E170019 - Herziening van de European Market Infrastructure Regulation (EMIR)
De Europese Commissie wil met onder andere dit verordeningsvoorstel het functioneren van de Europese derivatenmarkt verbeteren. De hervormingen zouden moeten leiden tot simpelere en proportionelere regels voor over-the-counter of onderhandse derivaten, zodat kosten en administratieve lasten verminderd kunnen worden zonder financiële stabiliteit te verliezen.
Behandelfase Eerste Kamer: gepubliceerd in Europees publicatieblad.
nationaal
Op 12 september 2017 heeft de commissie Financiën besloten het verslag van het schriftelijk overleg van 29 augustus 2017 voor kennisgeving aan te nemen.
Europees
Het Europees Parlement en de Raad hebben op 13 maart 2019 een politiek akkoord bereikt over een sterkere toezicht op centrale tegenpartijen (CCP's) die de financiële stabiliteit van de EU moet waarborgen.
volledige titel
Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 wat betreft de clearingverplichting, de opschorting van de clearingverplichting, de rapportagevereisten, de risicolimiteringstechnieken voor otc-derivatencontracten die niet door een centrale tegenpartij worden gecleard, de registratie van en het toezicht op transactieregisters en de vereisten voor transactieregisters, en Commissiemededeling: Een antwoord bieden op uitdagingen voor kritieke financiëlemarktinfrastructuren en de kapitaalmarktenunie verder ontwikkelen
document Europese Commissie
COM(2017)208, d.d. 4 mei 2017
rechtsgrondslag
Artikel 114 VWEU, dat tevens de rechtsgrondslag is voor EMIR
commissie Eerste Kamer
beleidsterrein
verwant dossier
Op 14 mei 2019 nam de Raad verordening 2019/834 aan. Twintig dagen na de bekendmaking in het Publicatieblad treedt de verordening in werking.
Op 12 september 2017 heeft de commissie Financiën besloten het verslag van het schriftelijk overleg van 29 augustus 2017 voor kennisgeving aan te nemen.
Op 29 augustus 2017 stuurde minister van Financiën antwoord op de brief van 30 juni 2017. De commissie Financiën bespreekt het antwoord op 12 september 2017.
Op 20 juni 2017 heeft de fractie van de PvdA (Postema) inbreng geleverd voor een schriftelijk overleg met de regering over de herziening van de European Market Infrastructure Regulation (EMIR). De brief is op 30 juni 2017 aan de minister verstuurd.
Op 13 juni 2017 besloot de commissie Financiën het wijzigingvoorstel voor de European Market Infrastructure (EMIR) in behandeling te nemen en op 20 juni 2017 inbreng te leveren voor schriftelijk overleg met de regering.
-
-
Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van Financiën over wijzigingen in de EMIR-verordening
Op 12 september 2017 door de commissie Financiën voor kennisgeving aangenomen Ministerie van Financiën - 34.751, EK, A
29 augustus 2017 Bevat bijlagen -
-
Op 21 juni 2017 besloot de commissie Financiën het voorstel te agenderen voor het algemeen overleg Eurogroep/Ecofinraad van 6 juli 2017.
Op 24 mei 2017 besloot de commissie van Financiën het BNC-fiche van de regering over het voorstel af te wachten.
-
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 6 juli 2017, over de Eurogroep/Ecofinraad Tweede Kamer - 21.501-07, TK, 1456
28 juli 2017
Op 9 juni 2017 stuurde de minister van Financiën een BNC-fiche over het voorstel.
De EMIR-verordening uit 2012 heeft als doel financiële stabiliteit en transparantie van de derivatenmarkt te vergroten. Transacties worden gerapporteerd in handelsregisters en de contracten worden geregistreerd, gesaldeerd en gecleared via Central Counterparties, afgekort CCP's. De Europese Commissie heeft de EMIR-verordening geëvalueerd en wil naar aanleiding van deze evaluatie de verordening aanpassen om ervoor te zorgen dat de derivatenhandel transparanter en makkelijker wordt en de regels simpeler en proportioneel worden gemaakt. De Europese Commissie hoopt met de voorstellen de disproportionele nalevingskosten, handel die niet via beursplatformen verloopt en onvoldoende toegang tot CCP's voor een aantal partijen, aan te pakken.
Wat betreft de bevoegdheid en subsidiariteit van de voorstellen is het kabinet positief. Het kabinet ziet wel een aantal aandachtspunten wat betreft de proportionaliteit van de voorstellen:
-
1.De definitie van 'financiële tegenpartij' wordt uitgebreid waardoor SPV (Special Purpose Vehicle) hier binnen valt. SPV's vervullen een centrale rol bij de securitisatie van bankleningen, zoals woninghypotheken en zijn daarom, volgens het kabinet, niet geschikt om centraal te 'clearen'. Het kabinet geeft aan dat de STS-verordening die nieuwe regels voor securitisaties introduceert STS-securitisaties uitzondert van de clearingverplichting. Daarom zal het kabinet vragen naar de achterliggende reden voor deze classificatie, de gevolgen van deze classificatie bestuderen en aandacht vragen voor de samenloop van de aanpassingen aan de EMIR-verordening en de invoering van de STS-verordening.
-
2.Bij een verzoek aan de Europese Commissie voor het opschorten van de clearingverplichting, in gevallen van extreme marktstress of een te beperkt aantal actieve CCP's, wil het kabinet kijken naar de rol van een nationale toezichthouder zodat het proces mogelijk bespoedigt kan worden.
