E110083 - Voorstel voor een verordening inzake grondafhandelingsdiensten op EU-luchthavens en tot intrekking van Richtlijn 96/67/EC
Voorstel ingetrokken per 7 maart 2015.
De Europese Commissie heeft een pakket maatregelen gepubliceerd die ertoe moeten bijdragen de capaciteit van de Europese luchthavens te vergroten, de vertragingen te beperken en de kwaliteit van de aan de passagiers aangeboden diensten te verbeteren. De maatregelen betreffen de kwaliteit van de diensten die de passagiers en de luchtvaartmaatschappijen op de grond krijgen voordat zij opstijgen en nadat zij zijn geland (bijv. bagageafhandeling, inchecken, tanken), de transparantie van de besluiten inzake geluidsoverlast van luchthavens en de efficiëntie van het complexe netwerk van de slots voor opstijgen en landen die bepalend zijn voor elk traject.
Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.
nationaal
De commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening heeft het luchthavenpakket als prioritair geselecteerd en heeft de mededeling en voorstellen op 13 december 2011 voor kennisgeving aangenomen.
Europees
Het Europees Parlement heeft op 16 april 2013 een wetgevingsresolutie aangenomen over het onderhavige voorstel.
document Europese Commissie
COM(2011)824, d.d. 1 december 2011
rechtsgrondslag
Artikel 100 van het Verdrag betreffende de werking van de EU
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
verwante dossiers
De commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening heeft het luchthavenpakket als prioritair geselecteerd en heeft de mededeling en voorstellen op 13 december 2011 voor kennisgeving aangenomen.
-
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 15 maart 2012, inzake de Transportraad d.d 22/23 maart 2012 Tweede Kamer - 21.501-33, TK, 363
30 maart 2012
Volgens het BNC-fiche is er in Nederland, op Schiphol, al lang sprake van een goed functionerende en open markt voor grondafhandelingsdiensten. In veel andere lidstaten heeft de bestaande EU richtlijn bijgedragen aan realisering van een meer open markt. Wat de Nederlandse regering betreft is er geen dringende noodzaak om de bestaande regels aan te passen, maar Nederland kan instemmen met veel van de voorgestelde wijzigingen.
De Nederlandse regering is echter geen voorstander van het voorstel om de grondafhandeling aan een vergunningplicht te onderwerpen, vanwege de extra administratieve lasten en kosten die daarmee gemoeid zijn, terwijl de voordelen nog onvoldoende duidelijk zijn. Ook een rapportageplicht van afhandelaren en zelfafhandelaren roept vragen op. Verder is voor Nederland nog de vraag waarom bevoegdheden aan de Commissie zouden moeten worden gedelegeerd inzake specificaties betreffende kwaliteitseisen voor afhandelaren.
Invoering van het voorstel van de Commissie houdt in dat Richtlijn 96/67/EG komt te vervallen en dat onderhavige verordening hiervoor in de plaats komt. Het voorstel van de Europese Commissie is er met name op geënt om de efficiëntie en algehele kwaliteit van de grondafhandelingsdiensten in de luchthavens te verbeteren. Het gaat hier met name om bagageafhandeling, platformafhandeling, brandstof- en olielevering en vracht- en postafhandeling. Volgens de Commissie is het huidige juridische raamwerk niet toereikend en schieten de bestaande diensten te kort op het gebied van betrouwbaarheid, herstellingsvermogen, veiligheid en milieu. Ook zijn er barrières voor bedrijven die willen toetreden tot de sector en voor bedrijven die hun bestaande diensten willen uitbreiden.
De Commissie stelt onder meer het volgende voor:
-
-Het verhogen van de keuzemogelijkheid van de in de grote luchthavens beschikbare grondafhandelingsbedrijven van twee naar drie;
-
-Het harmoniseren en verduidelijken van nationale administratieve regelgeving voor bedrijven die willen toetreden tot de markt;
-
-Het in staat stellen van lidstaten om de rechten van werknemers te beschermen op het moment dat een contract naar een nieuwe dienstverlener gaat. Daarnaast wordt er een verplichte minimum training voor werknemers voorgesteld;
-
-Het vergroten van de coördinerende rol van het vliegveld bij grondafhandelingsdiensten. Volgens de Commissie zorgt dit laatste er voor dat vliegvelden in de toekomst zich beter kunnen voorbereiden op uitzonderlijk ernstige verstoringen, zoals sneeuwstormen.
-
Intrekken van voorstellen van de Europese Commissie openbaarmaking Europese Commissie - Pb EU C80
7 maart 2015 -
-
-
-
De Europese Commissie heeft tijdens de Transportraad van 12-13 december 2011 een pakket maatregelen gepresenteerd die ertoe moeten bijdragen de capaciteit van de Europese luchthavens te vergroten, de vertragingen te beperken en de kwaliteit van de aan de passagiers aangeboden diensten te verbeteren.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
-
brief regering; Verslag Transportraad van 7 juni 2012, geannoteerde agenda informele Transportraad van 16-17 juli 2012 en van een overzicht van besluiten genomen onder het Deens EU voorzitterschap Ministerie van Infrastructuur en Milieu - 21.501-33, TK, 382
2 juli 2012 -
brief regering; Verslag van de Transportraad van 22 maart 2012 Ministerie van Infrastructuur en Milieu - 21.501-33, TK, 368
18 april 2012 -
voorlopig verslag Raad Vervoer, Telecommunicatie en Energie [en] verslag van raad Raad Vervoer en Telecommunicatie - 7847/12
22 maart 2012 -
brief regering; Geannoteerde agenda Transportraad 22 maart 2012 Ministerie van Infrastructuur en Milieu - 21.501-33, TK, 362
6 maart 2012 -
Raadsconclusies VTE-Raad verslag van raad Raad Vervoer en Telecommunicatie - 18416/11
12 december 2011
Het Europees Parlement heeft op 16 april 2013 een wetgevingsresolutie aangenomen over het onderhavige voorstel.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.