Dit wetsvoorstel wijzigt de gehele spoorwegwetgeving door bestaande wetten met betrekking tot spoorwegen in te trekken en te vervangen.
Hiermee worden de publiekrechtelijke verantwoordelijkheden en verplichtingen van de minister, de uitvoeringsorganisaties, de vervoerders en andere betrokkenen geregeld.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 25 april 2002 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 15 april 2003 zonder stemming aangenomen. GroenLinks en OSF is daarbij aantekening verleend. Tijdens de behandeling is de Motie-Wolfson (PvdA) c.s. inzake een meerjarig herstelplan voor achterstallig onderhoud aan infrastructuur en rollend materieel en voor een sociaal veiligheidsbeleid (27.482, 27.216, EK nr. 145f) ingediend. De motie is op 6 mei 2003 met algemene stemmen aangenomen.
Het voorstel werd gezamenlijk behandeld met het voorstel Concessiewet personenvervoer per trein (27.216).
ingediend
6 november 2000titel
Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
De artikelen van deze wet treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgelegd
-
-Het voorstel regelt:
-
-een strikte scheiding tussen enerzijds de zorg voor de infrastructuur en anderzijds het leveren van vervoersproducten op die infrastructuur;
-
-dat het vervoer wordt verzorgd door de marktpartijen in concurrentie;
-
-
-De zorg voor de infrastructuur, het verdelen van de capaciteit ervan, de randvoorwaarden voor het gebruik en de veiligheid is de verantwoordelijkheid van de overheid;
-
-De uitvoerende overheidstaken zullen worden opgedragen aan een zelfstandige uitvoeringsorganisatie. Voor een overgangsperiode zullen deze taken worden uitgevoerd door voormalige onderdelen van het NS-concern;
-
-Het voorstel heeft vrijwel uitsluitend betrekking op het hoofdspoorwegnet en bevat slechts enkele technische wijzigingen voor de tram, metro en particuliere spoorlijnen.
25
-
31 maart 2017
publicatie gedeeltelijke inwerkingtreding in verband met de ombouw van de Hoekse Lijn nr. 127 -
-
-
-
-
26 oktober 2004
verslag van een schriftelijk overleg commissie Verkeer en Waterstaat (V&W) EK, A
voor kennisgeving aangenomen 7 september 2004 -
-
6 mei 2003
stemming motie lid Wolfson c.s. (algemene stemmen aangenomen) Handelingen EK 2002/2003, nr. 23: blz. 721 -
15 april 2003
voortzetting behandeling en stemming (aangenomen, aantekening: GroenLinks en OSF) Handelingen EK 2002/2003, nr. 22: blz. 701-717 -
-
-
-
12 maart 2003
brief minister van Verkeer en Waterstaat over de planning van de plenaire behandeling nr. 145d -
-
-
-
-
-
-
-
25 april 2002
stemming (aangenomen, tegen: SP, GL, ChristenUnie en SGP) Handelingen TK 2001/2002, nr. 73: blz. 4834 -
28 maart 2002
voortzetting behandeling Handelingen TK 2001/2002, nr. 62: blz. 4211-4243 -
28 maart 2002
voortzetting behandeling Handelingen TK 2001/2002, nr. 62: blz. 4185-4205 -
27 maart 2002
voortzetting behandeling Handelingen TK 2001/2002, nr. 61: blz. 4134-4152 -
27 maart 2002
behandeling Handelingen TK 2001/2002, nr. 61: blz.4113-4134