Dinsdag 15 oktober 2024, commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)




Agenda

1.Vaststellen agenda


2.36159

Tegengaan productie van en de handel in nieuwe psychoactieve stoffen en enkele andere wijzigingen

Beslispunten

  • Welke externe deskundigen wenst de commissie schriftelijk te raadplegen?
  • Welke vragen wenst de commissie aan deze deskundigen voor te leggen?

Toelichting

  • De commissie heeft op 1 oktober jl. de nadere procedure nogmaals aangehouden en besloten dat zij alvorens de nadere procedure te vervolgen eerst nog schriftelijk enkele externe deskundigen wenst te raadplegen. Op voorstel van het lid Nicolaï (PvdD) zal de commissie op 15 oktober 2024 bespreken welke externe deskundigen zij wenst te raadplegen en welke schriftelijke vragen aan hen voorgelegd zullen worden.
  • De commissie heeft twee verslagen uitgebracht, die beide met een nota beantwoord zijn. Op grond van artikel 45 Reglement van Orde (RvO) kan de commissie in principe maximaal driemaal een verslag uitbrengen. Bij het uitbrengen van het derde verslag wordt het wetsvoorstel aangemeld voor plenaire behandeling onder voorbehoud van tijdige ontvangst van de beantwoording. Voor het uitbrengen van een vierde verslag is toestemming van de plenaire vergadering vereist (artikel 46 RvO).

Achtergrond

  • Het wetsvoorstel voegt een nieuwe lijst toe aan de Opiumwet, de lijst IA. Deze lijst bevat stofgroepen in plaats van individuele stoffen. Het gaat om stofgroepen waarvan de chemische structuur is afgeleid van een aantal middelen van lijst I van de Opiumwet. Het voorstel ziet op een generiek verbod op bepaalde stofgroepen en beoogt zowel de volksgezondheid te beschermen als de productie en handel in deze middelen door de illegale drugsindustrie tegen te gaan. Het voorstel is op 16 januari 2024 aangenomen door de Tweede Kamer.
  • Nadat wetsvoorstel 36159 in de Tweede Kamer was aangenomen zijn twee stoffen naar voren gekomen die onbedoeld onder de verboden stofgroep vallen, zonder dat deze een illegale toepassing kennen. Het gaat om het voedingsmiddel aspartaam en het gewasbeschermingsmiddel penconazool. Met de op 5 juni ingediende nota van wijziging (TK 36503, 7) bij het wetsvoorstel Verbetering van toezicht en handhaving Warenwet en Tabaks- en rookwarenwet (36503 → Op 8 oktober 2024 als hamerstuk afgedaan) worden deze stoffen uitgezonderd van het betreffende verbod.
  • Omdat het niet de bedoeling is aspartaam en penconazool te verbieden, zal de in wetsvoorstel 36159 opgenomen wijziging van de Opiumwet tegelijkertijd in werking treden met Artikel IIIB van de nota van wijziging (TK 36503, 7). Mocht de wijziging van de Opiumwet zoals opgenomen in wetsvoorstel 36159 niet in werking treden, omdat bijvoorbeeld de Eerste Kamer niet instemt met dit wetsvoorstel, dan zal ook dit onderdeel van de nota van wijziging niet in werking treden.

Bespreking schriftelijke raadpleging externe deskundigen

3.Preventiebeleid voeding en verbruiksbelasting alcoholvrije dranken (moties 36410 F en 36418 W en X)

Verslag schriftelijk overleg (32793/36418, H)

Beslispunt

  • Welke fracties wensen heden inbreng te leveren voor nader schriftelijk overleg?

Toelichting

  • Op 2 juli 2024 besprak de commissie VWS de brief van 27 juni 2024 van toenmalig staatssecretaris van VWS (32793, G). Naar aanleiding daarvan heeft de commissie op 9 juli jl. een commissiebrief verzonden gericht aan de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, met een gelijkluidende versie gericht aan de staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst, met het verzoek de Eerste Kamer ten aanzien van de uitvoering van de moties Koffeman c.s. (36410, F) en Visseren-Hamakers c.s. (36418, W en X) te informeren over zowel de onderlinge verantwoordelijkheidsverdeling als over het beoogde tijdpad. De staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst en de staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport hebben op 29 augustus op dit verzoek gereageerd (verslag schriftelijk overleg 32793/36418, H).
  • Naar aanleiding van het verslag schriftelijk overleg besloot de commissie op 10 september jl. om op 15 oktober 2024 inbreng te leveren voor nader schriftelijk overleg.

