Dit wetsvoorstel implementeert richtlijn 2002/49/EG inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai (PbEG L 189). Omgevingslawaai (geluidhinder, geluidsbelasting) is ongewenst of schadelijk geluid buitenshuis dat door menselijke activiteiten wordt veroorzaakt, inclusief lawaai door vervoermiddelen, wegverkeer, spoorwegverkeer, luchtverkeer en locaties van industriële activiteiten. De richtlijn is niet van toepassing op burengerucht, lawaai binnen vervoermiddelen, geluidhinder op de arbeidsplaats en lawaai door militaire activiteiten in militaire terreinen.
Ter bestrijding van de schadelijke gevolgen van omgevingslawaai worden geluidsbelastingkaarten en actieplannen opgesteld. Geluidsbelastingkaarten moeten worden opgesteld voor agglomeraties en voor belangrijke wegen, spoorwegen en luchthavens. Actieplannen zijn verplicht voor agglomeraties en plaatsen nabij genoemde geluidsbronnen.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 9 juni 2004 zonder beraadslaging en zonder stemming aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 28 juni 2004 als hamerstuk afgedaan.
ingediend
2 september 2003titel
Wijziging van de Wet geluidhinder, de Wet luchtvaart en de Spoorwegwet in verband met de implementatie van richtlijn nr. 2002/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 juni 2002 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai, PbEG L 189 (geluidsbelastingkaarten en actieplannen)schriftelijke voorbereiding
ondertekening
- staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip
-
-
-
-
-
-
9 juni 2004
stemming (hamerstuk) Handelingen TK 2003/2004, nr. 82, blz: 5281-5282