Dinsdag 25 maart 2025, commissie Justitie en Veiligheid (J&V)




Agenda

1.Vaststellen agenda

2.36.372 en 36.583

Aanvullende maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit tijdens detentie; Wijzigingswet Aanvullende maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit tijdens detentie

Beslispunt

Welke procedure wenst de commissie te volgen?

  • a. 
    inbreng te leveren voor verslag;
  • b. 
    te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen) en afdoen als hamerstuk;
  • c. 
    te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen) en afdoen na stemming;
  • d. 
    te volstaan met een verslag onder voorbehoud van plenaire behandeling (geen schriftelijke behandeling, wel een mondelinge behandeling)?

Toelichting

  • Aangezien de wetsvoorstellen 36.372 en 36.583 nauw met elkaar verbonden zijn, het voorstel Wijzigingswet Aanvullende maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit tijdens detentie (36.583) wijzigt immers het voorstel Aanvullende maatregelen tegen georganiseerde criminaliteit tijdens detentie (36.372), zijn beide voorstellen als één punt geagendeerd.
  • Op 18 februari 2025 heeft de commissie besloten het ministerie te verzoeken een geconsolideerde versie van beide voorstellen aan de Kamer te sturen alvorens eventueel inbreng te leveren voor het verslag.
  • Op 7 maart 2025 heeft de staatssecretaris van J&V aan het verzoek van de commissie voldaan. De geconsolideerde versie van het wetsvoorstel dat zij aan de Kamer heeft toegezonden betreft de samenvoeging van de twee bij de Eerste Kamer ingediende wetsvoorstellen (Kamerstukken I 2024/25, 36372, A en Kamerstukken II 2023/24, 36583, nr. 2). Doorgaans hebben geconsolideerde teksten de vorm van een track changes-document, waarin de verschillen zichtbaar zijn gemaakt tussen de bestaande en de nieuwe tekst. Dat is bij de toegezonden tekst niet het geval. Uit de beslisnota kan worden afgeleid dat er voor is gekozen om een 'schone versie' aan de Kamer te sturen omdat de regering bij de Tweede Kamer heeft benadrukt dat beide wetsvoorstellen moeten worden aanvaard om uitvoering te geven aan de voorgestelde maatregelen en deze (schone) versie het meest duidelijk aangeeft wat de regering aan wetswijzigingen voorstelt.

Tweede Kamer

Het voorstel 36.372 is op 6 maart 2024 plenair behandeld. Daarbij zijn meerdere amendementen ingediend waaronder amendementen 9 (Ellian, VVD), 10 (Helder, BBB) en 12 (Ellian, VVD). Op 12 maart 2024 voorgenoemde amendementen aangenomen. Op 19 maart 2024 is verzocht de stemming over het wetsvoorstel uit te stellen in afwachting van een kabinetsreactie op de aangenomen amendementen. Die appreciatie is op 22 maart 2024 ontvangen (TK 36.372, 24). Toenmalige minister voor Rechtsbescherming gaf aan: ‘Het wetsvoorstel zoals het in tweede lezing is komen te luiden, is naar het oordeel van het kabinet strijdig met artikel 6 EVRM en artikel 17 Grondwet. […] Deze omstandigheden geven mij aanleiding over de amendementen – en hun verhouding tot de grondrechten – (spoed)advies te vragen aan de Afdeling advisering van de Raad van State.’. Dat spoedadvies is op 24 mei 2024 gedeeld, inclusief kabinetsreactie (TK 36.372, 25). Geconcludeerd werd dat de aangenomen amendementen onder nrs. 9, 10 en 12 onverenigbaar zijn met de Grondwet, het EVRM en het unirecht. De minister heeft daarop de Wijzigingswet (36.583) op 26 juni 2024 ingediend. Deze Wijzigingswet is vervolgens behandeld op 21 januari 2025 en aangenomen op 4 februari 2025, zonder aangenomen amendementen. Ook is wetsvoorstel 36.372 aangenomen op 4 februari 2025.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Cf. de notitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:

36.372

Internetconsultatie heeft niet plaatsgevonden.

36.583

Internetconsultatie heeft niet plaatsgevonden.

(Zie Hoofdstuk 4. Financiële gevolgen en uitvoeringsgevolgen)


Procedure



3.36.243

Onverenigbaarheid rechterschap met lidmaatschap Eerste en Tweede Kamer en het Europees Parlement

Beslispunt

Welke procedure wenst de commissie te volgen?

  • a. 
    inbreng te leveren voor verslag;
  • b. 
    te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen) en afdoen als hamerstuk;
  • c. 
    te volstaan met een blanco verslag (geen vragen of opmerkingen) en afdoen na stemming;
  • d. 
    te volstaan met een verslag onder voorbehoud van plenaire behandeling (geen schriftelijke behandeling, wel een mondelinge behandeling)?

