Staatssecretaris Van Geel zegt toe dat hij de allocatiesysteem en het systeem met een performance standard rate, naast elkaar zal bekijken. Het lijkt hem interessant om te bekijken wat alloceren en veilen van emissiehandel in de toekomst kunnen brengen. Hij zal hierop terugkomen bij het wetsvoorstel inzake handel in NOx emissierechten.
Nummer | T00544 |
---|---|
Oorspronkelijke nummer | tz_MIL_2004_5 |
Status | voldaan |
Datum toezegging | 28 september 2004 |
Deadline | 1 januari 2005 |
Verantwoordelijke(n) | Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer |
Commissie | commissie voor Milieu |
Soort activiteit | Plenaire vergadering |
Categorie | overig |
Kamerstukken | Implementatiewet EG-richtlijn handel in broeikasgasemissierechten (29.565) |
Handelingen EK 2004-2005, 1-6
[…]
(blz. 2)
De heer Ketting(VVD):
Het betreft hier een complex wetsvoorstel dat in zijn aard in het geheel niet in lijn is met de door regering en parlement beoogde vereenvoudiging van regelgeving. De oorzaak hiervoor moet worden gezocht in de keuze van het betreffende stelsel. Er is namelijk gekozen voor een allocatiesysteem en niet voor het veilen van emissierechten. Waar bij veilen sprake is van een zelfregelend stelsel, is dat bij allocatie niet het geval. Bij allocatie is een fijnmazig, complex wettelijk systeem vereist. Bovendien is de commissie uit de gesprekken met deskundigen en uit de rapportage van de commissie-Vogtländer gebleken dat aan veilen de voorkeur wordt gegeven. Naar de mening van de commissie moet dan ook de vraag worden gesteld of voor de tweede periode niet overgegaan moet worden tot veilen en of het niet in het verband van de Europese Unie aan de orde moet worden gesteld om daartoe de vereiste afspraken nu reeds te maken. Wij horen graag de mening van de staatssecretaris hierover.
[…]
(blz. 6)
Staatssecretaris Van Geel: […]
Dan is er nog gevraagd of veilen voor NOx een oplossing kan zijn. Ik hoop dat het wetsvoorstel inzake handel in NOx-emissierechten snel in behandeling kan worden genomen, omdat dit voor Nederland eigenlijk de enige manier is om op een kosteneffectieve manier de NOx doelstellingen te bereiken. Er is echter een essentieel verschil tussen Co2 en Nox. Bij NOx is er namelijk geen sprake van toewijzing vooraf van rechten, maar van een performance standard rate. Dat betekent dat hier geen plafond is, zoals dat er op basis van een allocatiesysteem wel kan zijn. Bij een systeem met een performance standard rate wordt gewerkt met een bepaalde hoeveelheid uitstoot per bepaalde hoeveelheid energie. De heer Ketting weet dat door die verschillen de manier van alloceren en de mogelijkheid van veilen heel anders zijn. Ik ben niet zo'n techneut en weet dus ook niet precies hoe het gaat. Het lijkt mij echter wel interessant om te bekijken wat deze twee varianten van emissiehandel in de toekomst kunnen brengen. Wij kunnen ook bekijken of het goede systemen zijn en wat de verschillen ertussen zijn. Dit alles zal geschieden in het licht van het, zoals de heer Ketting zelf al zei, toch wat experimentele karakter van de vernieuwing van het milieu-instrumentarium. Ik zeg graag toe dat ik die systemen naast elkaar zal bekijken. Ongetwijfeld zullen wij hierop terugkomen bij het wetsvoorstel inzake handel in NOx emissierechten.
[…]
-
24 maart 2005
Voortgang:documenten:-
-memorie van antwoord
EK, C
-
-
28 september 2004
toezegging gedaan