Dit wetsvoorstel heeft tot doel de groei van de geluidbelasting te beperken en te beheersen.
De bestaande Wet geluidhinder biedt onvoldoende bescherming tegen de gevolgen van de groei van het verkeer voor de geluidbelasting en biedt te geringe mogelijkheden om toename van geluidbelasting door groei van het verkeer te beperken anders dan wanneer een weg of spoorweg wordt gewijzigd.
Om de groei van de geluidbelasting te beperken wordt een nieuw stelsel ingevoerd dat bestaat uit drie onderdelen: het beheersen van de geluidbelastingen, het reduceren van de hoge geluidbelastingen en de versterkte inzet van bronmaatregelen. Dit wetsvoorstel heeft betrekking op het onderdeel "het beheersen van de geluidbelastingen". Het omvat het kader waarbinnen geluidproductieplafonds voor Rijkswegen en hoofdspoorwegen worden vastgesteld en kunnen worden gewijzigd. Deze geluidproductieplafonds vormen enerzijds een limiet voor de groei van de geluidproductie van wegen en spoorwegen en bieden anderzijds duidelijkheid over de mate waarin de geluidproductie van de desbetreffende wegen en spoorwegen mag groeien zonder dat daarvoor nieuwe besluiten moeten worden genomen. Verder voorziet het voorstel in de overgang van de implementatiebepalingen van de Europese richtlijn inzake omgevingslawaai van hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder naar afdeling 8A.2 van de Wet milieubeheer.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK 32.252, A) is op 30 juni 2011 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 22 november 2011 als hamerstuk afgedaan.
Dit voorstel werd gezamenlijk behandeld met het wetsvoorstel Invoeringswet geluidproductieplafonds (32.625).
ingediend
7 december 2009titel
Wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de invoering van geluidproductieplafonds en de overheveling van hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder naar de Wet milieubeheer (modernisering instrumentarium geluidbeleid, geluidproductieplafonds)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
- staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip
64