Toelichting

  • Het wetsvoorstel is op 7 november 2022 is ingediend.
  • Met dit wetsvoorstel worden wijzigingen doorgevoerd in de Wet op de rechterlijke organisatie (Wet RO), de Wet rechtspositie rechterlijke ambtenaren (Wrra), de Wet op de Raad van State, de Wet Incompatibiliteiten Staten-Generaal en Europees Parlement (Wise) en enige andere wetten. De wijzigingen hebben als verbindende factor dat zij ertoe strekken de onafhankelijkheid en integriteit van rechters en andere rechterlijke ambtenaren verder te waarborgen.
  • Tijdens de plenaire behandeling in de Tweede Kamer zijn meerdere amendementen ingediend, waaronder de amendementen 8 (Helder, BBB) en 9 (Vondeling, PVV) die ertoe strekken dat de reikwijdte van het voorgestelde functieverbod wordt uitgebreid naar leden van gemeenteraden en provinciale staten (en waterschappen).
  • Omdat beide amendementen 8 en 9 een substantiële uitbreiding van het voorliggende voorstel van wet omvatten en naar verwachting consequenties hebben voor de uitvoering, heeft het kabinet besloten om advies over de amendementen in te winnen bij de Afdeling advisering van de Raad van State. De Raad van State heeft op 4 september 2024 geadviseerd terughoudend om te gaan met met het regelen van onverenigbaarheden die verder gaan dan het wetsvoorstel van de regering. Vervolgens heeft het kabinet deze amendementen ontraden (zie bijlages).
  • Op 18 maart 2025 is het wetsvoorstel in de Tweede Kamer aangenomen, inclusief enkele amendementen waaronder amendement 8 dat door het kabinet op advies van de Raad van State is ontraden.

Internetconsultatie en uitvoeringstoetsen

Cf. de notitie Uitvoerbaarheid, handhaafbaarheid en doenvermogen burgers treft u hieronder een overzicht met link naar de internetconsultatie en uitvoeringstoetsen:


Procedure


4.35.483, O

Verslag van een nader schriftelijk overleg met de staatssecretaris van J&V over de monitoring van de Wet inburgering 2021; Wet inburgering 2021

Beslispunt

Wenst de commissie over te gaan tot een volgende ronde schriftelijk overleg of wenst zij het verslag nader schriftelijk overleg (EK 35.483, O) voor kennisgeving aan te nemen?

Toelichting

  • De staatssecretaris van J&V - in het nieuwe kabinet verantwoordelijk voor het beleidsterrein inburgering - heeft de Kamer op 15 augustus 2024 schriftelijk geïnformeerd over een onderzoek naar de uitvoering van de Wet inburgering 2021 (EK 35.483, L). Hierbij wordt verwezen naar toezegging T03101 (de Kamer jaarlijks schriftelijk te informeren over de monitoring van de Wet inburgering 2021). Naar aanleiding hiervan heeft commissie SZW op 24 september 2024 besloten inbreng te leveren voor schriftelijk overleg.
  • Het dossier inburgering is op 15 oktober 2024 overgedragen aan de commissie J&V.
  • Bij brief van 23 oktober 2024 hebben de fracties van GroenLinks-PvdA, CDA, D66 en SP vragen gesteld aan de staatssecretaris van J&V over haar brief van brief van 15 augustus 2024 over de monitoring van de Wet inburgering 2021 (EK 35.483, L). Deze vragen heeft de staatssecretaris van J&V bij brief van 2 december 2024 beantwoord (EK 35.483, M).
  • De brief over monitoring (EK 35.483, L) die nu onderwerp is van een VSO en van de commissie SZW is overgeheveld naar de commissie J&V is de eerste brief over deze monitoring: Onderzoekers van RadarAdvies hebben bekeken hoe acht gemeenten uitvoering geven aan de wet. Het onderzoeksrapport van RadarAdvies maakt onderdeel uit van het bredere Monitoring en Evaluatieplan van de Wi2021. Zie ook informatie hierover op de website van de Rijksoverheid: Plan van aanpak monitoring en evaluatie Wet inburgering 2021.
  • Bij brief van 4 februari 2025 hebben de fracties van het CDA en D66 nadere vragen gesteld aan de staatssecretaris van J&V over haar brief van 2 december 2024 (EK 35.483, M). Deze vragen heeft de staatssecretaris van J&V bij brief van 18 maart 2025 beantwoord (EK 35.483, O).

Bespreking van verslag nader schriftelijk overleg

5.T03934

Toezegging Openen van innovatieve politieloketten (36.600)

Beslispunt

  • Kan de status van toezegging T03934 (nu: openstaand) met de (afschrift)brief van 29 januari 2025 (EK 36.600 / 29.628, X) worden gewijzigd in (deels) voldaan?
  • Geeft de (afschrift)brief van 29 januari 2025 aanleiding tot schriftelijk overleg of wenst de commissie de brief voor kennisgeving aan te nemen?