-
3.De Europese Commissie wil dat CCP's meer duidelijkheid geven over het onderpandbeleid dat zij hanteren. Het kabinet stelt voor nauwer aan te sluiten bij de internationale richtsnoeren die op dit gebied door de Committee on Payments and Market Infrastructures (CPMI) en de International Organisation of Securities Commissions (IOSCO) worden ontwikkeld.
-
4.De vereenvoudiging van de rapportage van derivatencontracten zorgt niet direct voor het leveren van een betere kwaliteit van data. Daarom wil het kabinet dat lastenverlichting in samenhang gezien moet worden met het voorstel om handelsregisters verantwoordelijk te maken voor het verbeteren van de datakwaliteit.
-
5.Het kabinet wil zich inzetten voor een verdere verlenging van de uitzondering van de clearingverplichting voor pensioenfondsen (momenteel geldt deze verplichting tot augustus 2018) zodat ruimte ontstaat om een technische en kostenefficiënte oplossing te vinden.
-
brief regering; Fiche: Aanpassing van de EMIR-verordening en communicatie over verdere uitdagingen voor kritieke marktinfrastructuur Ministerie van Financiën - 22.112, TK, 2360
9 juni 2017
De Europese Commissie heeft het voorstel op 4 mei 2017 gepubliceerd.
Tegen de achtergrond van de financiële crisis heeft de G20 in 2009 aanbevolen dat derivatentransacties voortaan gerapporteerd moeten worden aan handelsregisters en dat gestandaardiseerde derivatencontracten geregistreerd, gesaldeerd en gegarandeerd ('gecleard') moeten worden via centrale tegenpartijen (Central Counterparties, CCP's). Met deze aanbevelingen beoogde de G20 bij te dragen aan de financiële stabiliteit en meer transparantie op de derivatenmarkt. De EU heeft deze aanbevelingen in 2012 geïmplementeerd in de European Market Infrastructure Regulation (EMIR). De verordening richt zich in het bijzonder op de markt voor over-the-counter -derivaten (otc-derivaten). Op deze markt ontbrak het toezichthouders aanvankelijk aan informatie over de activiteiten die plaatsvonden, waardoor risico's onopgemerkt bleven. De verordening ziet erop toe dat alle gestandaardiseerde otc-derivatencontracten in centrale tegenpartijen (CTP's) worden 'gecleard' en dat alle otc-derivatencontracten bij transactieregisters worden aangemeld.
Naar aanleiding van een evaluatie van de werking van de huidige regels heeft de Europese Commissie op 4 mei 2017 een aantal wijzigingen van EMIR voorgesteld, die er met name op zijn gericht om de toepassing van de verordening eenvoudiger en evenrediger te maken en de transparantie en toegankelijkheid van de derivatenhandel te bevorderen. Enkele voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op de handelsdrempels waarboven niet-financiële partijen verplicht centraal moeten clearen, op de reikwijdte van de definitie 'financiële tegenpartij' en op de stroomlijning van de rapportageverplichtingen voor alle tegenpartijen. Ook stelt de Europese Commissie voor de huidige uitzondering voor clearing voor pensioenfondsen te verlengen met drie jaar.
-
Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 wat betreft de clearingverplichting, de opschorting van de clearingverplichting, de rapportagevereisten, de risicolimiteringstechnieken voor otc-derivatencontracten die niet door een centrale tegenpartij worden gecleard, de registratie van en het toezicht op transactieregisters en de vereisten voor transactieregisters (herziening EMIR) commissievoorstel Europese Commissie - COM(2017)208
4 mei 2017 -
Impact assessment bij het voorstel over de herziening van EMIR [en] werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)148
4 mei 2017 -
Samenvatting van het impact assessment bij het voorstel voor de herziening van EMIR werkdocument Europese Commissie - SWD(2017)149
4 mei 2017 -
Commissiemededeling: Een antwoord bieden op uitdagingen voor kritieke financiëlemarktinfrastructuren en de kapitaalmarktenunie verder ontwikkelen commissievoorstel Europese Commissie - COM(2017)225
4 mei 2017
In de databank EUR-Lex wordt de laatste stand van zaken in de Europese behandeling van het voorstel weergegeven.
Het Europees Parlement en de Raad hebben op 13 maart 2019 een politiek akkoord bereikt over een sterkere toezicht op centrale tegenpartijen (CCP's) die de financiële stabiliteit van de EU moet waarborgen.
Op 12 juni 2018 nam het Europees Parlement tijdens een plenaire zitting amendementen aan op het voorstel.
In de databank OEIL van het Europees Parlement wordt de laatste stand van zaken in de behandeling van het voorstel weergegeven.
-
Amendementen van het Europees Parlement op het voorstel COM(2017)208 Europees Parlement - P8_TA-PROV(2018)0244
12 juni 2018
De dealine voor het maken van een subsidiariteitsbezwaar was 19 juli 2017.
Het Portugese Parlement heeft een subsidiariteitstoets uitgevoerd en de Europese Commissie op 19 juli 2017 laten weten geen problemen te zien met de subsidiariteit van het voorstel.
In de databank IPEX wordt de behandeling van het voorstel in de diverse (kandidaat) lidstaatparlementen weergegeven.