Dit wetsvoorstel wijzigt de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) met als doel te komen tot één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Gemeenten gaan de wet, die onderdeel is van de grote decentralisatieoperatie die het Kabinet Rutte II heeft ingezet, uitvoeren. Het wetsvoorstel geeft vorm aan afspraken in het Regeerakkoord van PvdA en VVD, in het Sociaal Akkoord 2013 en in de Begrotingsafspraken 2014. De maatregelen zijn op 3 februari 2014 aangepast nadat daarover afspraken waren gemaakt met de fracties van D66, ChristenUnie en SGP.
De bedoeling van het voorstel is dat meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan vinden. Het kabinet wil daarmee onder andere de schotten tussen Wwb, Wsw en Wajong weghalen. Dat moet leiden tot minder bureaucratie en regeldruk.
Het kabinet en de sociale partners hebben in het sociaal akkoord afgesproken om extra banen te creëren voor deze groep. Om werkgevers hierbij financieel te ondersteunen, kunnen zij straks loonkostensubsidie ontvangen. De loonkostensubsidie komt in de plaats van de loondispensatie. Door loondispensatie zouden arbeidsgehandicapte werknemers eerst een aantal jaren minder dan het minimumloon verdienen. Door de loonkostensubsidie verdienen zij minstens het minimumloon, waardoor ze ook een volwaardig pensioen kunnen opbouwen.
Het voorstel voorziet in de 35 arbeidsmarktregio's in werkbedrijven waarin de betrokken partijen moeten samenwerken.
Tot 6 december 2013 was de citeertitel 'Invoeringswet Wet werken naar vermogen'. Vanaf de vierde nota van wijziging van 6 december 2013 is de citeertitel 'Invoeringswet Participatiewet'. De Wet werk en bijstand krijgt met dit wetsvoorstel 'Participatiewet' als nieuwe citeertitel. De Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten krijgt de nieuwe citeertitel 'Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten'.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK, A) is op 20 februari 2014 aangenomen door de Tweede Kamer. Bontes, SGP, CDA, ChristenUnie, VVD, D66 en PvdA stemden voor.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 1 juli 2014 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. PvdA, D66, VVD, SGP, ChristenUnie en CDA stemden voor. De vier tijdens de plenaire behandeling op 24 juni 2014 ingediende moties werden op 1 juli 2014 na stemming bij zitten en opstaan verworpen.
Het voorstel werd in de Eerste Kamer gezamenlijk met het voorstel Wet maatregelen Wet werk en bijstand en enkele andere wetten (33.801) behandeld.
Ter voorbereiding op het voorbereidend onderzoek werd voor de commissie op 18 maart 2014 door medewerkers van het ministerie van SZW een technische briefing over het wetsvoorstel gehouden. Ook vond op 15 april 2014 een deskundigenbijeenkomst plaats. Van deze bijeenkomst is een woordelijk verslag en een beeld- en geluidverslag beschikbaar.
ingediend
1 februari 2012titel
Wijziging van de Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening, de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten en enige andere wetten gericht op bevordering deelname aan de arbeidsmarkt voor mensen met arbeidsvermogen en harmonisatie van deze regelingen (Invoeringswet Participatiewet)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
-
1.Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld, en artikelen of onderdelen daarvan kunnen terugwerken tot en met een in dat besluit te bepalen tijdstip.
-
2.In afwijking van het eerste lid, treedt artikel I, onderdeel Cc, drie jaar na het tijdstip van de inwerkingtreding van artikel I, onderdeel Cb, in werking.
-
3.In afwijking van het eerste lid, treedt artikel LIIBa, onderdeel B, drie jaar na het tijdstip van de inwerkingtreding van artikel 2.8 van de Jeugdwet in werking.
17
-
29 september 2017
verslag van een nader schriftelijk overleg met de staatssecretaris van SZW over afstel van de invoering van de kostendelersnorm in de Algemene Ouderdomswet EK 33.801, H
voor kennisgeving aangenomen op 10 oktober 2017 -
30 juni 2017
brief van de staatssecretaris van SZW over de voortgang in de uitvoering van de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten en over enkele onderwerpen van de Participatiewet EK 33.981 / 33.161, N Bevat bijlagen
voor kennisgeving aangenomen op 11 juli 2017 -
-
9 maart 2016
brief aan de staatssecretaris van SZW over de voortgang inzake maatregelen vereenvoudiging Participatiewet en Wet banenafspraak EK, niet als Kamerstuk gepubliceerd -
23 februari 2016
brief van de staatssecretaris van SZW over de voortgang inzake maatregelen vereenvoudiging Participatiewet en Wet banenafspraak EK 33.981, H Bevat bijlage -
2 juli 2015
brief inzake kabinetsreactie op het preadvies van de KBvG Naar een nieuwe beslagvrije voet EK 33.161 / 33.801, L Bevat bijlage
voor kennisgeving aangenomen op 7 juli 2015 -
24 juni 2014
Motie-Elzinga (SP) c.s. over het nog niet belasten van de invoering van de Participatiewet met een taakstellende bezuiniging EK 33.161 / 33.801, K -
24 juni 2014
Motie-Elzinga (SP) c.s. over het koninklijk besluit dat de invoeringsdatum voor de kostendelersnorm regelt EK 33.161 / 33.801, J -
24 juni 2014
Motie-Elzinga (SP) c.s. over het herstellen van de zorgplicht in de Wsw EK 33.161 / 33801, I -
24 juni 2014
Motie-Ester (ChristenUnie) c.s. over een jaarlijkse stand van zaken met betrekking tot de bestaande Wsw-voorzieningen EK 33.161 / 33.801, H -
-
-
-
-
-
10 maart 2014
brief van de staatssecretaris van SZW over een technische briefing over het voorstel Invoeringswet Participatiewet en over een overzicht met de hoofdpunten van het wetsvoorstel en de belangrijkste inhoudelijke wijzigingen die gedurende het traject in de Tweede Kamer ten opzichte van het oorspronkelijke wetsvoorstel zijn doorgevoerd EK 33.161, B Bevat bijlage -