Toelichting

  • Op 8 oktober 2024 heeft de minister-president naar aanleiding van een vraag van het lid Van der Goot (OPNL), de Kamer toegezegd dat de minister van Justitie en Veiligheid - voorafgaand aan de begrotingsbehandeling van Justitie en Veiligheid - in een verzamelbrief nader zal in gaan op het openen van innovatieve politieloketten op bestaande locaties, inclusief de problematiek van de sluiting van het politiebureau te Wolvega (T03934).
  • Op 29 januari 2025 heeft de Kamer een afschrift ontvangen van de Kamerbrief Investeringen in de politie en (strafrecht)ketenpartners en juridische borging van de neutrale uitstraling van boa’s die de minister van J&V op 14 november 2024 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Uit navraag is gebleken dat de Kamer een afschrift van deze brief heeft ontvangen omdat er wordt ingegaan op voornoemde toezegging. In deze brief staat de volgende informatie opgenomen over Innnovatieve politieloketten:

"In mijn brief van 11 oktober jl. heb ik uw Kamer reeds geïnformeerd over het voornemen van het kabinet om te investeren in innovatieve manieren om de politie dichterbij de burger te brengen en over ontwikkelingen die binnen de politie Directoraat-Generaal Politie en Veiligheidsregio’s op dat vlak al lopen. Met de extra middelen gaat de politie onder meer pilots starten met innovatieve politieloketten die gericht zijn op het eerste contact met de burger. Dit concept zal op basis van de uitkomsten van de pilots vervolgens verder worden uitgewerkt. Ondersteunend hieraan zullen de investeringen zich ook richten op het toekomstbestendig maken van de website politie.nl en het ontwikkelen van nieuwe online functionaliteiten. "


Bespreking status toezegging en brief


6.E240018

Verslag van een schriftelijk overleg met de ministers van BZ, van J&V en de staatssecretaris Rechtsbescherming inzake het landenspecifieke hoofdstuk over Nederland van het rechtsstaatsrapport 2024 van de Europese Commissie; EU en de rechtsstaat

Beslispunt

Wenst de commissie over te gaan tot een volgende ronde schriftelijk overleg of wenst zij het verslag schriftelijk overleg (35.295, AZ) voor kennisgeving aan te nemen?

Toelichting

  • Op 24 juli 2024 heeft de Europese Commissie haar vijfde EU-rechtsstaatrapport uitgebracht.
  • In de combi vergadering van de commissies EUZA en J&V van 24 september 2024 is besloten het Rechtsstaatrapport 2024 in behandeling te nemen en de eventuele behandeling van het landenhoofdstuk over Nederland aan de daarvoor relevante vakcommissies over te laten.
  • De commissie J&V heeft op 15 oktober 2024 besloten het landenhoofdstuk over Nederland in behandeling te nemen en in schriftelijk overleg te treden (met de regering en/of de Europese Commissie).
  • In de combi vergadering van de commissies EUZA en J&V van 22 oktober 2024 is besloten inbreng te leveren voor schriftelijk overleg met zowel de regering als de Europese Commissie over het Rechtsstaatrapport 2024. Met betrekking tot de inbreng van de fractie van de PvdD betreffende het Nederlands landenhoofdstuk is besloten deze op 12 november 2024 te betrekken bij het schriftelijk overleg over dit deel van het rapport dat bij de commissie J&V is belegd.
  • Bij brief van 20 november 2025 hebben de fracties van de BBB, GroenLinks-PvdA, D66 en de PvdD vragen gesteld aan de minister van Buitenlandse Zaken over het Nederlandse landenhoofdstuk. Deze vragen zijn beantwoord bij brief van 20 maart 2025. (35.295, AZ).

Bespreking van een verslag schriftelijk overleg



7.Mededelingen en informatie

A - Jaarrapportage 2024 functionaris gegevensbescherming Passagiersinformatie-eenheid Nederland

In de bijlagen treft u de Jaarrapportage Functionaris Gegevensbescherming Passagiersinformatie-eenheid Nederland 2024 aan. Deze rapportage wordt aan de Kamer verzonden op grond van artikel 18 van de Wet gebruik van passagiersgegevens voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven. Tevens treft u aan een beleidsreactie waarin de minister van J&V, mede namens de minister van Defensie, ingaat op de inhoud van de rapportage.

B - Melding financiële integriteitsschending DJI

In bijgaande brief van 17 maart 2025 wordt de Kamer door de staatssecretaris van J&V geïnformeerd over een financiële integriteitsschending bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) vanwege een (potentiële) financiële impact van meer dan € 100.000.

