Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk dat uitkerende instanties (gemeente, UWV, SVB) meer mogelijkheden krijgen om de informatie die een uitkeringsgerechtigde geeft over zijn leefsituatie te checken. Dit kan onder meer via een huisbezoek, hierdoor is het mogelijk voor uitvoeringsorganen om de leefsituatie 'achter de voordeur’ vast te stellen. Wat betreft de leefvorm gaat het er om dat het uitvoeringsorgaan de cliënt kan verzoeken aan te tonen dat hij alleenstaande (ouder) is en hem aanbieden dat het in dat kader een huisbezoek aflegt. Wat betreft de woonsituatie gaat het er om dat het uitvoeringsorgaan de cliënt kan verzoeken aan te tonen waar en hoe hij woont (al dan niet zelfstandig) en hem aanbieden in dat kader een huisbezoek af te leggen. Met het rapport dat het uitvoeringsorgaan opstelt naar aanleiding van het huisbezoek is de leefsituatie dan aangetoond. De gegevens die de cliënt verstrekt, kunnen zo eenvoudig geverifieerd worden.
Als een uitkeringsgerechtigde niet meewerkt aan een huisbezoek heeft dit gevolgen voor de uitkering. Ook wanneer er geen concreet vermoeden van fraude is, mogen controles worden uitgevoerd om de leefsituatie na te gaan, bijvoorbeeld of iemand wel echt alleenstaand is. Deze extra controlemogelijkheid geldt voor alle sociale uitkeringen waarbij de uitkering is gerelateerd aan de samenstelling van het huishouden (bijvoorbeeld AOW, bijstand en kinderbijslag).
Het wetsvoorstel verduidelijkt ook wat de rechtsgevolgen zijn als de cliënt niet aantoont dat de door hem voorgestelde leefsituatie correct is: geen uitkering, een lagere uitkering of een beëindiging van de uitkering.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK 31.929, A) is op 16 februari 2012 aangenomen door de Tweede Kamer. VVD, SGP, CDA en de PVV stemden voor.
De plenaire behandeling door de Eerste Kamer vond plaats op 25 september 2012 en 2 oktober 2012. De Eerste Kamer heeft het voorstel op 2 oktober 2012 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. PVV, VVD, PvdA, CDA, SGP, GroenLinks en D66 stemden voor.
ingediend
20 april 2009titel
Een regeling in de sociale zekerheid van de rechtsgevolgen van het niet aantonen van de leefsituatie na het aanbod van een huisbezoekschriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
40
-
-
24 april 2014
brief inzake AMvB protocol huisbezoeken sociale zekerheid EK, I Bevat bijlage
op 6 mei 2014 voor kennisgeving aangenomen door de commissie SZW -
-
19 augustus 2013
brief inzake uitzonderen tegemoetkoming schade seksueel misbruik jeugdzorg middelentoets WWB EK, H
voor kennisgeving aangenomen door de commissie SZW op 10 september 2013 -
-
22 maart 2013
Verslag van een schriftelijk overleg inzake verzamelbrief 2012-4 EK, G
voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) op 26 maart 2013 -
-
19 maart 2013
Verslag van een schriftelijk overleg inzake AMvB protocol huisbezoek EK, F
voor kennisgeving aangenomen door de Eerste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) op 19 maart 2013 -
-
-
7 februari 2013
brief van de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over een algemene maatregel van bestuur met een protocol voor het afleggen van huisbezoeken (n.a.v. toezegging T01593) en over het onder de aandacht brengen van de wet onder gemeenten (n.a.v. toezegging T01592) EK, E Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
24 januari 2012
Amendement van het lid Karabulut over het inzetten van huisbezoek als ultimum remedium TK, 15 -
-
24 januari 2012
Amendement van het lid Sterk dat een evaluatiebepaling in het wetsvoorstel opneemt. TK, 13 -
-
-
-
-
-