Achtergrond

  • Naar aanleiding van de brief van de staatssecretaris van VWS van 21 december 2023 (32793, C), waarmee de Kamer geïnformeerd is over de voortgang van de preventieaanpak leefstijl, is een eerste ronde schriftelijk overleg gevoerd (verslag schriftelijk overleg 32793, D).
  • Op 11 april 2024 zijn door de diverse fracties enkele nadere vragen gesteld. Naar aanleiding van de reactie daarop (verslag nader schriftelijk overleg; 32793, E) heeft de commissie op 28 mei 2024 inbreng geleverd voor een derde ronde schriftelijk overleg. De reactie daarop staat heden ter bespreking geagendeerd (verslag nader schriftelijk overleg 32793, G).
  • In zijn reactie verwijst de staatssecretaris van VWS naar de contourenbrief gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken op basis van suikergehalte die op 26 april 2024 is gedeeld met de Eerste Kamer (36418 AO) en op 14 mei 2024 is besproken in de commissie Financiën.
  • De contourenbrief bevat opties voor een gedifferentieerde verbruiksbelasting op basis van suikergehalte. Het demissionaire kabinet heeft de route van een contourenbrief gekozen vanwege haar demissionaire status, de verscheidenheid in politieke wensen – de aangenomen moties geven geen eenduidig beeld – en de nog te maken keuzes. De staatssecretaris van VWS merkt op dat afhankelijk van de voorkeur voor één van de in de contourenbrief opgenomen opties het demissionaire kabinet deze desgewenst kan uitwerken in een wetsvoorstel.
  • De vaste commissie voor Financiën heeft op 14 mei 2024 besloten om de brieven van de staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst van 20 december 2023 en 26 april 2024 over (contouren voor) een gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken (36418, AG en 36418, AO) voor kennisgeving aan te nemen. Verder besloot zij om de behandeling van dit onderwerp in de Tweede Kamer af te wachten, alvorens het opnieuw ter bespreking te agenderen. In verband daarmee heeft de commissie Financiën besloten de uitvoeringsstatus van de moties 36410, F; 36418, X en 36418, W ongewijzigd te laten. Ook werd besloten bij de verdere behandeling samen op te trekken met de vaste commissie voor VWS.
  • In paragraaf 2.3 van de contourenbrief wordt ingegaan op de volgende moties:

    Motie-Koffeman (PvdD) c.s. (36410, F)

    In deze motie wordt de regering verzocht om dranken zonder toegevoegde suikers niet langer onder de verhoogde heffing te laten vallen, en de Kamer daarover binnen drie maanden te berichten.

    Motie-Visseren-Hamakers (PvdD) c.s. (36418, X)

    In deze motie wordt de regering verzocht om per 1 januari 2024 of zo spoedig mogelijk daarna, een nultarief in de verbruiksbelasting in te voeren voor dranken die geen toegevoegde suikers bevatten.

    Motie-Visseren-Hamakers (PvdD) c.s. (36418, W)

    In deze motie wordt de regering verzocht de invoeringsdatum van de nieuwe verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2025 zodat ongewenste neveneffecten kunnen worden voorkomen.


Inbreng nader schriftelijk overleg

4.Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude

Verslag schriftelijk overleg (28828, B)

Beslispunt

  • Geeft het gevoerde schriftelijk overleg aanleiding tot vervolgvragen of wenst de commissie het verslag schriftelijk overleg (28828, B) voor kennisgeving aan te nemen?

