Statement met betrekking tot alle voorstellen
Voorstel MKB-groeimarkten:
COM(2018)331:Dit voorstel brengt enkele technische wijzigingen aan (in de bestaande Verordening marktmisbruik en de prospectusverordening) om het EU-regelgevend kader voor genoteerde mkb-ondernemingen evenrediger te maken. Het voorstel ziet erop dat het per januari 2018 bij MiFID II gecreëerde keurmerk voor mkb-groeimarkten in de hele EU door de diverse multilaterale handelsfaciliteiten (MTF's) met het zwaartepunt op het mkb wordt gebruikt.
BNC-fiche bij COM(2018)331: Het huidige voorstel, dat tot doel heeft om de toegang van mkb-ondernemingen tot de kapitaalmarkten te vergroten, past volgesn de regering in het huidige Nederlandse beleid. Het oordeel van Nederland t.a.v. de subsidiariteit van het voorstel is positief. Effecten uitgegeven door mkb-ondernemingen kunnen in de gehele EU worden verhandeld. Het zou onwenselijk zijn als er, afhankelijk van de lidstaat waar de effecten worden uitgegeven, verschillen zouden bestaan tussen de van toepassing zijnde regels m.b.t. marktmisbruik en het prospectus. Het voorstel is volgens de regering proportioneel, omdat het niet diepgaand ingrijpt in de geldende regels en die regels slechts in beperkte mate versoepelt. Daardoor zijn echter ook beperkte effecten van het voorstel te verwachten.
-
Persbericht: Kapitaalmarktenunie: ervoor zorgen dat kleine ondernemingen gemakkelijker financiering kunnen krijgen via de kapitaalmarkten
-
Voorstel: COM(2018)331: Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 596/2014 en (EU) 2017/1129 wat de bevordering van het gebruik van mkb-groeimarkten betreft
-
BNC-fiche COM(2018)331
Voorstellen in het kader van duurzame investeringen:
COM(2018)353: Met dit voorstel beoogt de Commissie het aantal duurzame investeringen te bevorderen. De Commissie wil dit in het bijzonder doen door het vaststellen van een aantal uniforme criteria om te bepalen of een economische activiteit daadwerkelijk duurzaam is. Investeerders kunnen op basis van deze informatie beslissingen nemen over duurzame investeringen. Het voorstel zou de basis moeten leggen voor een EU-raamwerk waardoor Environmental, Social and Governance (ESG)-overwegingen een centrale plaats krijgen in het financiële systeem.
COM(2018)354: In het verlengde van voorstel COM(2018)353 beoogt de Commissie dat duurzaamheidsfactoren door instututionele investeerders beter worden betrokken en ontsloten in het proces van investeringen.
COM(2018)355: In december 2016 oordeelde de Europese High-Level Expert Group (HLEG) dat indicatoren en benchmarks een belangrijk instrument zijn om duurzame investeringen te bewerkstelligen, omdat veel investeerders bij het toebedelen van middelen vertouwen op deze indicatoren. Tegen deze achtergrond beoogt de Commissie te komen tot gemeenschappelijke standaarden voor koolstof-benchmarks.
-
COM(2018)353 - Voorstel voor een verordening betreffende de totstandbrenging van een raamwerk om duurzame beleggingen te bevorderen
-
COM(2018)354 - Voorstel voor een verordening betreffende informatieverschaffing in verband met duurzame beleggingen en duurzaamheidsrisico's en tot wijziging van Richtlijn (EU) 2016/2341
-
COM(2018)355 - Voorstel voor een verordening inzake koolstofarme benchmarks en benchmarks met een positieve koolstofbalans
-
Uitstelbrief BNC-fiches COM(2018)353, 354, 355 (d.d. 5 juli 2018)
De BNC-fiches bij deze voorstellen zijn nog niet ontvangen (zie bijgaande uitstelbericht van de minister van Binnenlandse Zaken). Na het zomerreces zullen deze voorstellen alsnog voor behandeling worden geagendeerd .
Strengere verzekeringsregels om de slachtoffers van ongevallen met voertuigen te beschermen:
COM(2018)336: De Commissie stelt enkele wijzigingen voor in de bestaande richtlijn motorrijtuigenverzekering om de slachtoffers van verkeersongevallen beter te beschermen in het geval van insolventie van de verzekeraar. Tevens stelt de Commissie voor de erkenning van verklaringen betreffende het schadeverleden te verbeteren, vooral in een grensoverschrijdende context.
BNC-fiche bij COM(2018)336: De Nederlandse regering steunt onderdelen van het voorstel, maar is kritisch over de reikwijdte van het voorstel (onderdeel 1) en over de administratieve lasten die het onderdeel 5 van het voorstel met zich brengt. Met dit onderdeel wordt de grensoverschrijdende claimgeschiedenis, middels een modelformulier, gefaciliteerd. De Nederlandse regering is dan ook kritisch over de proportionaliteit van deze onderdelen van het voorstel. Het oordeel van Nederland ten aanzien van de subsidiariteit van het voorstel is positief.
-
Persbericht : Financiële diensten voor de consument: strengere verzekeringsregels om de slachtoffers van ongevallen met voertuigen te beschermen
-
Voorstel : COM(2018)336: Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven en de controle op de verzekering tegen deze aansprakelijkheid
-
BNC-fiche COM(2018)336
Voorstel voor door overheidsobligaties gedekte effecten:
COM(2018)339: Met dit voorstel beoogt de Commissie de ontwikkeling van zogenoemde sovereign bond-backed securities (SBBS) te bevorderen, onder meer door het wegnemen van belemmeringen in de regelgeving.
SBBS zijn een gediversifieerde eurozone-overheidsobligaties met daarin overheidsobligaties van alle lidstaten uit de eurozone in verhouding tot hun economische gewicht. Door SBBS te kopen die door die pool worden gedekt, kunnen beleggers ervoor kiezen om effecten met een hoger of lager risico te kopen, naargelang van hun risicobereidheid. De SBSS zullen worden uitgegeven door particuliere instellingen. Met dit voorstel geeft de commissie gestalte aan een voornemen dat al is gepresenteerd in de discussienota over de verdieping van de EMU in juni 2017.
BNC-fiche bij COM(2018)339: Op 15 juni jl. heeft de regering het BNC-fiche bij de ontwerpverordening aangeboden aan de Eerste Kamer. In het BNC-fiche schrijft het kabinet niet overtuigd te zijn van de noodzaak van SBBS. Wel oordeelt het kabinet positief over de subisidariteit: "Nederland ziet de gevaren van een te sterke verwevenheid tussen nationale overheden en banken voor de financiële stabiliteit in de eurozone. Om deze verwevenheid te beperken is Europees beleid noodzakelijk. Dit is ook de rationale achter de oprichting van de bankenunie. Maatregelen om deze link te doorbreken kunnen het best op het Europees niveau worden genomen om het gelijke speelveld voor financiële instellingen in de EU en binnen de bankenunie te behouden." Het kabinet is in belangrijke mate negatief over de proportionaliteit van het voorstel, omdat andere instrumenten om tot risicoreductie te komen meer geschikt worden geacht.
De commissie heeft op 3 juli jl. de voorkeur uitgesproken om eerst een technsiche briefing over het voorstel te ontvangen alvorens te bepalen of en op welke wijze het voorstel in behandeling te nemen. Omdat het voor de leden van de commissie niet mogelijk bleek deel te nemen aan de technische briefing in de Tweede Kamer, op 5 juli jl., is op het moment van schrijven voorzien in een technische briefing in de Eerste Kamer op 10 juli 2018, aan het einde van de middag.