordt aan het einde van dit jaar gepubliceerd.documenten:-
-Verslag van een schriftelijk overleg inzake halfjaarlijkse rapportage openstaande toezeggingen
Op 27 maart 2012 voor kennisgeving aangenomen.
EK, F
-
-
9 september 2011
nieuwe deadline: 1 januari 2012
nieuwe status: openstaand
Voortgang:documenten:-
-verslag van een schriftelijk overleg met de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap inzake de halfjaarlijkse rapportage openstaande toezeggingen
voor kennisgeving aangenomen op 27 september 2011
EK, G
-
-
7 juni 2011
nieuwe commissie: commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) -
7 juni 2011
commissie vervallen: commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid (OCW) -
14 oktober 2010
nieuwe verantwoordelijkheid: Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
14 oktober 2010
verantwoordelijkheid verlopen: Staatssecretaris I van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
17 februari 2009
nieuwe status: openstaand -
17 februari 2009
toezegging gedaan