Toelichting

  • De leden van de fractie van GL-PvdA (Van Gurp) hebben op woensdag 18 september 2024 schriftelijke inbreng geleverd inzake de op 19 augustus 2024 voorgehangen Uitvoeringsregeling Waarschuwingsregister zorgfraude (28828, A). In verband met de naderende deadline van deze voorhang, de ontwerpregeling is aan beide Kamers voorgelegd tot 23 september 2024, is de conceptbrief met een korte reactietermijn per mail aan de commissie voorgelegd. De leden van de fracties van de SP en de ChristenUnie hebben zich aangsloten bij de gestelde vragen.
  • De brief is op vrijdag 20 september 2024 verzonden aan de minister van VWS. De op 9 oktober 2024 ontvangen beantwoording staat vandaag ter bespreking geagendeerd (verslag schriftelijk overleg 28828, B).
  • In de beantwoording is toegelicht dat op korte termijn een bestuurlijk overleg wordt ingepland met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). De inwerkingtreding van de uitvoeringsregeling op 1 januari 2025 wordt niet uitgesteld. Het Waarschuwingsregister zorgfraude is een belangrijk instrument voor de bestrijding van fraude in de zorg. Het is van belang dit zo spoedig mogelijk in te voeren.
  • In de Tweede Kamer zijn over deze regeling vragen gesteld (zie verslag schriftelijk overleg TK 28828, 139). Dit verslag is op 25 september 2024 voor kennisgeving aangenomen

Bespreking verslag schriftelijk overleg


5.Kennismakingsgesprek nieuwe bewindspersonen VWS

Beslispunt

  • Het kennismakingsgesprek met de drie bewindpersonen van VWS zal plaatsvinden op dinsdag 5 november 2024, 15:30 - 17:00 uur, in commissiekamer 3 en is via livestream te volgen. Zijn er onderwerpen die de commissie tijdens dit gesprek aan de orde wenst te stellen? Zo ja, welke?

Toelichting

Verwachte wetgeving volgend uit het Regeerprogramma (tekst: bijlage 2 Regeerprogramma )

Zorg

Aangekondigde nieuwe wetgeving:

  • Bevriezing van het verplicht eigen risico op 385 euro voor de jaren 2025 en 2026: Wijziging Zorgverzekeringswet (voor het jaar 2026).
  • Structurele verlaging van het verplicht eigen risico tot 165 euro met ingang van het jaar 2027: Wijziging Zorgverzekeringswet.
  • Maximering van 50 euro per behandelprestatie in een ziekenhuis vergt wijziging van het Besluit zorgverzekering en mogelijk ook van de Zvw: Wijziging Zorgverzekeringswet en/of Besluit zorgverzekering.
  • Uitgangspunt is dat de burger de keuze heeft om gegevens al dan niet ter beschikking te stellen middels een opt out: Wijziging Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg en aanpassing andere wet- en regelgeving.
  • Het kabinet zal daarom de regelgeving aanpassen die gevolgd moet worden als een ziekenhuis overweegt het aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie te beperken: aanpassen uitvoeringsregelgeving Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg en eventueel aanpassing andere wet- en regelgeving.
  • Financiering acute spoedeisende hulp, acute verloskunde en de intensive care afdelingen op basis van een vast budget. De Nza wordt gevraagd gefaseerd en zo snel mogelijk budgetbekostiging mogelijk te maken: Wijziging Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG.
  • Nu doet al één op de zeven jongeren en kinderen een beroep op jeugdzorg, waar dit in 2000 nog één op de 27 kinderen was. Dat kan en moet minder, want dit is (ook financieel en qua arbeidsmarkt) niet houdbaar en moet dus anders. Juist ook om ervoor te kunnen zorgen dat de meest kwetsbare kinderen en jongeren die specialistische zorg echt nodig hebben de zorg krijgen die ze verdienen en niet eindeloos op wachtlijsten staan. Het kabinet zal daartoe met een wetsvoorstel komen: Wijziging Jeugdwet en uitvoeringsregelgeving (wetsvoorstel verbeteren beschikbaarheid jeugdzorg (Kamerstukken 36546) en conceptwetsvoorstel reikwijdte).
  • Het kabinet stuurt nog dit jaar regelgeving naar de Tweede Kamer waarin is vastgelegd welke specialistische jeugdhulp beschikbaar moet zijn: Ontwerp-besluit verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.
  • Wetsvoorstel Jeugdbescherming.

Ter informatie

Toegevoegd :

  • het introductiedossier om de bewindspersonen wegwijs te maken bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Het introductiedossier bevat onder meer het inwerkprogramma voor de bewindspersonen, de uitleg over de organisatie en achtergrondinformatie over het ministerie,
  • het organogram van het ministerie van VWS,
  • de cv's van de nieuwe VWS-bewindspersonen: minister Agema (PVV) en de staatssecretarissen Maeijer (PVV) en Karremans (VVD),
  • de tekst van het Hoofdlijnenakkoord 2024 -2028 (+ budgettaire bijlage), d.d. 16 mei 2024
  • het Regeerprogramma, d.d. 13 september 2024 (TK 36471, 96)
  • Brief minister-president met overzicht van wetsvoorstellen die zullen worden ingetrokken volgens de reguliere procedures, d.d. 16 september 2024 (36471, A)

Overig :

  • De plenaire behandeling van de begrotingsstaten van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2025 (36600 XVI) zal in de Tweede Kamer plaatsvinden in week 43 (de week van 22 oktober 2024). De stemming in de Tweede Kamer over alle begrotingshoofdstukken zal uiterlijk plaatsvinden op donderdag 5 december 2024.

