E090046
Laatste revisie: 26-06-2019

E090046 - Voorstel voor een richtlijn betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten van de Gemeenschap en tot intrekking van richtlijn 2002/6/EG



Het voorstel behoort bij de mededeling van de Commissie inzake de instelling van een Europese maritieme ruimte zonder grenzen, bedoeld om de Europese kustvaart te bevorderen. Het voorstel moet leiden tot vermindering van het aantal inlichtingen dat herhaaldelijk aan de verschillende haveninstanties moet worden verstrekt.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: implementatietraject gestart.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2009)11PDF-document, d.d. 21 januari 2009

rechtsgrondslag

Artikel 80, lid 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Implementatie

Richtlijn 2010/65/EGPDF-document werd op 12 oktober 2010 goedgekeurd door de Raad en gepubliceerd in Pb EU L283 van 29 oktober 2010. Deze diende voor 19 mei 2012 geïmplementeerd te zijn. Hiertoe is een besluit meldingsformaliteiten en gegevensverwerkingen scheepvaart geïmplementeerd. De Eerste Kamer heeft op 26 februari 2013 een wijziging van Vreemdelingenwet 2000 ter implementatie van de richtlijn 2010/65/EU betreffende medlingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van lidstaten (33.364) als hamerstuk afgedaan. Aanpassingen van het Vreemdelingenbesluit 2000 en het Voorschrift Vreemdelingen 2000 bleken ook noodzakelijk.

Bron: Kwartaaloverzicht omzetting EG-Richtlijnen, stand per 1 januari 2013.

Met het wetsvoorstel "Verwerking van persoonsgegevens van opvarenden van passagiersschepen" (35.121) wordt een een aanvullende implementatie van Richtlijn 2010/65/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten voorzien.


Behandeling Eerste Kamer

De commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties (ESO) besloot op 31 maart 2009 dat zij onderhavig voorstel onder de aandacht wil brengen van de commissie voor Verkeer & Waterstaat (V&W).

Onderhavig dossier werd op 7 april 2009 door de commissie V&W voor kennisgeving aangenomen.


Standpunt Nederlandse regering

De subsidiariteit van dit voorstel wordt positief beoordeeld. Het vrij verkeer van over zee vervoerde goederen wordt belemmerd door formaliteiten die reeds zijn vastgelegd in communautaire besluiten. Teneinde deze belemmeringen weg te nemen, dienen de bestaande administratieve procedures te worden vereenvoudigd, hetgeen alleen op Europees niveau kan geschieden.

De proportionaliteit wordt positief beoordeeld. Er worden prestatiedoelstellingen opgelegd, zodat de lidstaten over een zekere marge beschikken om de middelen te bepalen hoe zij de doelstellingen verwezenlijken. Deze keuze biedt de beste globale kosteneffectiviteit.

Nederland staat in beginsel positief tegenover het initiatief van de Commissie omdat de vereenvoudiging van de procedures en de aansluiting van EU-regelgeving bij internationale regelgeving (Internationale Maritieme Organisatie) ten goede komen aan de efficiëntie van het zeevaartverkeer en het Europese kustvervoer bevordert. Dit is in lijn met de uitgangspunten van het Nederlandse zeescheepvaartbeleid (cf. beleidsbrief Zeevaart). Wel moet nog meer aandacht besteed worden aan de mogelijkheden van de uitvoering van de richtlijn. Niet duidelijk is nog in hoeverre en op welke termijn het mogelijk zal zijn om de benodigde elektronische systemen en de elektronische input door de diverse partijen in werking te hebben en/of aangesloten op het SafeSeaNet systeem. Hoewel wordt geconstateerd dat er op dit moment

sprake is van een gecoördineerde aanpak binnen de verschillende Commissie diensten is er in het bijzonder op het gebied van de elektronische systemen die door de Commissie en de lidstaten worden ontwikkeld verdere samenwerking noodzakelijk. In dit verband wordt in het voorstel terecht een relatie gelegd met de Beschikking 70/2008 EG betreffende een papierloze omgeving voor douane en bedrijfsleven.

Evenmin is duidelijk in hoeverre de voorgestelde vereenvoudiging ten aanzien van de bemannings- en passagierslijsten conform de Schengengrenscode is geregeld. Nederland acht het wenselijk dat in Europees verband afspraken worden gemaakt zodat de richtlijn in relatie tot de Schengengrenscode inderdaad zal leiden tot een vereenvoudiging van gegevensoverdracht en van werkwijzen.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 832
    24 maart 2009

Samenvatting voorstel Europese Commissie

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2009)11
    21 januari 2009

Samenvatting voorstel Europese Commissie

Het voorstel behoort bij de recent verschenen mededeling van de Commissie inzake de instelling van een Europese maritieme ruimte zonder grenzen, bedoeld om de Europese kustvaart te bevorderen. Het voorstel moet leiden tot vermindering van het aantal inlichtingen dat herhaaldelijk aan de verschillende haveninstanties moet worden verstrekt.

Op grond van richtlijn 2002/6/EG zijn de lidstaten gehouden bepaalde gestandaardiseerde formulieren de zgn. FAL-formulieren, vastgelegd in het FAL-Verdrag van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) - te aanvaarden om het zeevaartverkeer te vergemakkelijken en de internationale handel te bevorderen. Sinds 2002 is de communautaire wetgeving aangevuld met regelgeving inzake veiligheid en beveiliging die nieuwe meldingsformaliteiten met zich meebrengen en is ook het FAL-Verdrag herzien. Een en ander leidt tot een toenemende administratieve complexiteit van het zeevervoer die juist vereenvoudiging behoeft zonder de maritieme veiligheid, de milieubescherming en de maritieme beveiliging in gevaar te brengen. In het voorstel wordt het aantal FAL formulieren dat lidstaten dienen te aanvaarden uitgebreid tot alle FAL formulieren alsmede de zgn. maritieme gezondheidsverklaring. Het formulier IMO/FAL 2 inzake de lading wordt nu eveneens in het voorstel betrokken. Verder wordt een nieuw formulier geïntroduceerd ten behoeve van de gegevens voor maritieme beveiliging in afwachting van het door IMO te ontwikkelen FAL-formulier daarvoor.

Het aanleveren van de gevraagde gegevens in de formulieren is op basis van EU-regelgeving voor het grootste gedeelte reeds verplicht gesteld. Voor zover het veiligheidsinformatie betreft die door de douane wordt gevraagd is het vanaf 1 juli 2009 verplicht deze informatie elektronisch aan te leveren. Schepen die opereren binnen het douanegebied van de EG worden vrijgesteld van het indienen van de FAL-formulieren. De informatie dient elektronisch te worden aangeleverd op zodanige wijze dat het via het overeenkomstig richtlijn 2002/59/EG ingestelde SafeSeaNet-systeem en met de bij beschikking 70/2008/EG ingevoerde informaticasystemen toegankelijk is. De bedoeling is dat de gegevens slechts eenmaal aangeleverd worden.

De elektronische systemen dienen uiterlijk 15 februari 2013 voor gebruik gereed te zijn.

In de impact assessment van de Commissie wordt positief geoordeeld over kostenbesparing en voordelen voor de bedrijfsvoering terwijl de beschikbaarheid van essentiële informatie voor de overheid wordt gehandhaafd.


Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen