E030153 - Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement en het Europees Economisch en Sociaal Comité over de rol van de douane in het geïntegreerde beheer van de buitengrenzen
De voorgestelde maatregelen in deze mededeling moeten de weg vrijmaken voor een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid. Voorgesteld wordt een gemeenschappelijke benadering middels een gerationaliseerd, geinformatiseerd en allesomvattend kader te realiseren: het beheer van de douanecontroles rationaliseren, gemeenschappelijke aanpak van de aan goederen verbonden risico's, prioriteiten bij douanecontroles te bundelen en de noodzakelijke systemen en uitrusting in kaart te brengen. Het doel is de diensten die belast zijn met het beheer van goederenstromen aan de buitengrenzen de middelen te verschaffen om gezamenlijk alle mogelijke gevaren te bestrijden. Tevens moet de synergie tussen de grensbewaking (personencontroles) en douane vergroot worden.
De mededeling vormt een pakket tezamen met de mededeling over eenvoudige en papierloze procedures voor de douanendiensten en een voorstel voor een verordeningswijziging voor vaststelling van het communautair douanewetboek.
Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.
Nationaal
De commissie voor Economische Zaken heeft de onderhavige mededeling voor kennisgeving aangenomen.
document Europese Commissie
COM(2003)452, d.d. 24 juli 2003
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
verwante dossiers
De commissie Europese Samenwerkingsorganisaties heeft in haar vergadering d.d. 21 oktober 2003 besloten de onderhavige mededeling, tezamen met de "mededeling eenvoudige en papierloze procedures voor de douanediensten en de marktdeelnemers" (dossier E030152) en het voorstel voor een verordening houdende wijziging van de "verordening tot vaststelling van het communautair douanewetboek" (dossier E030154), onder de aandacht te brengen van de commissie Economische Zaken.
De commissie voor Economische Zaken heeft de onderhavige mededeling voor kennisgeving aangenomen.
Bij de uitwerking van de voorstellen moet rekening gehouden worden met het gegeven dat een uitbreiding van de douanetaken tot de gebieden van veiligheid, milieu en gezondheid onder de gedeelde bevoegdheden valt, aldus de regering in fiche 3. Ook ten aanzien van de proportionaliteit heeft de regerings twijfels. De voorstellen beogen een samenwerking tussen de nationale diensten, die gezien de verschillende bevoegdheden en diverse lokale omstandigheden, beter op nationaal niveau geregeld kan worden. Binnen deze context zou een nieuwe instantie van buitengrensdeskundigen slechts een coördinerende rol kunnen vervullen.
Deze mededeling over de rol van de douane in het geïntegreerde beheer van de buitengrenzen is een vervolg op de mededeling van de Commissie van mei 2002 "Naar een geïntegreerd beheer van de buitengrenzen van de lidstaten van de Europese Unie".
Zij bouwt tevens voort op de mededeling van de Commissie van februari 2001 betreffende een strategie voor de douane-unie en de daarop betrekking hebbende resolutie van de Raad van juni 2001. De Commissie wil de strategie voor de douane-unie zó ombuigen en verruimen dat meer rekening wordt gehouden met de toenemende veiligheidszorgen. De douanediensten zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor goederencontrole. In de nieuwe context die wordt gekenmerkt door de opkomst van nieuwe bedreigingen, moeten de douanediensten volgens de Commissie een belangrijke rol worden toebedacht in de strijd tegen de bedreigingen die besloten kunnen liggen in de goederen die de grenzen van de Gemeenschap overschrijden. Of het nu gaat om illegale handel in goederen, gevaren voor de gezondheid en het milieu dan wel terrorisme, de Gemeenschap moet zich toerusten om de veiligheid en de zekerheid van haar burgers te waarborgen, aldus de Commissie.
In deze mededeling wordt voorgesteld het beheer van de douanecontroles te rationaliseren. Er wordt gekozen voor een gemeenschappelijke aanpak van de aan goederen verbonden risico's, die in nauwe samenwerking met alle betrokken diensten in een gemeenschappelijke structuur en een gemeenschappelijk kader is vastgelegd. Er wordt voorgesteld prioriteiten bij douanecontroles te bundelen, een communautair risicobeheersysteem in te stellen en de noodzakelijke systemen en uitrusting in kaart te brengen, met als doel de douanediensten en de andere diensten die belast zijn met het beheer van de goederenstromen aan de buitengrens, de middelen te verschaffen om gezamenlijk alle mogelijke gevaren voor de veiligheid en de zekerheid in de Gemeenschap te bestrijden.
Er wordt geconcludeerd dat de grensbewaking, die in de eerste plaats is belast met de personencontroles, en de douane, die is belast met de goederencontroles, een gemeenschappelijk doel nastreven: de burgers een hoog niveau van bescherming bieden in een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid. Gezien het complementaire karakter van en de sterke samenhang tussen hun taken moet de synergie tussen deze diensten worden vergroot door te bouwen op de sterke punten van elk van hen en te voorzien in de mechanismen voor een sterkere en doeltreffende samenwerking.
In de conclusies van de Raad van 4 november 2003 verzoekt de Raad de Europese Commissie binnen het kader van hun respectieve bevoegdheidssferen onder andere het volgende:
-
-toe te werken naar een geïntegreerd beheer van de buitengrenzen en daarbij te zorgen voor hechte samenwerking tussen de voor de persoonscontrole en de voor de goederen-
controle aan de buitengrenzen verantwoordelijke diensten om zo te voldoen aan het verzoek van de Europese Raad van Laken;
-
-te onderzoeken welke controleapparatuur geschikt is voor een efficiënt beheer van de buitengrenzen, en te bestuderen hoe die gefinancierd kan worden, en daarbij ook aandacht te besteden aan aspecten van een eventuele spreiding van de lasten;
-
-de nodige flankerende juridische, organisatorische en operationele maatregelen ter verwezenlijking van bovengenoemde doelstellingen te nemen teneinde tot een beter beheer van de EU-buitengrenzen te komen."
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.