E110082
  ruit icoon
Laatste revisie: 14-12-2011

E110082 - Commissiemededeling: luchthavenbeleid in de EU- de capaciteit en kwaliteit verbeteren om groei, aansluitbaarheid en duurzame mobiliteit te bevorderen



De Europese Commissie heeft een pakket maatregelen gepubliceerd die ertoe moeten bijdragen de capaciteit van de Europese luchthavens te vergroten, de vertragingen te beperken en de kwaliteit van de aan de passagiers aangeboden diensten te verbeteren. De maatregelen betreffen de kwaliteit van de diensten die de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen op de grond krijgen voordat zij opstijgen en nadat zij zijn geland (bijv. bagageafhandeling, inchecken, tanken), de transparantie van de besluiten inzake geluidsoverlast van luchthavens en de efficiëntie van het complexe netwerk van de slots voor opstijgen en landen die bepalend zijn voor elk traject.


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.

nationaal

De commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening heeft het luchthavenpakket als prioritair geselecteerd en heeft de mededeling en voorstellen op 13 december 2011 voor kennisgeving aangenomen.

Europees

De Europese Commissie heeft tijdens de Transportraad van 12-13 december 2011 een pakket maatregelen gepresenteerd die ertoe moeten bijdragen de capaciteit van de Europese luchthavens te vergroten, de vertragingen te beperken en de kwaliteit van de aan de passagiers aangeboden diensten te verbeteren.


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2011)823PDF-document, d.d. 1 december 2011

commissie Eerste Kamer

beleidsterreinen

verwante dossiers


Behandeling Eerste Kamer

De commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening heeft het luchthavenpakket als prioritair geselecteerd en heeft de mededeling en voorstellen op 13 december 2011 voor kennisgeving aangenomen.


Samenvatting voorstel Europese Commissie

In deze mededeling stipt de Europese Commissie het belang aan van de (snel groeiende) luchtvaartsector en het gevaar van capaciteitsschaarste dat dientengevolge dreigt te ontstaan op de grootste luchthavens van de EU. Het gaat hierbij met name om de luchthavens Londen Heathrow, Londen Gatwick, Parijs Orly, Milaan Linate en Düsseldorf.

De Commissie geeft in de mededeling aan dat Europa zijn bestaande luchthavencapaciteit zo optimaal mogelijk dient te benutten en waar nodig, moet uitbreiden om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar vervoer. Een modern Europees luchthavennetwerk is volgens de Commissie essentieel om de EU-strategie voor groei en om aansluitbaarheid binnen de EU en daarbuiten en duurzame mobiliteit te verzekeren.

Teneinde dit te bewerkstelligen komt de Commissie met een drietal voorstellen die onder meer gericht zijn op:

  • het beter benutten van de bestaande capaciteit op luchthavens door middel van een toewijzingssysteem waarbij slots als hulpbron doeltreffender worden gebruikt (E110084);
  • het zoeken van een evenwicht tussen het gewenste geluidsbeschermingsniveau en vervoers-en mobiliteitsbehoeften (E110085);
  • het op elkaar afstemmen van grond- en luchtcapaciteit (E110083

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2011)823
    1 december 2011

Behandeling Raad

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen