Met dit wetsvoorstel worden enkele kwaliteitsaspecten in het middelbaar beroepsonderwijs ingevoerd, waaronder een wettelijke verankering van het klachtrecht en een inkorting van de sanctietrajecten.
Verder wordt met het voorstel een adviesrecht aan deelnemersraden toegekend met betrekking tot het schoolkostenbeleid en wordt de erkenningsprocedure voor niet-bekostigde opleidingen aangescherpt door het mogelijk te maken een erkenning te verlenen voor de periode van anderhalf jaar met de mogelijkheid van verlenging.
Tenslotte komt met dit wetsvoorstel de gegevenslevering aan het basisregister onderwijs voor aanbieders van opleidingen overige educatie, die voor deze opleidingen diploma-erkenning hebben, te vervallen.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Het voorstel (EK, A) is op 4 oktober 2016 met algemene stemmen aangenomen door de Tweede Kamer.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 25 oktober 2016 als hamerstuk afgedaan.
ingediend
25 november 2015titel
Wijziging van de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet educatie en beroepsonderwijs BES met betrekking tot enkele kwaliteitsaspecten in het beroepsonderwijsschriftelijke voorbereiding
ondertekening
inwerkingtreding
Op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld
27
-
-
-
5 oktober 2016
brief regering; Tijdelijke regeling voorziening leermiddelen voor deelnemers uit minimagezinnen TK, 23 Bevat bijlage -
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
29 september 2016
Amendement van het lid Jasper van Dijk over het bindende advies van de klachtencommissie TK, 13 -
-
-
28 september 2016
Amendement van de leden Mohandis en Van Meenen over instemmingsrecht op schoolkostenbeleid TK, 10 -
27 september 2016
Amendement van het lid Van der Ree over gelijke voorwaarden tussen publiek en privaat TK, 9 -
27 september 2016
Amendement van het lid Van der Ree over de mogelijkheid een opleiding drie jaar te pauzeren TK, 8 -
-
-
-
-
-
-