C - Jaarverslag 2024 van het Europees Openbaar Ministerie

Verder treft u in de bijlagen aan het Jaarverslag 2024 van het Europees Openbaar Ministerie (European Public Prosecutor's Office) met bijbehorende aanbiedingsbrief.

D - Terugkoppeling navraag status van Toezegging Inzet transnationaal misbruik (36.222) (T03885)

Naar aanleiding van de reactie van de minister J&V op het halfjaarlijks toezeggingen rappel (EK 36.600 VI, C) heeft de commmissie op 28 januari 2025 onder meer besloten ambtelijk navraag te doen naar de stand van zaken met betrekking tot Toezegging Inzet transnationaal misbruik (T03885). Navraag heeft de volgende informatie opgeleverd:

  • Met betrekking tot informatie over de voortgang omtrent artikel 24, lid a Paspoortwet en het risicotaxatie-instrument voor transnationaal seksueel kindermisbruik. wordt gewezen op de Voortgangsbrief aanpak seksuele misdrijven van 19 juni 2024 waar onder kopje 11 (pagina 12) het volgende staat vermeld:

"Artikel 24, onder a, van de Paspoortwet biedt een bestuursrechtelijke grondslag voor weigering of vervallenverklaring van een paspoort op verzoek van de minister die het aangaat. Dit is mogelijk in het geval het “gegronde vermoeden” bestaat dat de houder van dat paspoort nogmaals een vergelijkbaar strafbaar feit als waarvoor die persoon reeds in de afgelopen tien jaar onherroepelijk is veroordeeld, zal begaan in het buitenland. Uitvoering van deze maatregel kan in potentie reisbewegingen buiten de Europese Unie voorkomen in het kader van transnationaal seksueel kindermisbruik. Een nader werkproces wordt momenteel uitgewerkt door mijn ministerie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanwijzen van een organisatie die verzoeken tot signalering kan doen voor het opnemen van personalia in het Register paspoortsignaleringen (RPS) en de verdere uitwerking van het begrip “gegrond vermoeden” in beleidsregels.(...)

Ten aanzien van risico-taxatieinstrumenten geldt dat het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) momenteel een onderzoek uitvoert naar de profielen, werkwijze en risicotaxatie bij plegers van transnationaal seksueel kindermisbruik. Mijn ministerie zal in zijn beleidsreactie op het uiteindelijke onderzoek meenemen in hoeverre de ontwikkeling van een nieuw risicotaxatieinstrument een logische en noodzakelijke stap is in de aanpak van dit fenomeen."

  • Ten slotte wordt ten aanzien van het onderzoeken van de mogelijkheden om in het kader van de motie-Kuik/Ellian uitreisverboden beter te handhaven aangegeven dat het ministerie hier nog mee bezig is en de Kamer op termijn hierover zal informeren.

E - Nieuw Wetboek van Strafvordering - stand van zaken

Op 19 maart 2025 heeft in de Tweede Kamer de plenaire behandeling plaatsgevonden van het nieuwe Wetboek van Strafvordering (36.327) en de Tweede vaststellingswet Wetboek van Strafvordering (36.636). Op 25 maart 2025 zal worden gestemd over de amendementen en moties. Over het wetsvoorstel wordt een week later gestemd (op 1 april 2025). De griffie is momenteel bezig met de afronding van het wetgevingsfiche over de boeken 1-8 van het nieuwe Wetboek van Strafvordering. De Werkgroep ter voorbereiding van het nieuwe Wetboek van Strafvordering (voorzitter Rian Vogels) zal op 1 april 2025 weer bij elkaar komen om genoemd wetgevingsfiche te bespreken.





8.Rondvraag

9.Openstaande correspondentie

Hieronder is een overzicht van de openstaande correspondentie weergegeven. Een overzicht van wetsvoorstellen die bij de commissie voor Justitie en Veiligheid (J&V) in (schriftelijke) behandeling zijn, is hier te raadplegen.

Overzicht openstaande correspondentie

Verzonden

Onderwerp (+link brief)

Reactietermijn

Toelichting

       

25 februari 2025

Brief aan de minister van J&V over het Initiatiefvoorstel-Mutluer, Boswijk, Ellian, Bikker en Diederik van Dijk Wet bestuurlijk verbod ondermijnende organisaties

Link brief

25 maart 2025

 

Wetgeving

1 oktober 2024

Verslag Wet drempelverlaging omgang grootouders (36.364)

Link verslag

30 oktober 2024

Ambtelijk gerappelleerd.

Verwachting begin mei 2025.

22 januari 2025

Verslag Wet versterking auteurscontractenrecht (36.536)

Link verslag

19 februari 2025

Ambtelijk gerappelleerd.

Verwachting eind mei 2025

25 februari 2025

Verslag Wijzigingswet bewapening en uitrusting buitengewoon opsporingsambtenaren (36.395)

Link verslag

25 maart 2025

Versie: 21 maart 2025