Dit wetsvoorstel maakt het door een wijziging van de Gemeentewet mogelijk dat gemeenten kunnen differentiëren in parkeertarieven op grond van de uitlaatemissies van voertuigen. Deze differentiatie kan worden toegepast op tarieven voor parkeerplekken, parkeervergunningen en laadplekken. Het kabinet wil hiermee de luchtkwaliteit in de binnensteden verbeteren en een bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen.
Met dit voorstel kunnen gemeenten een lager parkeertarief vaststellen voor emissieloze voertuigen ten opzichte van niet-emissieloze voertuigen. Emissieloze voertuigen stoten geen fijnstof, stikstofdioxide en koolstofdioxide uit en leveren daarmee een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 4 oktober 2022 verworpen door de Tweede Kamer.
Voor: GroenLinks, Volt, PvdA, PvdD, Lid Gündoğan, D66 en ChristenUnie.
Tegen: VVD, PVV, CDA, SP, Fractie Den Haan, SGP, DENK, FVD, JA21, BBB, BIJ1, Groep Van Haga en Lid Omtzigt.
ingediend
7 juli 2020titel
Wijziging van de Gemeentewet in verband met differentiatie van parkeertarieven naar uitlaatemissies van een voertuigschriftelijke voorbereiding
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.
-
-
-
-
-
-
-
-
28 september 2022
Amendement van het lid Madlener over een grondslag voor maximering van parkeertarieven TK, 11 -
-
-
28 september 2022
Amendement van het lid Koerhuis over een lager parkeertarief voor plug-in hybride voertuigen TK, 8 -
28 september 2022
Amendement van het lid Koerhuis over een zware voorhang bij de inwerkingtreding TK, 7 -
-
-
-
-
-