E080068 - Voorstel voor een verordening betreffende typegoedkeuringsvoorschriften voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen
Het voorstel van de Commissie inzake motorvoertuigeisen is driedelig : 1) vereenvoudiging van de typegoedkeuringsregelgeving voor motorvoertuigen, 2) verplichtstelling van nieuwe verkeersveiligheidssystemen voor voertuigen en 3) nieuwe limietwaarden voor banden en bandendrukmeters).
Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.
Europees
Verordening (EG) nr. 661/2009 werd op 13 juli 2009 ondertekend door de Raad en het Europees Parlement en gepubliceerd in Pb EU L200 d.d. 31 juli 2009.
document Europese Commissie
COM(2008)316, d.d. 23 mei 2008
rechtsgrondslag
artikel 95 van het Verdrag.
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
Op 8 juli 2008 besloot de commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties dat zij onderhavig voorstel onder de aandacht wil brengen van de commissie voor Verkeer en Waterstaat (V&W). De commissie V&W heeft het voorstel voor kennisgeving aangenomen.
Het voorstel bevat drie onderdelen. Het eerste deel geeft gevolg aan het voornemen uit het CARS21-initiatief om te komen tot meer vereenvoudigde regelgeving. Het behelst vervanging van een 50-tal specifieke richtlijnen door een enkele verordening waarin verwezen wordt naar voertuigeisreglementen van de VNECE (Economische Commissie voor Europa van de VN). Het tweede deel van de regelgeving introduceert nieuwe regelgeving voor veiligheidssystemen van voertuigen. Zo wordt ESC verplicht gesteld voor alle voertuigen en worden AEBS en LDW verplicht gesteld voor zware voertuigen. Het derde deel van het voorstel scherpt bestaande limietwaarden voor geluidsproductie van nieuwe banden aan, en introduceert limietwaarden voor de rolweerstand en de 'wet grip' (grip op vochtige wegdekken) van nieuwe banden. De limietwaarden gelden voor alle nieuwe banden die op de markt worden gebracht, inclusief bestaande types. Ook wordt TPMS ( Tyre Pressure Monitoring Systems ofwel bandendrukmeters) verplicht gesteld voor personenvoertuigen.
De Commissie geeft aan te verwachten dat het voorstel een duidelijke vereenvoudiging met zich meebrengt in de regelgeving voor type goedkeuring van voertuigen en daarmee bijdraagt aan de administratieve lastenverlichting. Ook verwacht de Commissie dat het voorstel bijdraagt aan de verbetering van de verkeersveiligheid en dat het bijdraagt aan de kwaliteit van het milieu door de geluidsproductie van verkeer te verminderen en de CO2-uitstoot van verkeer te verminderen.
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.