30.956

Wijziging Wet expertisecentra inzake wegnemen knelpunten bij leerlinggebonden financiering



In dit wetsvoorstel worden enkele wijzigingen aangebracht die betrekking hebben op de indicatiestelling en wordt de systematiek van de bekostiging van residentiële plaaten in het onderwijs geharmoniseerd met de reguliere bekostigingssystematiek.

Onder een residentiële instelling wordt verstaan een instelling voor gehandicaptenzorg, jeugdhulpverlening of jeugdgezondheidszorg dan wel een justitiële jeugdinrichting, waarbij behandeling of opvang en onderwijs vanuit één plan noodzakelijk is vanwege de aard of de duur van de behandeling of opvang.

Wat de reguliere bekostigingssystematiek betreft worden so ZMLK-scholen (speciaal onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen) in bepaalde gevallen in staat gesteld een vso-voorziening (voortgezet speciaal onderwijs) in te richten. Verder is besloten de zogenoemde dubbeltelling waardoor sommige dovenscholen leerlingen zowel op een vso- als een vo-school (voortgezet onderwijs) mochten inschrijven, alsnog toe te kennen in de vorm van een expertisebekostiging.

Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.


Stand van zaken

Het voorstel is op 3 juli 2007 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.

De Eerste Kamer heeft het voorstel op 25 september 2007 als hamerstuk afgedaan.

De wet is opgenomen in Staatsblad 445 van 20 november 2007.

De inwerkingtreding is opgenomen in Staatsblad 532 van 20 december 2007.


Kerngegevens

ingediend

7 februari 2007

titel

Wijziging van onder meer de Wet op de expertisecentra en de Wet op het onderwijstoezicht in verband met het wegnemen van enkele knelpunten bij leerlinggebonden financiering en het opheffen van de landelijke commissie toezicht indicatiestelling

schriftelijke voorbereiding

ondertekening

  • minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

inwerkingtreding

Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld


Hoofdlijnen

De indicatiestelling wordt op een aantal punten vereenvoudigd:

  • het aanmeldingsformulier wordt niet meer bij ministeriële regeling voorgeschreven;
  • de mogelijkheid wordt geschapen om binnen een onderwijssoort te variëren in de indicatietermijnen op grond van leerlingkenmerken;
  • de landelijke commissie toezicht indicatiestelling (LCTI) wordt opgeheven;
  • het aanvragen van een indicatiestelling door het bevoegd gezag van een school wordt mogelijk gemaakt.

Documenten