E090023
Laatste revisie: 21-10-2009

E090023 - Voorstel tot wijziging van verordening (EG) nr. 1692/2006 tot instelling van het tweede Marco Poloprogramma voor de toekenning van communautaire financiële bijstand om de milieuprestaties van het vrachtvervoerssysteem te verbeteren ("Marco Polo II")



Dit voorstel tot wijziging van de huidige verordening (EG) nr. 1692/2006 heeft tot doel om de effectiviteit van het Marco Polo programma te verbeteren, en het beheer en uitvoering van het programma te vereenvoudigen .


Stand van zaken

Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.

Europees

Verordening (EG) nr. 923/2009PDF-document werd op 16 september 2009 ondertekend door de Raad en het Europees Parlement en gepubliceerd in Pb EU L266 d.d. 9 oktober 2009


Kerngegevens

document Europese Commissie

COM(2008)847PDF-document, d.d. 10 december 2008

rechtsgrondslag

Artikel 71, lid 1, en artikel 80, lid 2, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap

commissie Eerste Kamer

beleidsterrein


Behandeling Eerste Kamer

Op 17 februari 2009 besloot de commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties (ESO) onderhavig voorstel ter kennisname aan de commissie Verkeer en Waterstaat te verzenden.

  • korte aantekening Commissie voor Europese Samenwerkingsorganisaties - 39587/HM/KL
    17 februari 2009

Standpunt Nederlandse regering

De subsidiariteit van het voorstel wordt positief beoordeeld. Het betreft een subsidieprogramma voor internationale acties, waaraan minimaal twee (lid)staten deelnemen. Eenzijdige nationale maatregelen ter bevordering van het vrachtvervoer per spoor, binnenvaart en short sea shipping zijn vaak sub-optimaal omdat intermodaal goederenvervoer veelal internationaal van aard is.

Ook de proportionaliteit is positief. Het betreft aanpassing van een eerdere verordening met het oogmerk de effectiviteit en efficiency te verhogen. De voorgestelde drempelverlagingen en de wijziging van de steunintensiteit dragen bij aan het beter verspreiden van het goederenvervoer over de weg, het spoor en de kust- en binnenvaart. Subsidiariteit en Proportionaliteit zijn positief bevonden. Nederland kan zich volledig vinden in het verlagen van de drempels van de Verordening.

  • bnc-fiche Ministerie van Buitenlandse Zaken - 22.112, 801
    4 februari 2009

Samenvatting voorstel Europese Commissie

Het Marco Polo programma geeft uitvoering aan belangrijke doelen van het Witboek Transport ('Het Europees vervoersbeleid tot het jaar 2010: tijd om te kiezen'), namelijk de milieuprestaties en efficiency van het Europees transportsysteem verbeteren. Het instrument Marco Polo beoogt de verwachtte groei van goederenvervoer in Europa (geschat op 20 miljard tonkilometers per jaar) te vermijden dan wel te verschuiven van wegverkeer naar spoorvervoer, kust- en binnenvaart.

Het Marco Polo programma is begonnen in 2003 en maakt deel uit van de Financiële Perspectieven 2006-2013 met een budget van 450 miljoen euro. In 2008 heeft de Europese Commissie een effectbeoordeling uitgevoerd van de door een externe evaluatie voorgestelde maatregelen en andere maatregelen die de efficiency van het Marco Polo programma kunnen verbeteren. Deze beoordeling toonde aan dat er behoefte was aan een aantal wijzigingen in Verordening (EG) nr. 1692/2006 (zie E040205), namelijk om:

  • de deelname van kleine bedrijven te vergemakkelijken,
  • de drempels van het project om in aanmerking te komen voor steun te verlagen,
  • de steunintensiteit te verhogen, en
  • de administratieve en uitvoeringsprocedures van het programma te vereenvoudigen.

De deelname van kleine bedrijven in het programma wordt verhoogd door toe te staan dat afzonderlijke bedrijven steun aanvragen en door de drempels om in aanmerking te komen voor steun te verlagen voor voorstellen die ingediend worden door binnenvaartbedrijven. Met name voor de binnenvaart was dat een handicap onder Marco Polo I omdat veel binnenvaartbedrijven éénmans bedrijven zijn

De drempels voor voorstellen om in aanmerking te komen voor steun worden verlaagd en uitgedrukt in overgehevelde tonkilometers per jaar. Voor de binnenvaart worden extra lage drempels gehanteerd.

De drempels voor verkeersvermijdingsacties worden ook verlaagd. In Marco Polo II is in de eerste jaren nog geen dergelijk project van start gegaan.

De steunintensiteit wordt verhoogd door de invoering van een definitie voor "vracht" waarbij het vervoerselement wordt betrokken in de berekening van de modal shift en door uitzonderlijke verlengingen van de maximale projectlooptijd voor projecten die vertragingen in de startfase hebben opgelopen toe te staan.

Om de uitvoering van het programma te vereenvoudigen, wordt bijlage II van Verordening (EG) nr. 1692/2006 betreffende de financieringsvoorwaarden voor aanvullende infrastructuur geschrapt. Ook wordt de comitéprocedure voor de jaarlijkse selectie van de te steunen projecten geschrapt en de bepalingen voor de selectie van de projecten worden van toepassing op meerdere jaren.

Er wordt een gedetailleerder verband gelegd tussen het programma en het kader van het trans-Europese vervoersnetwerk voor de snelwegen op zee en de milieuoverwegingen worden zodanig uitgebreid dat ze de volledige externe kosten van de acties omvatten.

Marco Polo II staat open voor de EU-lidstaten, de landen die toetredingskandidaat zijn, lidstaten van de EVA en de EER alsmede voor nabijgelegen derde landen (o.a. Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne, Balkanlanden, Mediterrane regio) en kent 5 soorten acties:

  • modal shiftacties: ondersteuning aan het starten van nieuwe vrachtvervoersdiensten buiten het wegtransport die op de middellange termijn levensvatbaar moeten zijn;
  • katalysatoracties: ondersteuning aan het starten van vrachtvervoersdiensten of faciliteiten van strategisch Europees belang;
  • gemeenschappelijke leeracties: stimulering van samenwerking op de vrachtlogistiekmarkt;
  • Motorways of the Sea: ondersteuning aan acties die specifiek gericht zijn op (een modal shift naar) short sea shipping;
  • transportbesparingsacties: ondersteuning aan acties die productielogistiek integreren in de transportlogistiek.

De politieke doelen zijn helder. De operationele doelen hadden scherper geformuleerd kunnen worden.

  • PDF-document commissievoorstel Europese Commissie - COM(2008)847
    10 december 2008
  • PDF-document werkdocument Europese Commissie - SEC(2008)3022
    10 december 2008
  • [en]Word-document werkdocument Europese Commissie - SEC(2008)3021
    10 december 2008

Behandeling Raad

Verordening (EG) nr. 923/2009PDF-document werd op 16 september 2009 ondertekend door de Raad en het Europees Parlement en gepubliceerd in Pb EU L266 d.d. 9 oktober 2009.

In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.


Behandeling Europees Parlement

In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.


Standpunten andere lidstaten (IPEX)

In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.


Alle bronnen