De MP geeft aan dat op basis van de geactualiseerde nulmetingen, een analyse van de nationale en internationale herkomst van administratieve lasten en de adviezen van de departementale gemengde commissies begin 2004 concrete programma’s voor het terugdringen van de administratieve lasten zullen worden afgesproken.
Nummer | T00085 |
---|---|
Oorspronkelijke nummer | tr_FIN_2004_36 |
Status | voldaan |
Datum toezegging | 21 oktober 2003 |
Deadline | 31 maart 2004 |
Verantwoordelijke(n) | Minister van Algemene Zaken Minister van Financiën |
Commissie | commissie voor Financiën (FIN) commissie voor Algemene Zaken en Huis der Koningin |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | evaluatie |
Kamerstukken | Miljoenennota 2004 (29.200) |
Handelingen EK 2003-2004, 3-140
[…]
Minister Balkenende: […]
Ik wil nu eerst stilstaan bij de administratieve lasten. De heer Rosenthal vroeg waarom onderscheid moet worden gemaakt tussen administratieve lasten en minder regelgeving. Het kabinet richt zich bij het initiatief voor minder regels op een groot aantal verschillende aspecten van de regeldruk voor bedrijven en burgers. Dat behelst naast de administratieve lasten ook knelpunten in de uitvoeringspraktijk. Daarnaast mag de oprichting van een meldpunt voor tegenstrijdige regelgeving niet onvermeld blijven. De aanpak van de administratievelastendruk richt zich op de aanpak van de wettelijke informatieverplichtingen en de daaruit voortvloeiende kosten voor bedrijven. Het is een specifiek onderdeel van de regelgeving dat op onderdelen ook een specifieke aanpak vergt. Als voorbeeld noem ik het in kaart brengen van de kosten voor het bedrijfsleven en het compenseren van de administratieve lasten veroorzaakt door nieuwe regelgeving. Bij alle genoemde initiatieven wordt, waar mogelijk, een integrale aanpak gehanteerd. Mevrouw Linthorst heeft gevraagd hoe realistisch het is om te beloven dat de administratieve lasten met 25% omlaag gaan, omdat dat al twintig jaar wordt geprobeerd en er nauwelijks resultaat is geboekt. Ik acht de afgesproken reductietaakstelling wel degelijk realistisch.
De aanpak van de administratieve lasten is immers behoorlijk versterkt. Een belangrijk onderdeel hiervan is de koppeling aan de begrotingscyclus. Daarnaast zullen op basis van de geactualiseerde nulmetingen, een analyse van de nationale en internationale herkomst van administratieve lasten en de adviezen van de departementale gemengde commissies begin 2004 concrete programma’s voor het terugdringen van de administratieve lasten worden afgesproken. Deze commissies hebben als taak om vanuit de praktijk van het bedrijfsleven in de wettelijke informatieverplichtingen te duiken en oplossingen voor de aanpak van de knelpunten aan te reiken.
[…]
-
8 april 2004
Voortgang:documenten:-
-29515 nr.1 tot/met 9 en vanaf 59
-
-
21 oktober 2003
toezegging gedaan