E070153 - Mededeling: Actieplan inzake volwasseneneducatie: Het is nooit te laat om te leren
In dit document wordt het Actieplan inzake Volwasseneneducatie gepresenteerd, dat in de mededeling van de Commissie van 2006 Volwasseneneducatie: een mens is nooit te oud om te leren (zie E060196) al werd aangekondigd. Het past verder binnen de Lissabonagenda en het gezamenlijk werkprogramma van de Europese Commissie en de Raad Onderwijs en opleiding 2010. (2002/C 142/01).
Behandelfase Eerste Kamer: behandeling in Eerste Kamer afgerond.
document Europese Commissie
COM(2007)558, d.d. 27 september 2007
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
verwant dossier
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid besloot op 6 november 2007 na bespreking van de brief van de staatssecretaris van OCW d.d. 22 oktober 2007 (zie E060196) inzake onderhavig actieplan- het bijbehorende BNC-fiche af te wachten en aan de hand daarvan eventuele verdere stappen bepalen.
De behandeling werd op 27 november 2007 een week aangehouden en op 4 december 2007 werd het actieplan voor kennisgeving aangenomen.
-
-
korte aantekening Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid - 38152/EJ
27 november 2007 -
-
verslag van een schriftelijk overleg Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschapsbeleid - 22.112, AV
22 oktober 2007
De Nederlandse regering zegt in fiche 1 allereerst toe het Europese Actieplan te ondersteunen. Volgens de regering is deze mededeling voornamelijk gericht op het onderzoeken van de situatie in de lidstaten, het analyseren van de onderzoeksresultaten en het inventariseren en publiceren van good practices . De mededeling wordt geplaats in het bredere kader van andere Europese initiatieven zoals het European Qualification Framework (EQF). Wat betreft subsidiariteit en proportionaliteit stuit deze mededeling volgens de regering niet op bezwaren.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
Op 16 januari 2008 nam het Europees Parlement een resolutie aan met betrekking tot het onderwerp volwasseneneducatie.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.