Het doel van dit wetsvoorstel is versnippering van het bestaande aanbod van publieke dienstverlening voor ondernemers tegen te gaan, de behoeftes en wensen van ondernemers (inclusief zelfstandigen zonder personeel) meer centraal te stellen en beter aan te sluiten bij de mogelijheden die digitalisering biedt.
De huidige twaalf Kamers van Koophandel, de vereniging Kamer van Koophandel Nederland en de stichting Syntens worden samengevoegd tot een organisatie met de status van een zelfstandig bestuursorgaan.
Naast de bestaande taken krijgt de Kamer van Koophandel twee nieuwe taken: innovatiestimulering en het beheer van de ondernemerspleinen. Tot slot worden de bestaande wettelijke heffingen van inschrijfplichtigen afgeschaft, waardoor de financiering van de Kamer van Koophandel voortaan deels ten laste zal komen van de begroting van het ministerie van Economische Zaken.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK 33.553, A) is op 25 juni 2013 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 12 november 2013 als hamerstuk afgedaan.
ingediend
23 februari 2013titel
Regels omtrent de Kamer van Koophandel (Wet op de Kamer van Koophandel)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
- minister van Economische Zaken
- minister voor Wonen en Rijksdienst
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
De belangrijke doelen van de herijkingsoperatie van de KvK zijn:
-
-De realisatie van het dienstverleningsconcept ondernemerspleinen: hier kunnen ondernemers terecht voor (eerstelijns) informatie, ondersteuning en advies over ondernemen en innoveren. De ondernemerspleinen worden voor hem op deze terreinen dé toegang tot de overheid. Op termijn zullen ook transacties met de overheid (bijvoorbeeld subsidies en vergunningen) ten minste digitaal via de ondernemerspleinen worden ontsloten.
-
-Een verdergaande digitalisering van de dienstverlening
-
-Heroriëntatie op het takenpakket(‘back to basics’), waarbij de wensen van de ondernemers centraal staan, gecombineerd met een duidelijke financiële taakstelling voor de komende jaren: de KvK behoudt de huidige wettelijke taken, te weten de registertaak, voorlichting en de regiotaak. Voorgesteld wordt daarnaast een tweetal nieuwe taken toe te voegen: innovatiestimulering en het beheer van de ondernemerspleinen.
-
-Een heldere taakverdeling tussen wat de KvK doet (eerstelijns activiteiten) en de markt (tweedelijns), waarbij de KvK geen activiteiten verricht die leiden tot ongewenste mededinging met de markt.
-
-De regionale taak zal vraaggestuurd vanuit ondernemersperspectief worden vormgegeven, waarbij de KvK een faciliterende rol vervult. Het voeren van een (regionale) lobby past hier niet bij.
-
-Vereenvoudiging en verzakelijking van de governance.
-
-
-
-
-
-
-
-
19 november 2013
brief regering; Ontwerpbesluit houdende de inschrijfvergoeding en retributies voor het handelsregister TK, 15 Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-