Dit wetsvoorstel strekt tot implementatie van de richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties (richtlijn en rectificatie). Deze richtlijn heeft tot doel de grensoverschrijdende toegang tot gereglementeerde beroepen in de lidstaten te vergemakkelijken door te waarborgen dat migrerende beroepsbeoefenaars die hun beroepskwalificaties in een lidstaat, een EER-land of Zwitserland hebben behaald, toegang hebben tot hetzelfde gereglementeerde beroep in een andere lidstaat, een EER-land of Zwitserland.
De richtlijn vervangt drie richtlijnen betreffende het algemeen stelsel van erkenning van beroepskwalificaties en 12 sectorale richtlijnen, om te voorzien in een eenvoudiger en duidelijker geheel van voorschriften van de betrokken beroepen. Met dit wetsvoorstel worden tevens een aantal wetten gewijzigd. Ook worden de Algemene wet erkenning EG-hoger-onderwijsdiploma's en de Algemene wet erkenning EG-beroepsopleidingen ingetrokken.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel is op 16 oktober 2007 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 4 december 2007 zonder stemming aangenomen.
De wet is opgenomen in Staatsblad 530 van 20 december 2007.
ingediend
31 mei 2007titel
Algemene bepalingen met betrekking tot de erkenning van EG-beroepskwalificaties (Algemene wet erkenning EG-beroepskwalificaties)schriftelijke voorbereiding
inbreng geleverd door
ondertekening
inwerkingtreding
Met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin de wet wordt geplaatst, met dien verstande dat artikel 42 terugwerkt tot en met 1 januari 2007
11
-
-
23 april 2010
brief van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ter aanbieding van het tweejaarlijks verslag over de toepassing van de Richtlijn Erkenning Beroepskwalificaties EK, E Bevat bijlage
voor kennisgeving aangenomen op 11 mei 2010 -
-
-
-
-
-
-
-
-