E050121d - Mededeling van de Commissie - De ontwikkeling van een communautair burgerluchtvaartbeleid ten aanzien van de Republiek India
In een serie mededelingen probeert de Commissie de Raad er nu van te overtuigen dat het goed zou zijn met een vijftal landen (Chili, Nieuw Zeeland, Australië, India en Oekraïne) bredere luchtvaartverdragen af te sluiten, de zogenoemde verticale verdragen. Hierin wordt onder meer de markttoegang door de Gemeenschap tot het land in kwestie geregeld (zie ook dossier E050121a, E050121b, E050121c en E050121e). De Commissie schetst in de mededelingen onder meer het regelgevend kader voor de luchtvaartsector van de genoemde landen.
Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.
document Europese Commissie
COM(2005)409, d.d. 5 september 2005
commissie Eerste Kamer
beleidsterreinen
verwant dossier
De commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties heeft tijdens de vergadering d.d. 5 september 2006 besloten de onderhavige mededeling ter informatie aan te bieden aan de commissie voor Verkeer & Waterstaat.
De Nederlandse regering is niet erg te spreken over de voorliggende plannen van de Europese Commissie, zo blijkt uit fiche zeven. Het is onduidelijk wat de precieze meerwaarde van de voorgestelde verticale luchtvervoersovereenkomsten zal zijn. Bovendien vindt de regering, dat de Europese Commissie zich beter zou richten op de afronding van de onderhandelingen over een dergelijke overeenkomst met de Verenigde Staten, vooraleer nieuwe - lange en lastige - onderhandelingen worden gestart. Daarnaast zou er meer aandacht moeten worden besteed aan de onderhandelingen over horizontale verdragen, zodat de bestaande of nog af te sluiten bilaterale verdragen in elk geval voldoen aan de Europese regelgeving.
In Brussel speelt al jarenlang de discussie over wat de rol van de Gemeenschap moet zijn bij onderhandelingen over luchtverkeersrechten en de daarmee samenhangende onderwerpen. Een juridische strijd tussen de Commissie en verschillende lidstaten heeft in November 2002 tot een uitspraak van het Europees Hof van Justitie geleid (de zogeheten 'open skies' arresten). Door deze uitspraak moesten de Commissie en lidstaten gezamenlijk oplossingen bedenken voor de vastgestelde juridische problemen. Daaronder met name de strijdigheid van de nationale eigendomsclausule in bilaterale luchtvaartverdragen met het vrije recht op vestiging binnen de EU, alsmede de vaststelling dat de Gemeenschap op een aantal onderdelen die doorgaans is opgenomen in bilaterale luchtvaartverdragen exclusieve of gedeelde bevoegdheid heeft. Tijdens de Transportraad van 5 juni 2003 werd een pakket aan maatregelen overeengekomen, waaronder verlening van een horizontaal mandaat aan de Commissie voor onderhandelingen met alle derde landen over de elementen in de bestaande bilaterale verdragen die strijdig zijn met EU recht.
De Commissie heeft medio 2005 horizontale akkoorden bereikt met Chili, Nieuw-Zeeland, Australië en Oekraïne over sommige aspecten van luchtdiensten die de nationale clausules vervangen door een EU-clausule.
In de Raadsconclusies van juni 2005 is vastgesteld dat mandaten voor verdere onderhandelingen met derde landen alleen worden verleend, indien de toegevoegde waarde die deze onderhandelingen kunnen hebben voor de Europese Gemeenschap is aangetoond. De Europese Commissie zou graag met Chili, Nieuw-Zeeland, Australië, Oekraïne én India tot verticale akkoorden komen aangezien zij van mening is dat akkoorden op verticaal niveau met deze landen van toegevoegde waarde zijn voor de Europese lidstaten (een verticaal akkoord is een breed akkoord met een derde land waarin o.a. markttoegang wordt geregeld, het gaat dus veel verder dan een horizontaal akkoord waarin alleen enkele clausules uit bilaterale verdragen EU recht conform worden gemaakt). Deze verticale akkoorden, ook wel Gemengde Akkoorden genoemd, moeten door alle lidstaten afzonderlijk geratificeerd worden. Horizontale akkoorden worden afgesloten als Gemeenschapsakkoorden, waarbij ratificatie alleen door de Raad geschiedt.
De Commissie stelt voor om te onderhandelen met Chili, Nieuw-Zeeland, Australië, India en Oekraïne over verticale akkoorden en nodigt de Raad uit om de Commissie te autoriseren om namens de EU onderhandelingen op verticaal niveau aan te gaan.
India:
Alhoewel de Commissie reeds een mandaat heeft om een horizontaal akkoord met de Republiek van India te bereiken, is zij hier tot op heden niet in geslaagd. Ondanks dit gegeven, is de Commissie van mening dat zij de laatste tijd vorderingen heeft gemaakt in haar onderhandelingen met India. De Commissie adviseert de Raad om de Commissie toestemming te geven om te beginnen met onderhandelingen over een open luchtvaartruimte met India. De Commissie heeft berekend dat een volledig geliberaliseerde EU-India luchtvaartmarkt, op de lange termijn een economisch voordeel van mogelijk 200 miljoen € per jaar kan opleveren.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.