Inventarisatie gespreksonderwerpen kennismakingsgesprek

6.Mededelingen en informatie

A - Reminder aanbieding eerste Onderzoeksagenda Kabuki-syndroom

De voorzitter van de Stichting Kabuki-Syndroom (SKS) zal ter gelegenheid van Kabuki Awareness Day (23 oktober 2024) de eerste Kabuki Onderzoeksagenda aanbieden aan leden van de commissie VWS. Deze petitieaanbieding zal plaatsvinden op dinsdag 22 oktober 2024 om 12:15 uur vóór het gebouw van de Eerste Kamer (Kazernestraat 52). Leden van de commissie VWS ontvangen nog een separate uitnodiging per mail.

B - Twee monitoringsrapportages inzake het Experiment gesloten coffeeshopketen

De commissie Justitie & Veiligheid (J&V) bespreekt vandaag een brief van 20 september 2024 van de minister van Justitie en Veiligheid en de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport. Deze brief gaat in op toezegging T02490 met betrekking tot de legale wietteelt. Hierin wordt aangegeven dat het Experiment gesloten coffeeshopketen zich in de voorbereidende fase bevindt en dat er twee monitoringsrapportages zijn opgesteld: ‘Rapportage voormeting 2021’ en ‘Rapportage nulmeting 2022’. De rapportages zijn te raadplegen bij agendapunt 6 van de agenda van de J&V-commissievergadering van vandaag.

Daarnaast wordt in dit verband verwezen naar het onderzoeksrapport 'Internationale ontwikkelingen in cannabisbeleid voor recreatief gebruik', dat hieronder bij punt C nader wordt toegelicht.

C - Onderzoeksrapport ‘Internationale ontwikkelingen in cannabisbeleid voor recreatief gebruik’

Ter informatie bijgevoegd is het onderzoeksrapport ‘Internationale ontwikkelingen in cannabisbeleid voor recreatief gebruik’ dat in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) is uitgevoerd door RAND Europe en het Trimbos-instituut. Dit rapport is op 8 oktober 2024 aan beide Kamers aangeboden door de minister van J&V en de staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport. Aanleiding voor dit onderzoek is een brief van de toenmalige ministers van J&V en VWS aan de Tweede Kamer (TK 24077, nr. 502, 7 juli 2022) waarin zij o.a. een update gaven over de voortgang van het experiment met gereguleerde cannabisproductie en kenbaar maakten het belangrijk te vinden om internationale ontwikkelingen op het terrein van cannabisbeleid voor recreatief gebruik in kaart te laten brengen. Voorliggende rapportage biedt kennis, inzichten en aanbevelingen die kunnen bijdragen aan het maken van keuzes rondom het Nederlandse cannabisbeleid.



7.Rondvraag


8.Ter herinnering: openstaande correspondentie commissie VWS

  • Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven (dit betreft brieven).
  • Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in (schriftelijke) behandeling zijn, is via deze LINK te raadplegen.
  • Een overzicht van VWS-wetsvoorstellen in behandeling bij de Tweede Kamer is te raadplegen via deze LINK.

Overzicht openstaande correspondentie

Verzonden

Onderwerp + link

(N)SO: (nader) schriftelijk overleg

Reactietermijn

Toelichting

2024-10-02

NSO - Wijziging Tabaks- en rookwarenbesluit (standaardverpakkingen);

Link brief: 32011

2024-10-30

 

2024-09-18

SO - Aanvullende bevoegdheidsgrondslagen Wpg;

Link brief: 36194

2024-10-15

 

2024-05-14

SO - Aanpak preventie en bestrijding (toekomstige) pandemische dreigingen, besmettelijke (dier)ziekten en zoönosen;

Link brief: 25295/32793/29683

2024-07-01

 

2024-10-11



Korte aantekeningen